sunnuntai 22. joulukuuta 2019

Sijoitusteni arvo ylitti varahastoni!

Yksi etappi sijoitustavoitteissa on saavutettu: sijoitusteni arvo (rahastot ja osakkeet) on nyt enemmän kuin vararahastoni 12.000 euroa.

Sijoitusteni arvo on perjantain 20.12.2019 kursseilla yhteensä 12.141,85 euroa (rahastoissa 5.366 euroa ja osakkeissa 6.775 euroa). Tämän lisäksi 180 euroa on lähtenyt rahastoihin lisää, mutta nämä eivät ole vielä sijoitettu (tai mikä se termi nyt on, kun toimeksiannot toteutuvat), joten viikon sisällä tämä summa vielä kasvaa (tai laskee jos kurssit laskevat :D). Tänä vuonna minulla ei ole tarkoitus enää laittaa lisää rahaa sijoituksiin (tai mistä sen nyt koskaan tietää...) eli tuo reilut 12.000 euroa tulee olemaan loppuvuoden saldoni. Tavoite oli 10.000 euroa, joten olen tosi tyytyväinen. Mutta tästä sitten tarkemmin vuoden vaihteessa, ei voi vielä tietää mikä tilanne on sitten oikeasti silloin.

Mutta tämä on minulle tärkeä etappi. Muistan vieläkin sen harmituksen pari vuotta sitten, kun Dave Ramseyn ohjeiden mukaan päätin keskittyä kasvattamaan kunnollisen vararahaston sen sijaan, että kasvattaisin sijoituksiani. Oli turhauttavaa seurata sijoitusten hidasta etenemistä, kun samalla minulla istui 12.000 euroa aika turhan panttina tilillä hengailemassa. Jotenkin tuntuu tosi hyvältä, että vihdoin olen päässyt tästä eteenpäin - että vihdoin (toivottavasti) varallisuuteni alkaa oikeasti kasvamaan, enkä vain keskity turvallisuushakuiseen rahojen keräämiseen pankkitilille.

Olen myös päättänyt pienentää vararahastoani vuoden alusta alkaen 2.000 eurolla eli jatkossa vararahastoni on "vain" 10.000 euroa + 1.000 euron käyttötilipuskuri. Nyt tammikuun ja helmikuun palkkakaudella en tule suuremmin saamaan mitään osakeostoja varten säästöön, joten sentään minulla on tämä 2.000 euroa, joilla voin tehdä jotain ostoja.

Jotenkin sisäinen tarpeeni todella isoon vararahastoon on vähän pienentynyt sen myötä kun sijoitusten arvo nousee. Edelleen haluan vararahastoni olevan kunnon kokoinen, mutta samalla myös haluan nyt oikeasti keskittyä sijoitusteni kasvattamiseen. En ole vielä päättänyt ensi vuoden sijoitusten kasvutavoitetta - 20.000 euroa olisi mukava tasaluku, mutta siinä ei välttämättä ole kovin paljoa haastetta, koska jo nyt olen yli 12.000 euroa. 30.000 euroa on taas liian utopistinen. 25.000 euroa kuulostaa myös aika suurelta... Mutta onhan tässä vielä pari päivää aikaa miettiä.

Ei mulla muuta tällä kertaa! Kivaa sunnuntaita kaikille :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Työmatkalla

Vaikka elämässä on parhaillaan sellaista hyvää kiirettä, niin vähän harmittaa, että se vie aikaa tältä blogilta nyt, kun mulla pitkästä aika...