lauantai 10. helmikuuta 2018

Mitä tavaroita ostin tammikuussa

On muuten yllättävän haasteellista päättää, että mikä minun mielestäni on tavaraa. Tarkoitus olisi siis tänä vuonna listata jokainen ostamani tavara poislukien ruoka ja hygienitarvikkeet. Ja ruokakategoriaan itselläni kuuluu myös siivous- ja kulutustavarat kuten vaikka roskapussit ja uusi tiskiharja. Ajattelin, että tämä on nyt selkeä jako.

Mutta sitten menin ostamaan hiusharjan ja tuikkuja. Harjan laitoin listalle vaikka mielestäni se on käyttötavara. Tuikkuja en laittanut, koska mielestäni tuikut ovat käyttötavaraa. Sitten aloin miettimään uudestaan. Tuikut itseasiassa enemmän kuuluisivat listalle, koska aivan hyvin voisin elää ilman tuikkuja, kun taas elämä ilman harjaa on kyllä mahdollista, mutta haastavaa. Joten lisäsin tuikut listalle.

Toinen haaste tuli lahjat. Sain lahjaksi tammikuussa äidiltä uuden mopin. Tämä on periaatteessa käyttötavaraa ja välttämätön normaalille elämälle eli tämä ei kuuluisi listalle vaikka olisin ostanut sen itse. Mutta sitten. Järjestin erään kokouksen eräässä hotellissa ja sain hotellilta lahjaksi pussukan, jossa oli yöseerumi, yövoide ja huulipuna. Kaiks. Yöseerumin ja yövoiteen olen melkein käyttänyt, joten niitä en listaa, koska menevät kategoriaan kuluvat hyödykkeet. Mutta sitten. Se pussukka. Sinistä tekonahkaa. Jaiks. Luonteeni ei anna laittaa sitä roskiin, mutta en tiedä mitä sille teen. En halua sitä. Sitten se huulipuna. Minulla on yksi huulipuna, joka on superkiva, mutta jota hädintuskin käytän. Olen päättänyt, että se on ainoa huulipuna mikä minulla tulee olemaan. Mutta luonnollisestikaan en halua heittää lahja-huulipunaa roskiin. Ehkä laitan sen pussukkaan sisälle ja vien johonkin keräykseen. Jos joku voisi saada iloa näistä. Minä en saanut iloa. Sain vain ahdistusta. Tosi kiva, että muistetaan, mutta esim viinipullo olisi paljon kivempi :P Mutta siis nämä eivät päädy listalle, koska en aio pitää niitä. Vai? Pitäisikö tehdä vielä erikseen lista lahjat? Hmm. Pohdin aihettta.

Sitten niihin ostamiini asioihin. Ostin pyykinpesukoneen. Ihan ekstemporee osto, jota hieman kadun. Toki tarpeellinen vekotin, melko uusi ja ei se niin järjettömästi maksanut. Mutta silti vähän kaduttaa. Pyykkitupa olisi maksanut vain viisi euroa kuussa. Toki onhan se kivempi pestä pyykkiä omassa asunnossa, mutta siltikin. Ostos oli spontaani. Yleensä spontaanit ostokset kaduttavat minua. Tämä ei taida olla poikkeus. Hiusharja oli välttämätön, koska laitoin edellisen harjani roskiin jo puoli vuotta sitten ja tähän asti olen yrittänyt tulla toimeen hotellista pöllityllä kammalla. Haasteellista on ollut. Sitten Ikean lipasto - ei välttämätön, koska minulla oli jo lipasto. Mutta annoin lipaston muuton yhteydessä pois ja ostin tilalle pitkään hasveilemani valkoisen Malm-lipaston. Ehdottomasti halu, mutta olen tyytyväinen, koska olen halunnut ostaa ko lipaston jo vuosia. Sitten ne tuikut. Ne olivat loppu ja tykkään polttaa tuikkuja. Piste.

Nyt helmikuussa en ole ostanut vielä mitään. Houkuttaa hieman haastaa itsensä ja olla ostamatta helmikuussa yhtään tavaraa. Mutta tarvitsisin pari juttua kotiin - suihkuverhon ja kuivauslastan (vai mikä sen nimi, juttu millä kuivataan vessan lattia suihkun jälkeen - heitin vanhani roskiin ja nyt kuivaan lattian ikkunanpesulastalla, meneehän se toki niinkin). No katsotaan miten käy!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Maaliskuun tulot ja menot pienellä viiveellä

Maaliskuun budjettikausi loppui jo tuossa 20.3., mutta nyt vasta katsausta. Tämä kevät on kyllä kiireinen, en oikein muuta osaa sanoa. Touko...