tiistai 14. tammikuuta 2020

Pienensin vararahastoni


Tein nyt sellaisen päätöksen, että pienensin vararahastoni 12.000 eurosta 10.000 euroon. Tämän 10.000 euron lisäksi minulla on käyttötilillä 1.000 euron puskuri, jota saan tarvittaessa käyttää (ja joka pitää sitten seuraavassa kuussa taas täydentää). Tämä 10.000 euroa on omalla tilillään ja siihen en koske ennenkuin on oikeasti hätätilanne. 

Aikoinaan päädyin 12.000 euron vararahastoon, koska halusin 6 kuukauden puskurin. Peruselämiseeni menee noin 2.000 euroa kuussa, pärjään 1.500 eurolla, jos oikein elän taloudellisesti enkä osta mitään ekstraa (esim käy ravintolassa). 12.000 euroa tuntui hyvältä summalta ja olenkin ollut siitä iloinen. 

Olen tästä kirjoittanut pariin otteeseen ja tekstit löytyvät täältä: 


Tässä syksyllä kirjoittelin, että mitä enemmän sijoitukseni kasvavat niin sitä hullummalta iso vararahasto on vähän alkanut tuntua. Minulla ei kuitenkaan ole välitöntä hätää työni puolesta ja olen ollut työpaikassani yli 12 vuotta, joten irtisanomisajat ja korvaukset alkavat olla ihan kohtuulliset. Lisäksi minulla on käteistä eri tileillä eri juttuja varten koko ajan, joten parhaimmillaan minulla on ollut 17.000 euroa vain hengailemassa tileillä odottamassa. Odottamassa jotain. 

Juuri nyt 10.000 euroa tuntuu sopivalta summalta. Joskus kun olen rikas ja vauras niin toivoisin, että mulla voisi olla joku 30.000 euroa vain hengailemassa tilillä odottamassa käyttöä ja tämän päälle velaton asunto ja joku 300.000 euron sijoitussalkku ja mahdollisesti jotain muita sijoituksia. Mutta vielä ei olla siellä, juuri  nyt 10.000 euroa tuntuu ihan tarpeelliselta. 

Tähän vaikuttaa myös vähän se, että sen jälkeen, kun kesäkuussa 2017 aloin vararahastoani täyttää niin kertaakaan minun ei ole tarvinnut sieltä mitään ottaa. Ei edes keräysvaiheessa. Joten vähän ehkä ylimielisesti kuvittelen, että minulla on vararahasto ihan turhaan. Toisaalta sehän on vähän sen tarkoituskin ;) 

Nämä ottamani 2.000 euroa aion toisen tonnin laittaa sijoituksiin (tai itseasiassa laitoin jo) ja toisen aion laittaa kulutukseen. Haluan tehdä kaksi kalliimpaa hankintaa kotiini ja näihin tulee menemään nyt kevään aikana noin 2.000 euroa. Eli toinen tonni tästä, 500 euroa käyttörahasäästöistäni ja sitten 500 euroa säästän tulevista palkoista. 

Eli nyt mennään tällä. Jos alkaa tuntua huonolta idealta niin ainahan voin säästää sen 2.000 euroa sinne takaisin.

2 kommenttia:

  1. Itse olen 30v ja tällä hetkellä löytyy 57 000 euroa vararahastosta. Sijoitan ainoastaan palkasta säästyviä rahoja eli en kasvata enää pottia, mutta en myöskään ota sijoituksiin varakassasta, sillä pidän nykymarkkinaa kalliina. Vararahaston kerryttäminen kesti 5 vuotta, joten en halua siihen hevin koskea.

    Varakassa antaa monia mahdollisuuksia. Nyt se riittäisi 3 vuoden elämiseen ja antaa suuren taloudellisen turvan. Vaikken ole rikas, minun ei tarvitse stressata raha-asioita.

    VastaaPoista

Työmatkalla

Vaikka elämässä on parhaillaan sellaista hyvää kiirettä, niin vähän harmittaa, että se vie aikaa tältä blogilta nyt, kun mulla pitkästä aika...