sunnuntai 19. toukokuuta 2024

Huhtikuun kulutus

Nämä mun budjettikatsaukset tulevat näköjään aika isolla viiveellä, mutta laitan nyt kuitenkin tänne vielä huhtikuunkin, vaikka toukokuu on myös budjettikauden osalta oikeastaan jo valmis. Koulu alkaa nyt onneksi pikkuhiljaa helpottaa ja pitkästä aikaa mulla on ns vapaapäivä eli kokonainen päivä, kun ei tarvitse olla töissä tai tehdä koulujuttuja! Ei koulut vielä ohi ole, mutta sentään pikkuhiljaa vähenee. 

Kiire alkaa näkymään myös kulutuksessa. Tai ehkä pikemminkin huolimattomuus. Olen ottanut kaiken irti siitä, ettei tarvitse niin kiinnittää huomiota siihen rahaan ja paljonko sitä käyttää (kohta taas kyllä tarvitsee, koska olen keksinyt itselleni uuden säästötavoitteen, mutta siitä myöhemmin). Ja vaikka huhtikuussa käytin rahaa ihan tuhottomasti niin silti ei tarvinnut ottaa säästöstä mitään vaan tulot kattoivat menot (jei!). Tuloja oli palkka, osingot ja päivärahat. Säästöistä otin kyllä ylimääräistä asuntolainan lyhennystä varten, mutta periaatteessa ei olisi tarvinnut - loppujen lopuksi siis siirtelin vain rahoja eri säästötilien välillä (asuntosäästötililtä pitkäaikaiselle säästötilille). Tällä hetkellä laitan joka kuukausi 300 euroa asuntolainasäästöön ja sitten kolmen kuukauden välein lyhennän asuntolainaa 900 eurolla ekstraa. En tiedä onko tässä mitään järkeä eli miksi en joka kuukausi tee ylimääräistä 300 euron lyhennystä. No mutta eipä tarvitse joka kuukausi manuaalisesti muokata lyhennyssummaa vaan riittää kolmen kuukauden välein.

Asuntolaina lyheni siis enemmän kuin normaalisti. Vastike ja vesi normi. Mun suoratoistopalvelukulut alkavat päästä käsistä, joten näiden kanssa pitää olla tarkempi jatkossa. Mulla on näitä nyt liikaa. Taidan mennä vähän toiseen ääripäähän näiden kanssa - ensin mulla ei ollut vuosiin mitään ja nyt niitä alkaa olla jo ruuhkaksi asti. Tässä kategoriassa on myös mukana Elisan netti ja tietoturva, mutta yksistään suoratoistopalveluihin mulla meni huhtikuussa rahaa 52 euroa. Jaiks, aika paljon! 

Ruokabudjetti vähän ylittyi, mutta ihmeellistä kyllä ravintolabudjetti alittui. Ei tapahdu kovin usein tällaista ihmettä. Vapaa-aika/loma-kategoriassa oli Helsingin junalippuja, HSL-lippuja, yksi keikka, yksi jalkapallopeli ja lippu vappujuhliin. Palvelut ylittyivät huikeasti, mutta tämä johtuu PT:stä minkä palkkasin. Maksan kahdessa erässä eli toukokuussa tämä kategoria on vielä korkea. Muita palveluita siellä oli siivous ja kasvohoito. Tavaroissa oli vaaka ja kasvovesi.  

Muuten sitten ei ollutkaan mitään ihmeellistä. Huhtikuusta en oikein muista muuta kuin että oli kylmä ja kiire. Mä en oikein pidä aikataulutetusta elämästä ja nyt tämä alkaa käymään voimille. Mutta ei enää paljon jäljellä. Mun toisesta koulusta sain vikan tentin eilen tehtyä. Mulla on sinne vielä yksi kesäkurssi, mutta sen deadline on vasta heinäkuun lopussa, joten en keskity siihen vielä. Toinen koulu loppuu 8.6., kun on viimeinen siihen liittyvä näyttö. Jos sen läpäisen niin pääsen aloittamaan mun sivutyöt, mikä on aika jännää. Mun pitäisi jonkinlainen yrittäjä-hommeli siihen kehittää (varmaan joku OP-kevytyrittäjyys tyylinen ratkaisu), mutta en ole vielä oikein jaksanut suuremmin perehtyä asiaan. Tarkoituksena ei juuri nyt ole näitä sivutöitä alkaa tekemään mitenkään aktiivisesti; tämä on vähän sellainen pidemmän tähtäimen suunnitelma. Mutta nyt mulla tulee olemaan ko hommaan pätevyys, joten katsotaan miten asia lähtee etenemään. 

Uudessa työssä viihdyn edelleen tosi hyvin. Homma tuntuu paranevan koko ajan. Jonkin verran ahdistaa se kuinka hidas olen kaikessa, mutta eiköhän se kuulukin tähän alkuun ja opetteluvaiheeseen. On vain hassua olla samassa työpaikassa, jossa ennen on hallinnut hommansa ihan 100% ja nyt yhtäkkiä olen ihan pihalla kaikesta. Yritän noudattaa omaa neuvoani, mitä olen uusille kollegoille ja alaiselleni sanonut, että pääasiassa hommiin kunnolla sisäänpääsy vie vuoden. Pitää nähdä kokonainen vuosi, että näkee kaikki vuoden aikana tapahtuvat hommat ja tekee ne ainakin kerran. Sitten on vasta oikeastaan mahdollisuus alkaa hahmottamaan isompia kokonaisuuksia ja alkaa miettiä asioiden kehittämistä. Toki tämä on varmasti hyvin alakohtaista, mutta oman kokemuksen mukaan asia menee näin yritysmaailmassa, missä hyvin moni asia on kalenteriin sidottu. 

Alla taas tarkempia numeroita. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Palkkiorahasto

Työpaikkani on antanut mahdollisuuden laittaa tulospalkkiot jatkossa palkkiorahastoon. Tähän asti tulospalkkio on maksettu aina kerran vuode...