perjantai 3. maaliskuuta 2023

Tammikuun tulot ja menot

Kirjoittelin tuossa jo hyvän aikaa sitten, että tavoite tammikuussa on pysyä perusbudjetin rajoissa eikä käyttää rahaa säästötileiltä tms: Glendora&Raha: Tammikuun budjettisuunnitelma (glendoraraha.blogspot.com) 

Tässä onnistuin vaikka itse budjetti ja toteuma kyllä heittivät ihan siksakkia, koska tuli kaikenlaisia ”yllättäviä” kuluja. Sana yllättäviä lainausmerkeissä, koska ihan perusmenoja oli ja mun olisi pitänyt muistaa budjetoida ne. Joten muokkasin budjettia puolivälissä jonkin verran eli luvut näyttävät nyt vähän eriltä kuin tammikuun suunnitelmassa. 

Tammikuussa tuloina oli aikuiskoulutustuki sekä säästötililtä otettu raha. 

Perusmenot muuten meni suunnitelmien mukaan paitsi että olin unohtanut liitonmaksun. Tässä lievä ale (oikea hinta 3kk 105 euroa), koska saan pienen alennuksen opintovapaa-ajalta ja se maksetaan jälkikäteen. Eli nyt tammi, helmi, maalis-laskussa vähennettiin loka, marras, joulukuu vuodelta 2022. En oikein ollut tätä jaksanut ajatella kunnolla, luulin että alennus lasketaan heti mukaan ja samalla olisin saanut ne viime vuoden hyvitykset (tein ilmoituksen opintovapaasta vasta kun olin jo maksanut vuoden 2022 viimeisen maksun), joten kuvittelin, ettei sieltä tule laskua. Mutta siis luulin väärin ja maksan ihan normaalisti ja vasta vuoden jälkeen hyvittävät pienen summan (oliko noin 40% itse liitonmaksusta, ei koske kassanmaksua). Maksu myös kasvoi vuodelle 2023. Tämä hieman ottaa päähän, koska omasta mielestäni idea tämän alennuksen kanssa on saada helpotusta NYKYtilanteeseen, kun tuloni ovat huomattavasti alhaisemmat kuin normaalisti. En tiedä mitä hyötyä alennuksesta on sitten ensi vuoden alussa, kun olen taas palannut töihin ja saan taas palkkaa. Harkitsen palautteen laittamista liitolleni, mutta muutenkin aion vaihtaa liittoa kesällä, kun olen hetken aikaa taas töissä, niin en taida jaksaa. Olisin vaihtanut liittoa jo loppuvuodesta, mutta valitettavasti kassaa ei voi vaihtaa, kun olet opintovapaalla ja olisi mennyt liian monimutkaiseksi vaihtaa nyt liittoa, jatkaa maksamista vanhaan kassaan ja sitten kesällä vasta vaihtaa kassakin. Pidän että asiat ovat yksinkertaisia. Siksi muun muassa valitsen sähköyhtiön aina sen perusteella, että mikä on yhtiö laskuttaa sähkönsiirron. Haluan vain yhden laskun.

Vapaa-aika ja palvelut menivät myös uusiksi, koska tanssikurssin maksua ei tullut tammikuussa. Sen sijaan "yllätyksenä" tuli siellä osakesäästäjien vuosimaksu 38 euroa. Myös wolttailin tammikuussa tuskaisen paljon näin opiskelijabudjettiin (nyt olen lopettanut sen!) ja vietin yhden päivän Helsingissä niin huolimatta tanssikurssin maksun siirtymisestä, onnistuin käyttämään vapaa-aikaan paljon rahaa. On siellä ihan jotain järkeviä menojakin kuten ranskan kurssi 45eur, tanssi workshop 15eur ja podimon kk-maksu 7,99eur myös eli en ihan kaikkea en onneksi syönyt tai juonut. Palveluissa on sokerointi ja YTHS:n puolivuotismaksu, jonka olin myös unohtanut. Tavarat vähän ylittyivät, koska ostin roska-astioita 60 eurolla (en olisi tarvinnut mutta on tosi kätevät), uudet avantouintikengät (edelliset yli 10 vuotta vanhat ja pohjalliset olivat jo irronneet) sekä vihkoja opintoja varten. Ei muuten ole vähään aikaan tarvinnut lehtiöitä ostaa, koska olen tarvinnut lehtiöitä vain työjuttuja varten jolloin luonnollisestikin olen saanut ne töistä. Kaikenlaisia ihme kuluja näin opiskelijana.

Muutoin pysyin hyvin budjetissa ja jäi vähän ekstraa säästöönkin. Laitoin säästön ihan perussäästötilille. Tosiaan nyt en ostanut mitään säästöstä vaikka tarvitsen uudet sisälenkkarit. Olisin nämä ostanut, mutta liikkeessä ei ollut oikeaa kokoa eli oli ihan sattumaa, että onnistuin pysymään perusbudjetin raameissa. Ei muhun oikein voi luottaa näissä asioissa. En ole vieläkään uusia lenkkareita ostanut. Pitäisi kyllä. Nykyiset jo luistavat niin paljon, että pelkään kaatuvani tanssikoreon aikana. Yritän nyt hoitaa tämän maaliskuun aikana. Vaatekaupoilla kiertäminen ei vain ole mun juttu. Rehellisesti sanottuna inhoan sitä. Aina on kuuma ja ikinä ei ole sopivia kokoja ja jatkuvasti saat olla riisumassa ja pukemassa. Yök. 

Alla tarkemmat numerot. Valitettavasti blogin kirjoitusinto ei ole oikein parantunut, vaikka aikaa on nyt enemmän. En oikein osaa sanoa, että mistä tämä johtuu. Tämä kyllä harmittaa, koska mulla oli suunnitelma mihin suuntaan haluaisin blogia viedä, mutta jos ei huvita niin ei huvita. Muutoin menee kyllä ihan hyvin - oon tosi innostunut opinnoista ja oon saanut niitä hyvin eteenpäin. Pikkuhiljaa myös olen huomannut, että alkaa olla energiaa kaikkeen kuten urheiluun, kodinhoitoon ja ruoanlaittamiseen. Oon nyt aika paljon keskittynyt siihen, että näen ihmisiä ja keksin tekemistä kodin ulkopuolella, koska korona-ajan sulkeutuneisuus ei kyllä ole tehnyt hyvää mulle. Oon kotona viihtyvää tyyppiä ja mitä enemmän täällä kotona olen niin sitä vähemmän haluan täältä poistua. En kuitenkaan halua koko loppuelämääni kököttää yksin kotona. Mutta tässä tarvitsee vähän puskea itseäni, että palaan ihmisten pariin ja onneksi sen suhteen on kyllä tapahtunut edistystä tässä viime aikoina! Ehkä tämä blogi-innostuskin vielä palaa tässä :) 

Tammikuun 2023 toteuma


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Maaliskuun tulot ja menot pienellä viiveellä

Maaliskuun budjettikausi loppui jo tuossa 20.3., mutta nyt vasta katsausta. Tämä kevät on kyllä kiireinen, en oikein muuta osaa sanoa. Touko...