sunnuntai 26. syyskuuta 2021

Vuosibudjetin Q3-katsaus

Tein alkuvuodesta itselleni ensimmäistä kertaa ikinä vuosibudjetin Glendora&Raha: Ensimmäinen vuosibudjetti (ensimmäinen yritys) (glendoraraha.blogspot.com) . Tosi mielenkiintoista on ollut seurata, että miten tämä on mennyt. Puolivuotiskatsaus jäi tekemättä kesälomien vuoksi, mutta tässä tulee kolmannen kvartaalin katsaus. Ensimmäistä kvartaalia tarkastelin maaliskuun lopulla Glendora&Raha: Vuosibudjetin ensimmäisen kvartaalin tarkastelu (glendoraraha.blogspot.com).

Yllättäen tilanne näyttää olevan aika kuosissa! Olen tosiaan hieman yllättynyt tästä, koska mulla on tapana aliarvioida menoni (eikös meillä kaikilla :D) ja en mitenkään erityisesti ole kontrolloinut itseäni.

Tilanne on siis kuosissa kokonaisuuden osalta (kategorioiden välillä on vaihtelua) eli olen 9 kuukauden aikana käyttänyt 77% budjetista. Tässä on vielä joulu edessä, joten ehkä voisi vähän olla huolestunut tuosta 2%:n ylityksestä. Mutta toisaalta kesä on aina kovakuluinen ja kuukaudet ennen joulua ovat aikamoista kotonakökkimistä. Ja itselläni ei joulu ikinä mitenkään suuremmin vie rahaa. 

Tuloissa olen tässä vaiheessa yli, mikä oli odotettavissa kesällä saatujen bonusten vuoksi. Loppuvuosi tulee tasaamaan tilannetta vaikka tulen saamaan noin satasen enemmän palkkaa loppuvuonna veroprosentin alenemisen vuoksi.

Asuntolaina+korko ovat juuri budjetissa; muut asumiskulut ovat hieman yli. Tämä johtuu ylimääräisestä vastikkeesta, joka perittiin syyskuussa ja toinen tullaan vielä perimään marraskuussa. Joten tämä tulee ylittymään.

Ruokakaupassa ja lounaassa olen hieman alle, mutta mun ikuinen murheenkryyni ravintola-budjetti on jo yli 100%. Eli tässä ei ole toivoa. Kesään asti meni hyvin, mutta kesäkuukausina budjetti on räjähdellyt moninkertaiseksi – korkeimmillaan oli elokuu jolloin meni yli 300 euroa ravintoloihin. 

Liikkuminen on selkeästi alle eli loppuvuonna saan vielä taksilla ajella ihan huoletta. Vakuutusmaksu on maksettu ja oli arvioitua pienempi. Liitonmaksun tiesin etukäteen, joten tässä ei tarvinnut olla suuri Einstein(in vaimo) että tämän sai kohdilleen. 

Kosmetiikka on yllättäen vielä alle 100% vaikka olen ostellut aika kalliitta tuotteita. Katsotaan miten loppuvuosi menee, mutta ennustan ylitystä. Kosmetologikulut on jo melkein tapissa ja tämä tulee ylittymään. Ehdottomasti tulen itseäni loppuvuonna hemmottelemaan kasvohoidon ja mahdollisien muiden juttujen muodossa. Tästä en itseäni syyllistä, koska näen kosmetologijutut panostuksena omaan hyvinvointiin (toisin kuin noi mun ravintolakulut...). Kampaajakulut ovat aika odotetusti alle budjetin. En ole saanut käytyä kuin kerran kampaajalla, nyt on tarkoitus mennä toisen kerran, mutta en usko että ehdin kolmatta kertaa. Loppubudjetin voisi tuhlata vaikka pikkujoulukampaukseen ;) Lahjat ovat toistaiseksi ali, mutta tässä on vielä se joulu edessä plus kummitytön yo-juhla ja kummitytön rippijuhlat, joten ennustan ylitystä tässäkin.

Vaatteissa olen vielä budjetissa, mutta tämä tulee ylittymään. Tarvitsen uuden talvitakin ja 1-2 uudet farkut (kolmista farkuistani kahdet ovat haaroista hajalla), joten puhutaan vielä useamman satasen satsauksesta. En tästä suostu ottamaan stressiä, koska kaikki hankinnat, mitä olen tänä vuonna tehnyt vaatekaappiin, ovat olleet hyvin onnistuneita. Ensi vuodelle olen miettinyt ”älä osta vaatteita” –vuotta, mutta palaan siihen myöhemmin.

Hyväntekeväisyys on melkein jo 100%:ssa eli tämä tule ylittymään, koska kk-lahjoitukset rullaavat ja tulen tekemään joulunalla erillisen lahjoituksen jonnekin. Tästä nyt on vaikea olla pahoillaan, että budjetti on ylittynyt. Laskin budjetin viime vuoden lahjoitusten perusteella ja tällöin mulla oli vain kaksi säännöllistä kohdetta. Nyt säännöllisiä kk-kohteita on kolme ja tosiaan haluan aina silloin tällöin laittaa jonnekin adhoc-kohteeseen. 

Koti/remppa on siis sellainen, että laitan tänne kaikki koti/remppaa varten säästetyt rahat. Olen säästänyt melkein tavoitteen. Rahoista olen käyttänyt osan, tilillä on noin 1.700 euroa. Matkustus on yllättäen jo ylittynyt! En näemmä yhtään osannut tätä budjetoida. Tämä siis pitää sisällään vain kotimaan matkustusta ja tähän tulee vielä lisää. Arvioin että yli 3.000 euron mennään. Mutta en tästäkään osaa ottaa pulttia, omatpa ovat rahani. Terveys/lääkkeet on vielä alle ja tässä se todnäk pysyy. Harrastukset ovat aika linjassa ja suurimmat jutut on jo maksettu, joten en näe tässä ylittymisen vaaraa. Jotain avantouinti-saunamaksuja tulee vielä, mutta ei muuta.

Kulttuuri-vapaa-aika on selkeästi ali, koska no. Koska korona. Katsotaan miten loppuvuonna käy. Ei haittaa jos tämä ylittyy. Silmälasit ovat muka nollassa, mutta olen kyllä uudet lasit ostanut. En oikein tiedä mihin tämä on mennyt, maksoin nämä säästöistä joten on näemmä jäänyt siirtämättä nämä menoiksi. Katsotaan jaksanko korjata asia. Käykö muille ikinä niin, että joskus vain huomaa, että joku juttu on hommattu mutta ei ole ihan selvää, että mistä se raha tuli??? Varmaan seurausta kun on useampi säästötili ja vähän vaihtelee maksaako jotain suoraan palkasta vai säästöstä. Ei aina pysy kärryillä. Tavarat ovat alle, mutta tätä kategoriaa hieman vaivaa sama ongelma kuin noita silmälaseja. En oikein pysy kärryillä, että mistä olen mihinkin rahat ottanut.

Suuri plussa on, että jo nyt syyskuussa on tullut täyteen sijoituksiin aikomani raha. Eli olen jo laittanut sijoituksiin yli sen mitä aion tänä vuonna ja tulen laittamaan vielä lisää. Eli hyvä näin!



Suoraan sanottuna en oikein vielä tiedä, mitä mieltä olen tämän vuosibudjetin tarpeellisuudesta. Ehkä suurin hyöty on vuoden lopussa nähdä, että mihin sitä rahaa olen käyttänyt ja osasinko yhtään arvioida oikein. Ainoa kategoria minkä ylittyminen (taas kerran) harmittaa, on ravintolakategoria. Muut eivät harmita lainkaan, koska koen että kaikki hankinnat ja palvelut ovat tulleet tarpeeseen. Näin yksinasujan etu on, että saan todellakin yksin päättää, mihin rahani laitan, eikä kenelläkään ole siihen mitään sanomista. Ja kun samalla säästötilieni ja sijoitusteni arvo nousee ylöspäin ja asuntolainan arvo alaspäin niin tilanne on tosi hyvä. Seuraan myös nettovarallisuuttani kuukausittain ja tämä on noussut aikavälillä tammi-syyskuu 23.000 euroa tammikuun 159.000 eurosta syyskuun 182.000 euroon. Joten eipä tässä mitään – eteenpäin vain kuin mummo lumessa! Kivaa syksynjatkoa kaikille lukijoille J




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Työmatkalla

Vaikka elämässä on parhaillaan sellaista hyvää kiirettä, niin vähän harmittaa, että se vie aikaa tältä blogilta nyt, kun mulla pitkästä aika...