tiistai 19. syyskuuta 2017

Motivaatio - Miksi?

Säästösyyskuu on melkein ohi (huomenna on palkkapäivä). Laskin tänään, että miten meni ja paljonko sain vararahastoon. Sinänsä säästöprosentti on hyvä (49,5%), mutta en voi nyt kirkkain mielin sanoa, että putkeen meni. Tarkempia lukuja seuraa, mutta yleisenä kommenttina liikaa rahaa meni ravintolaan ja alkoholiin, yksi hotelliyö tuli maksettua ja ensi viikonlopun yllätysreissua varten ostin junaliput. Itse koen, että säästökuu pitäisi oikeasti mennä vain pakollisella kulutuksella - ja tähän ei kuulu ravintolaruokaa, vaateostoksia, tulevien matkojen maksuja. En vain oikein tiedä, miten tämän käytännössä toteuttaisi. Elämä on ja tilanteita tulee. Isoista jutuista on ollut helppo kieltäytyä, mutta on ollut haastavaa löytää motivaatiota kieltäytyä kahvikupista. Koska miksi? Kyllä mulla se muutama euro on kahvikuppiin ja yksi kymmenen euroa salaattiin, mutta mitä sitten kun näitä pyyntöjä on useita...

Ehdottomasti aion yrittää jossain vaiheessa uudelleen todellista säästökuuta, mutta ehkä juuri nyt ei ajankohta ja motivaationi ole oikeanlainen. En ole vielä tarpeeksi gazelle intense kuten Dave Ramsey sanoo. Olen tuntenut syyllisyyttä säästämisestä. Ihan kuin tekisin jotain väärin. Onko minulla oikeus kieltäytyä jostain joka maksaa rahaa vain koska haluan säästää? Minulla on lähipiirissä ihmisiä, joilla on oikeasti rahahaasteita pitkittyneen työttömyyden tai muun vuoksi. Tuntuu väärältä kieltäytyä asioista vain sen vuoksi, että haluan istua rahapinoni päällä (vaikka ei se nyt kovin iso - vielä - ole).

Eli taitaa olla aika saada itselleni vastaus kysymykseeni miksi kristallin kirkkaaksi. Dave Ramseyn podcasteja kuunnellessa suurin osa ihmisistä ei menesty juuri siitä syystä, että heidän Miksi ei ole kristallin kirkas. Jos et tiedä tarkkaan mitä tavoittelet niin on kovin vaikeaa pysyä oikealla tiellä.

Olen pohdiskeleva luonne ja asiat saattavat kauankin hakea muotoaan ajatuksissani, mutta jos nyt äkkiseltään listaan päästäni ulos syitä niin katsotaan millainen siitä tulee:

- Turvallisuuden tunne on minulle tärkeää. Vararahasto antaa minulle turvaa ja rohkeutta toteuttaa unelmiani.
- Yksi unelmani on yrittäjyys; joko osa-aikaisen työn ohella tai kokopäiväisesti (yritysidea minulla on jo).
- Toinen unelma on jossain vaiheessa elämääni hellittää työtunteja. En halua eläkeikään asti tehdä töitä niin paljon kuin nyt.
- Haluan tehdä mielekästä työtä. Työni nyt on ihan jees, mutta ajoittain tulee fiilis "luoja kun tämäkin on turhaa". En halua kokea näitä fiiliksiä.
- Haluan voida auttaa toisia ihmisiä (tai eläimiä) joko taloudellisesti tai konkreettisesti.

Siinä niitä nyt on. Jätän ajatukseni nyt tähän ja palaan myöhemmin tarkistamaan, että mitä kirjoitin ja miltä ajatukset minusta tuntuvat myöhemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Työmatkalla

Vaikka elämässä on parhaillaan sellaista hyvää kiirettä, niin vähän harmittaa, että se vie aikaa tältä blogilta nyt, kun mulla pitkästä aika...