torstai 15. marraskuuta 2018

Joulukuun alustava budjettisuunnitelma (20.11. - 19.12.)

Olen tässä syksyn pyöritellyt budjettiani ja pohtinut, että miten sen jatkossa tekisin. Olen katsellut sanotaanko aikasta paljon Dave Ramseyn videoita koskien budjetointia. Olen myös katsellut DV-seuraajien budjettivlogeja ja miettinyt, että millainen budjetointitapa olisi hyvä minulle. Dave Ramsey suosittelee siis ns cero-based-budjettia "where you give every dollar a name". Itsehän en tällaista ole nyt viime aikoina tehnyt. Olen siis määritellyt tietyt summat mitkä menee johonkin, mutta sitten olen jättänyt itselleni rahaa ns extraan. Ja ne ovatkin sitten menneet vähän mihin sattuu. Tai sitten eivät ole menneet mihinkään (esimerkiksi tässä kuussa nostin osan ekstra-rahoista käteisenä ja ilmeisesti en ole käyttänyt näitä lainkaan, koska olen saanut hämmentävän paljon rahaa mun 52-säästöön ja vielä on muutama kymppi rahapussissa; toki nämä ovat myös ruokarahoja). Joka tapauksessa minulla ei juuri nyt ole hajuakaan, että paljonko käytän mihinkin.

Ja koska olen pedantti ja pikkutarkka ihminen niin tämä vähän häiritsee minua.. :D

Joten ajattelin nyt joulukuussa tehdä testibudjetin tarkemman tason budjetoinnista. Ajattelin myös tehdä viikkoittaiset seurannat. Tämä tarkoittaa sitä, että teen kuukausibudjetin lisäksi myös joka viikolle alustavat budjetit ottaen huomioon yksityiskohtaisemmin sillä viikolla eteentulevat menot. Koska tosiasiahan on, että jokainen viikko ja jokainen kuukausi ei ole samanlainen ja täten myöskään ei budjettikaan voi olla joka kuukausi ihan täysin samanlainen. Näin siis ainakin omalla kohdallani. Olen jo tehnyt alustavat viikkobudjettisuunnitelmat budjettivihkooni, katsotaan saanko aikaiseksi tehdä ne myös tänne blogiin.

Joka tapauksessa tein nyt jo alustavan budjettisuunnitelman (kuva alla) ja tarkoitus on sitten kuun lopussa tehdä koonti, että miten onnistuin. Sellainen muutos vielä tähän kuvioon, että budjetoin nyt kaikki kulut (myös siis joululahjat ja viikonloppureissun kulut) peruspalkasta. Minulla on vielä ns sinking-funds tilini, mutta en oikein tiedä miten toimia sen kanssa. Ei se ole oikein toiminut, että aina otan sieltä tarpeen mukaan ja sitten täydennän tarpeen mukaan. En oikein näe järkeä siinä, että otan sinking-fundista 300 euroa Berliinin reissua varten ja samalla laitan peruspalkasta sinne noin saman verran säästöön. Plus siirsin aika paljon sinking fundista asuntosäästötililleni ja siellä on nyt enää vain 1.000 euroa (alkuperäisenä suunnitelmanani oli pitää siellä jatkuvasti 2.000 - 3.000 euroa).

Olen nyt myös päättänyt priorioida asuntosäästöni. Muutin vähän sijoitussuunnitelmaa ja nyt minulla on useampi rahasto, joihin laitan rahaa ja osakkeita ostan mahdollisesti vain, jos oikeasti "jää ylimääräistä". Mutta tästä tarkemmin myöhemmin, suunnitelma ei ole ihan 100% selvä vielä, joten en ole valmis puhumaan (tai siis kirjoittamaan) siitä :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Työmatkalla

Vaikka elämässä on parhaillaan sellaista hyvää kiirettä, niin vähän harmittaa, että se vie aikaa tältä blogilta nyt, kun mulla pitkästä aika...