perjantai 20. heinäkuuta 2018

Mökkibudjetti

Viime tekstissä kirjoittelin ihan höpöjä elokuun budjetin julkaisemisesta, enhän mä koskaan ole etukäteen budjettia julkaissut vaan menneen kuun toteuman. Eli tänään pitäisi tehdä koonti heinäkuun tuloista ja menoista, mutta en siis sitä voi tehdä, kun budjettivihko on kotona ja siellä on kaikki tarkat tiedot. Eli palaan tähän kun olen taas kotona.

Teen siis toki joka kuukausi ennakoivan budjetin (vaikka en tätä julkaise), jotta tiedän paljonko mihinkin on menossa rahaa ja mitä tilisiirtoja pitää tehdä. Koska virallinen budjettivihko on kotona niin eilen tein ruutupaperille elokuun budjetin, kun palkkatiedot tulivat näkyviin. Mun palkkapäivä on siis tänään, 20. päivä. Oon tässä kaavaillut, että muuttaisin toimintatavan ja alkaisin julkaisemaan ennakkobudjetin. Mutta haluaisin samalla muuttaa budjetointikauteni oikeasti kuukaudeksi eli alkaisi kuun eka ja loppuisi kuun vika. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että palkka, joka tulee 20. päivä, menisi odottamaan eri tilille, josta ottaisin sen käyttöön vasta kuun alussa. Ja siis jotta näin voisin toimia, tarvitsee mun joku kuukausi hoitaa hommat sillain, että yksi palkka riittää esim aikavälille 20.8.-30.9. eli yksi kuukausi plus 10 päivää. Jossain vaiheessa loppuvuodesta aion tätä yrittää.

Mutta siis tässä mökkibudjetti elokuulle:

Palkka: 2.705,42€
Vuokrasäästö: 630,25€
Yht. 3.335,67€

Säästö15%: 580€
Puskuri-säästö: 270,14€
Laina: 378,23€
Bussi: 176,50€
Vuokra+vesi: 1.040€
Vastike: 252,02€
Liitto: 38,78€
Ruoka: 200€ (käteinen)
Ekstra: 300€
Sokerointi: 100€
Yht. 3.335,76€

(Tässä oli alkuun kuva ruutupaperille kirjoitetusta budjetista, mutta ilmeisesti se ei näkynyt niin poistin sen.)

Elokuun budjettikausi 20.7.-19.8. on harvinaisen simppeli. Palkkaa tulee normimäärä ja kuun menot on aika minimit. Kesäloma-kesärahat menevät siis puskurirahoista ja näille on mulla erillinen budjetti (tätä voi seurata tuolta yhdeltä välilehdeltä). Säästö15% jätän 80€ käyttötilille, koska sieltä se lähtee rahastoihin. 500€ siirrän pankkitilille, mistä teen osakeostot. Kaikki kuun ylijäämät siirrän myös pois käyttötililtä odottamaan aikoja parempia. Edelleenkään mulla ei ole selvää miten tätä puskuri/sinking funds-tiliä alan koordinoimaan. Eiköhän se tästä selvinne. 

Huomasin just, että toi bussikortin aikaväli on väärin, ostan siis kortin aikavälille 31.7.-20.9 eli elokuun lopun palkasta ei tarvitse ostaa bussilippua. Mulla jäi tästä kuusta 50€ käteistä, joten siksi ruokabudjetti on 50€ normaalia vähemmän. Viimeisiä kuukausia lainanmaksuja ja vastikkeenmaksuja toivottavasti mennään! Jos superhyvin menee niin syyskuussa mun ei enää noita tarvitse maksella :) 

6 kommenttia:

  1. Sun kuvasta tulee tämmoinen virhe:

    403. That’s an error.

    Your client does not have permission to get URL /2kKIyrhwWl41jPrjmAtmYYfDIZYgaQQ8bVLmHIDF0lmOc-_JXBqF9prcLMt1Ku7iRkG-h4_plFw=s800 from this server. (Client IP address: 2001:999:1:1c73:a513:794d:5da7:87f0)

    Forbidden That’s all we know.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos huomiosta! Poistin nyt kuvan ja kirjoitin luvut auki. Ei ole konetta mukana niin oli vähän haasteita ylipäätään saada edes kuvaa lisättyä, tarvii kotona säätää uudelleen.

      Poista
  2. Mä siirrän noi yli jääneet käteisetkin ylijäämätilille (mulla se on nimetty ekstratiliksi). Mulla ne tosin on pienempiä summia, mutta tyyliin jos mulla oli 8 € lompakossa kun uusi palkka tulee, niin siirrän siitä palkasta sen käteistä vastaavan summan ekstratilille eli tällöin 8 € ja käteinen jatkaa kulkua lompakossa uuteen budjettiin kuuluvana rahana. Samoin aina siirrän käyttötileille jääneet roposetkin, jos niitä on jäänyt.

    Tuli vaan mieleen mainita :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mäkin olen vähän tätä miettinyt, että alkaisi toimimaan näin. Saisi hyvin kerättyä ekstraa ns huomaamatta!

      Poista
  3. Mitä, mitä joko olet saanut asunnon myytyä? Hieno homma!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis en, mutta asunto meni nyt myyntiin ja optimistina haaveilen, että elokuun aikana asunto menisi jo kaupaksi :P

      Poista

Työmatkalla

Vaikka elämässä on parhaillaan sellaista hyvää kiirettä, niin vähän harmittaa, että se vie aikaa tältä blogilta nyt, kun mulla pitkästä aika...