sunnuntai 20. tammikuuta 2019

Tammikuun budjetti ja toteuma


Tammikuu (eli 20.12. – 17.1.) oli hyvä kuukausi säästön kannalta. Säästöprosentti oli 32%! Säästöt koostuivat rahastosäästämisestä (175,26 euroa), asuntosäästöistä (674,07 euroa) ja muu säästöistä (20 euroa).

Sain rahaa hyvin säästöön vaikka käytin myös rahaa. Käytin rahaa mm seuraaviin: 

Kahden kuukauden bussikortti
Kevään harrastusmaksut (baletti ja jooga)
Kosmetologille (sokerointi)
Kampaajalle (kampaus naamiaisia varten)
Hömppään (naamiaisjuttuja)
Jääkiekkoliput (tulevaisuuteen)
Piilolinssejä
Vuoden (tai siis 13 kk) museokortti

Eli vaikka käytin rahaa suht huoletta niin silti sain rahaa säästöön. Olen tosi tyytyväinen, koska tämä on oikeastaan ollut se mitä tavoittelen. Että voisin elää suht koht huoletta ja ilman, että jokaista senttiä tarvitsee laskea, mutta silti onnistuisin saamaan säästöön rahaa.
Toki kovasti auttoi se, että olin kuusta kotona oikeastaan vain reilun viikon. Kaksi viikkoa olin pohjoisessa (johon mulla oli oma budjetti ja joka meni lähinnä ruokaan – ja ruokaan mulla olisi mennyt rahaa ihan kotonakin) ja sitten olin 4 päivää työjutuissa, jolloin omaa rahaa ei luonnollisestikaan mennyt, koska olin kiinni 24/7 työssä.

Ruokabudjettiin ei mennyt rahaa tammikuussa, koska mulla oli noin 150 euroa käteisylijäämää joulukuulta ja koska olin pois kotoa suurimman osan kuusta, niin ei ollut tarvetta ostaa kotiin ruokaa (lappiruoat ostin siis omasta budjettikategoriasta, ei käteiskategoriasta). Sain tästä vielä säästöön 124 euroa (52-viikkosäästöön), mutta tähän sain kyllä apua myös yllättävästä arpavoitosta 25 euroa (sain arvat lahjaksi!) ja 50 eurosta, jonka sain isältäni joululomalla.  Eli tämä 124 euroa on tuon 32%:n päälle.

Piilolinssit oli yllättävä ja hieman pakko-ostos; työpaikan naamiaisia varten tarvitsin asuani varten piilarit ja kuvittelin, että minulla oli parit säilössä. Nämä minulla olivatkin, mutta olivat vanhentuneet elokuussa 2018. Pidin parhaimpana käydä ostamassa uudet. Suunnitelmissa oli joka tapauksessa keväällä ostaa lisää piilareita, joten sama kait tuo koska ne hankkii. Museokortti pitää uusia aina joulun jälkeen ja kevään harrastukset maksaa. 

Yli mentiin siis ekstra-kategoriassa (tähän oli budjetoitu liian pieni summa) ja yllättäen ravintolakuluissa ja lounaissa. Näissä en sitten loppukuusta enää edes yrittänyt pihistellä, koska oli jo selvää, että säästöön tulee jäämään kiva summa joka tapauksessa. Ravintolabudjetti oli myös tosi pieni, koska oikeasti kuvittelin, että onnistuisin tammikuussa minimalisoimaan ravintolassa käynnit. No en näköjään onnistunut :D

Useammassa kategoriassa alitin budjetin, joka oli kiva. Vaatebudjetti jäi käyttämättä kokonaan. Tarvitsen uuden neuletakin ja sille olin budjetoinut rahaa, mutta en sitten löytänyt sopivaa. Rahasumma siirtyi helmikuulle, koska jatkan uuden neuletakin metsästystä. Luulen, että jatkossa tulen budjetoimaan joka kuukausi jonkun summa vaateostoksille, että ostaminen on mahdollista, jos joku hyvä vaatekappale tulee vastaan. Sehän on aina vain plussaa, jos en ko budjettia käytä. Enemmän harmittaisi, jos ostaisin jotain ja siksi ylittäisin budjetin. Olen nyt luopunut ainakin toistaiseksi paperibudjetoinnista ja siirtynyt excelin käyttöön. Tässä siis tammikuun luvut excelissä: 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Työmatkalla

Vaikka elämässä on parhaillaan sellaista hyvää kiirettä, niin vähän harmittaa, että se vie aikaa tältä blogilta nyt, kun mulla pitkästä aika...