tiistai 31. maaliskuuta 2020

Vuoden 2020 Q1 sijoituskatsaus

Päivitin sijoitustaulukon tuonne omalle välilehdelleen. Poikkeuksellisesti ajattelin tehdä tästä nyt ihan oman tekstin, koska tuolta välilehdeltä aina poistan vanhan uuden tieltä niin ehkä on ihan mielenkiintoista jättää tästä mun sijoitusurani ensimmäisestä oikeasta laskukaudesta jonkinlainen pysyvämpi kirjoitus. Todella mielenkiintoista nähdä, että missä mennään sitten taas tämän vuoden toisen kvartaalin osalta heinäkuussa.

Kun lasku alkoi helmikuun lopulla niin mulla oli suuria vaikeuksia katsoa sijoitusteni arvon laskua. Osittain olen tästä ihan tyytyväinenkin, koska tämä vähän on parantanut mua siltä, etten ihan joka päivä ole käynyt katsomassa, että missä mennään. Se on ilmeisesti aika aloittelijan moka, mutta niitä nousevia kursseja on vain niin kiva seurata... Laskevia ei niinkään, mutta näköjään niihinkin tottuu.

Tosiaan kun lasku alkoi niin jossain määrin teki kyllä pahaa ja kävi jo mielessä, että tämä ensimmäisen kvartaalin katsaus jää tekemättä ja julkaisematta. Jotenkin en vain yhtään halunnut katsoa/laskea, että missä mennään. Mutta nyt kun tämän oikeasti teki niin numeroitahan nämä vain ovat. Onneksi mun sijoituksilla ei ole mitään lähitulevaisuuden tavoitetta, joten sinänsä sillä ei ole väliä ovatko luvut miinuksella vai plussalla juuri tänään. En tiedä. Olen yllättynyt kuinka rauhallinen olen. Välillä oikein yritän pysähtyä ja tunnustella, että miltä nyt tuntuu. Olen kuitenkin yli 15.000 euroa laittanut sijoituksiin nyt tässä vuosien varrella ja siellä ne nyt sulavat. 15.000 euroa on minulle ihan käsittämättömän suuri raha! Ei sitä ihan vuodessa ole säästetty.

Mutta silti olen suht rauhallinen. Sellaisen muutoksen sijoitussuunnitelmaani tein, että kaikki käyttörahasäästöni olen laittanut nyt osakkeisiin. Olin siis säästänyt muutaman tonnin syksyn Italian matkaa varten ja tarkoituksena oli ostaa suht kallis Artekin lamppu ja muutama muukin sisustusjuttu. Tavarahankinnat voivat nyt odottaa ja Italian matka on peruttu (matkanjärjestäjä sanoi palauttavansa deposit-rahan, mutta katsotaan nyt tuleeko rahoja... lennot aion mahdollisuuksien mukaan siirtää ensi keväälle).

Olen ostanut lisää Sampoa ja uutena ostin Tokmannia. Sampoa ostin jo laskun alkuvaiheessa eli lisää alas on tultu. Tokmannia olin seurannut, että jos osake menee alle 10 euroa niin ostan. Sain ostettua 9,50 euron hintaan, josta ollaan jo sahattu ylös ja alas, tällä hetkellä olen miinuksella. Tämän viikon olen seurannut lisäostoja Nordeasta ja Tiedosta, mutta näköjään ollaan menossa taas ylöspäin. Mutta seurataan rauhassa, en usko mitenkään, että lasku oli nyt tässä. Todella heiluvia aikoja eletään ja uskon, että alaspäin mennään vielä. Sen kummemmin en kyllä aio ajoittaa ostoja - ostan joka kuukausia 1-2 kertaa riippuen vähän paljonko onnistun saamaan käteistä kasaan. Kuukausirahastosäästöt rullaavat normaalisti, niihin en ajatellut sen suuremmin tehdä mitään muutoksia. Jos USA kyykkää vielä enemmän niin mahdollisesti laitan ylimääräistä USA-rahastooni.

Suoria osakkeita aion ostaa vain Suomesta (tai no vähän muutama USA-osake kiinnostelee, mutta en vielä suuremmin ole tätä suunnitellut, katsotaan kesällä sitten mikä on tilanne). Toki ymmärrän, että minun harrastelijasijoittajana kannattaisi laittaa rahaa enemmän indeksiin, mutta tuo osakepoiminta on niin mielenkiintoista.. Ja olen ajatellut tämän tilanteen vähän tällaisena ihmiskokeena, että katsotaan miten minun käy.

Tässä tosiaan tarkemmin lukujani, nämä löytyvät myös tuolta omalta välilehdeltään, mutta ajattelin laittaa ne nyt myös tähän: 



Syy miksi olen näin rauhallinen johtuu omasta mielestäni lähinnä siitä, että vaikka minulla paljon rahaa kiinni sijoituksissa (siis minulle paljon rahaa) niin minulla on myös paljon rahaa ihan käteisenä. En ole koskenut (ENKÄ AIO KOSKEA) vararahastooni eli minulla on 10.000 euroa + 1.000 euron tilipuskuri edelleen. Minulla on reilut 3.000 euroa asuntosäästötilillä, jotka lähtevät vasta kesäkuun lopulla asuntolainaan ylimääräisenä suorituksena. Välitöntä vaaraa minulla ei onneksi ole työnpuolesta; korona toki tulee näkymään minunkin työpaikallani, mutta vasta ehkä noin vuoden viiveellä ja silloinkin vaikutus on todennäköisesti melko pieni. Käteinen raha tilillä kyllä rauhoittaa kummasti. Toki minua aina välillä houkuttaa ottaa vähän näistä käteissäästöistä ja laittaa pörssiin (koska mikä tilaisuus juuri nyt on käsillä!), mutta onneksi arvostan mielenrauhaa enemmän, joten pidän käteisen käteisenä ihan mielelläni inflaation syötävänä tilillä.

2 kommenttia:

  1. Mukava blogi sinulla! Kieltämättä aikamoista vuoristorataa on ollut viime ajat markkinoilla. Tuntuu, että pitäisi osata ottaa kaikki hyöty irti kun näin hyvä ostopaikka tuli eteen. Itsekin olen miettinyt, mitä tehdä säästöjen suhteen. Luultavasti siirrän sijoituksiin kohdennettuja säästöjä nopeammalla tahdilla rahastoihin kuin mitä alun perin suunnittelin. Vararahasto minullakin on vielä erikseen sekä asp-tili.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin hankalinta tässä on tosiaan tietää, että millä aikataululla pitäisi sitä rahaa sinne pörssiin laittaa. Olen jo laittanut tosiaan vähän enemmän, mutta näemmä vähän liian aikaisin :D
      Ja kiitos :)

      Poista

Työmatkalla

Vaikka elämässä on parhaillaan sellaista hyvää kiirettä, niin vähän harmittaa, että se vie aikaa tältä blogilta nyt, kun mulla pitkästä aika...