lauantai 27. maaliskuuta 2021

Vuosibudjetin ensimmäisen kvartaalin tarkastelu

Tein ensimmäistä kertaa vuosibudjetin itselleni. Teksti löytyy täältä: Glendora&Raha: Ensimmäinen vuosibudjetti (ensimmäinen yritys)

Näin excel-nörttinä olen jo innossani täytellyt lukuja exceliin ja ajattelin näyttää teille muillekin, että missä mennään. Huomiona, että mun palkkakauden vuoksi kulujen listaus on alkanut viime vuoden puolelta eli mun tammikuun palkkakaudelta, joka oli 19.12.2020 – 19.1.2021. Joten sen takia tämän vuoden budjetissa on nyt esim viime joulun joululahjakulut, mutta palaan tähän myöhemmin.



Aika hauskasti olen käyttänyt budjetista 24% joka on siis aika tarkkaan ¼ eli suunnitelmassa mennään. Toki se hieman jännittää, että alkuvuosi on ollut aika vähätapahtuvainen, että mitenköhän tulen budjetissa pysymään kun tulee kesälomat ja maailma toivottavasti taas avautuu.. Hmm. Toki muutama isompi meno tähän alkuvuoteen tuli kuten esimerkiksi kosmetiikkahankintoja.

Asumiskulut ja ruokakulut (ruokakauppa, lounaat, ravintola) ovat kaikki budjetissa eli 25% käytetty. Palveluihin käytetyt rahat ovat vähän yli kolmanneksen, mutta mulla on siellä yksi ekstrakulu tammikuulta, joka ei todennäköisesti toistu. Liikkuminen on alle budjetin, siellä on vain yksi taksimatka ja yksi parkkimaksu. Liitonmaksu on myös right on budget.

Kosmetiikka/lääkebudjetti näyttää hieman huolestuttavalta. Olen jo käyttänyt 50%. Tämä johtuu paljolti siitä, että mulla nyt alkuvuodesta on loppunut kaikki ja olen ostanut puhdistusmaidon, kasvoveden, kosteusvoiteen, samppoon, ja lääkevoiteita. Näiden ostoväli on 3-6 kuukautta, joten seuraava pumpsi tulee sitten syksyllä (kosteusvoide tod näk aiemmin koska ostin tällä kertaa yhdistetyn yö-päivävoiteen). Nyt kyllä epäilen kovasti, että tämä tullee jonkin verran ylittymään, koska ostin myös vähän kalliimpaa kosmetiikkasarjaa tällä kertaa (vs viime vuosi). Tulen myös tarvitsemaan muutamia uusia meikkejä, joita en muistanut oikein laskea tähän budjettiin. Mutta ihan mielenkiintoista nähdä, että kuinka käy! Onneksi se ei ole niin euron päälle.

Kosmetologikulut ovat vähän alla budjetin, joka on hyvä koska tarkoitus on käydä myös kasvohoidoissa välillä. Nyt olen käynyt vain sokeroinnissa. Kampaajakuluja ei ole vielä tapahtunut ja hieroja on nollassa kuten oletus olikin. Olen maksanut ne epassilta, katsotaan riittääkö se budjetti koko vuoden hierontoihin.

Lahjat ovat nyt vähän ongelmallinen. Toteutuneet 30% ovat siis viime vuoden joululahjat... Ostin tapani mukaan joululahjat viime tinkaan joulua edeltävänä viikonloppuna eli ne sitten tulivat tämän vuoden kuluihin. Saan palkan 20. päivä ja jos tämä päivä on viikonloppuna niin palkka maksetaan perjantaina. Näin kävi nyt joulukuussa 2020 eli sain palkan juuri perjantaina joulua edeltävällä viikolla. Jouluna 2021 menee taas ihan eripäin eli palkka tulee jouluviikon maanantaina ja tuskin ihan näin viime tinkaan jätän joululahjaostoksia. Tämä tullee ylittymään, koska tänä vuonna on joulun lisäksi edessä yhdet rippijuhlat, yhdet yo-juhlat ja yhdet 75-vuotissynttärit. Todennäköisesti jätän huomioimatta nämä vuoden 2020 joululahjat ja annan itselleni 500 euron budjetin vuodelle 2021 vaikka siellä nyt on tuo kirjattu. Voin sitten aloittaa ensi vuoden ”nollasta”.

Vaatekuluissa on hieman sama homma – osa vaatteisiin käytetystä budjetista tapahtui jo viime vuoden puolella. Tänä vuonna olen ostanut vain matkalaukun ja kerraston. Tästä en kyllä ole yhtään niin huolissani kuin tuosta lahjabudjetista, tämä on onneksi omassa kontrollissani. Voin olla ostamatta vaatteita itselleni, lahjoja ei oikein voi olla ostamatta. Ajattelin nyt koko alkuvuoden/kevään olla ostamatta vaatteita. Katsotaan kesällä sitten onko jotain tarvetta. Tarvetta ei siis ole lainkaan, haluja tottakai ;)

Hyväntekeväisyys on alle budjetin, mutta nyt otin juuri kolmannen kuukausilahjoituskohteen itselleni eli I am catching up!

Koti/remppa-budjetin päätin nyt hoitaa siten, että tähän kuuluu kaikki jo kotiin ostetut asiat sekä asuntoa varten laitetut säästöt. Eli en ole käyttänyt 655 euroa koti/remppaan vaan tämän summan olen laittanut säästöön tänä vuonna kotia/remppaa varten. Näin minun ei tarvitse nyt murehtia, että miten sisällytän kulut vuosibudjettiin sitten kun alan rahoja käyttämään. En halua laittaa säästöstä otettuja rahoja tuloiksi, koska se vääristää oikeat tulot.

Matkustuskulut ovat suht linjassa. Takana on yksi matka tälle vuodelle. Varaa on vielä matkustella lisää. Kotimaassa. Ulkomaille en tänä vuonna haaveile, jostain syystä ei ole mitään kiinnostusta. Kesälle haaveilen road-trippiä kotimaassa.

Terveys/lääkkeet kategoriassa on yksi suuhygienisti käynti.

Harrastuksissa on avantouintimaksu ja tanssituntimaksun osa (osan maksoin epassilla).

Kulttuuri/vapaa-aika on surullisen alhainen, toivottavasti tähänkin saa rahaa menemään piakkoin. Nyt siellä on keilaus, teatteriliput ja itseasiassa yksi veikkauksen arpa. En oikein tiennyt mihin tämän uhkapelaamisen laitan ja ajattelin, että no se on aika pitkälti itseni viihdyttämistä, joten menköön vapaa-aikaan. Kulttuuria veikkaus ei mielestäni ole :D

Tavaroissa on kirjoja, ristikkolehti, kynttilöitä ja paistinpannuja.

Eli tällaista kulutusta olen alkuvuonna harrastanut!

Lisäksi on mennyt 240 euroa kulutussäästötilille, mutta näille mulla ei ole mitään tavoitetta. Tällä hetkellä mulla on 500 euroa kulutussäästötilillä ja aion sen tuossa summassa pitää. En oikein tiedä mitä tarkoitusta varten tämä on. Esimerkiksi silmälasihankintaan varten, jos rahaa ei liikene mun perusbudjetista. Ei hajuakaan. Alkuvuonna keräsin tänne enemmän rahaa, mutta se alkoi tuntua turhalta koska rahoille ei ollut mitään käyttötarkoitusta. Joten siirsin kaiken 500 euroa ylittävät rahat sijoitussäästötilille. Sille tilille mulla on käyttötarkoitus ja sieltä raha hupeneekin aika nopeaa.

Mulla on myös vuosibudjetti sijoituksiin – 10.500 euroa eli 875 euroa kuukaudessa. Kolmen kuukauden aikana olen nyt laittanut sijoitussäästötilille 2.870 euroa eli 27,3%. Tämä ei siis suoraan korreloi sijoituksiin menneen rahan kanssa, koska etsin oikeita hetkiä ja sijoitussäästötilillä oli jo rahaa jonkin verran ennenkuin tämä vuosi alkoi. Olen itseasiassa laittanut rahaa sijoituksiin 3.995 euroa nyt vuoden 2021 aikana, mutta tämä on erillisen tekstin aihe.



Toistaiseksi olen ainakin jaksanut kirjailla kaikki kulut ja se on ollut aika kivaa. Tämä on näinpäin paljon helpompaa kuin vuoden päätteeksi kerätä kaikki data kerralla kuukausibudjeteista. Katsotaan pysyykö innostus yllä! Palaan asiaan kesäkuun lopussa, jos pysyy :) 

 

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Maaliskuun tulot ja menot pienellä viiveellä

Maaliskuun budjettikausi loppui jo tuossa 20.3., mutta nyt vasta katsausta. Tämä kevät on kyllä kiireinen, en oikein muuta osaa sanoa. Touko...