lauantai 6. tammikuuta 2018

Ahdistus ja raha

Kirjoitin ensin otsikoksi stressi ja raha, mutta hetken mietittyäni se ei ollut oikein. Omalla kohdallani stressi ei aiheuta raha-asioissa "hallinnan" menetystä, mutta selkeästi ahdistus aiheuttaa.

Tähän alkuun haluan selventää, että olen - voisiko nyt sanoa - mieleltäni herkkä ihminen ja kaikenlainen muutos aiheuttaa minussa enemmän tai vähemmän hankalia tunteita ja lisäksi reagoin paljon kehoni kautta (päänsärky, huimaus, tärinä, vatsaongelmat). Jos asiat menevät hyvin niin oireet ovat melko lieviä, mutta jos tulee jokin haaste - kuten nyt tämä asunto, jossa epäsiisteyden lisäksi kovasti pelkään olevan kosteutta erinäisten oireideni vuoksi, jotka voivat johtua myös stressistä - niin menen vähän tolaltani ja ahdistusoireeni ovat aika rajuja. Mutta onneksi tunnen itseni ja tapani reagoida niin osaan jo antaa itselleni aikaa sopeutua rauhassa ja tiedän, että tilanne kyllä tasoittuu ajan kanssa. Mutta ei tästä nyt sen enempää.

Joka tapauksessa olen ollut melko ahdistunut viime viikon ja kun ahdistus iskee niin minulta menee ruokahalu, menetän kyvyn käydä kaupassa (tai siis en suunnitellusti pysty ostamaan ruokatarvikkeita, irralliset asiat onnistuvat toki), minun on vaikea olla yksin kotona tms tms. Samalla tietoinen rahankäyttö hämärtyy. En siis mitenkään ala ostella järjettömästi, mutta siis minun on vaikea pysyä kärryillä päivittäisestä rahankäytöstäni. Mutta olen esimerkiksi normaalia enemmän hakenut take-awayta, syönyt ulkona tms niin olen melko varma, että rahaa on kulunut normaalia enemmän.

Mutta tarvitsee sanoa, että käteisen käyttö on ollut pelastus tähän! Näen joka kerta jotain maksaessa, että mikä on rahatilanne. Ja kun en käytä pankkikorttia niin tiedän, että itse pankkitilin saldo pysyy samana. Ja tämä auttaa minua pysymään paremmalla mielellä, koska tiedän, että rahasta minun itseasiassa ei tarvitsekaan huolehtia. Olen huolehtinut sen jo etukäteen. Muunmuassa budjetoin enemmän ruokakuluihin tälle kuulle juuri siitä syystä, että vähän aavistelin, että ulkonasyömistä tms tulee enemmän. Budjetoin myös itselleni muuttorahaa riittävästi enkä esimerkiksi laittanut lainkaan vararahastoon vaikka rahaa jäi melko hyvin yli pakollisten kulujen jälkeen ja olisi ollut hyvinkin mahdollista laittaa muutama satanen vararahastoon. Mutta halusin jättää itselleni vähän "löysää".

Lisäksi jo olemassa oleva vararahasto turvaa sen, että tarvittaessa voin maksaa toisen asunnon takuuvuokran ja voin myös maksaa yksi - kaksi kuukautta kahta vuokraa, jos oikeasti nyt näyttää siltä, että oireeni johtuvat asunnosta (olen siis altistunut homeelle edellisissä työpaikoissani ja yliopistolla, joten olen aika herkkä näille jutuille). Toki tämä ei ole ideaali vaihtoehto ja toivon että asia korjaantuu kun saan asunnon kunnolla siivottua ja ilmanvaihdon vähän parempaan jamaan, mutta tämä kuitenkin tuo suurta rauhaa tilanteeseen. Minulla on vaihtoehtoja.

En ihmettele lainkaan, että ihmiset, joilla on elämässä paljon huolta ja stressiä, myös kamppailevat raha-asioiden kanssa. Ei talouteen voi keskittyä, kun on huolia. Sen takia onkin äärimmäisen tärkeää saada raha-asiat "kuntoon" (tai järjestykseen, rahasuunnitelma voimaan tms, hankala keksiä oikeaa termiä) etukäteen niin silloin vaikeat tilanteet eivät radikaalisti vaikuta rahatilanteeseen ja rahasta ei tarvitse huolehtia. Itselläni ratkaisevat asiat ovat olleet ehdottomasti budjetointi (etukäteen joka ikinen kuukausi antaen jokaisella eurolle tehtävän etukäteen) ja vararahaston kerrytys.


4 kommenttia:

  1. Minulla jää enemmän säästöön kun on elämässä on rauhallinen vaihe. Kiireessä kaikki menee sekaisin.

    VastaaPoista
  2. Harmi kuulla, ettet voi hyvin. Toivottavasti olo paranee ja tilanne ratkeaa pikapuoliin! :)

    VastaaPoista
  3. Kyllä tämä tästä pikkuhiljaa alkaa näyttään valoisammalta, terveysjuttuihin auttoi, kun avattiin ilmantuloaukot (jotka oli ihan tukossa) ja olen saanut siivottua vuosikausien pölyt. Eli huomattavasti paremmalla fiiliksellä jo :)

    VastaaPoista
  4. Onneksi näyttää jo valoisammalta.Blogiasi on mukava lukea ja olenkin saanut siitä muutaman hyvän vinkin säästöasioissa mm. tuo 52-viikon säästöhaaste!

    VastaaPoista

Työmatkalla

Vaikka elämässä on parhaillaan sellaista hyvää kiirettä, niin vähän harmittaa, että se vie aikaa tältä blogilta nyt, kun mulla pitkästä aika...