torstai 20. toukokuuta 2021

Toukokuun tulot ja menot (palkkakausi 20.4. -19.5.)

Mennyt palkkakuukausi on ollut jotenkin tuhottoman pitkä. On ollut talvea, kevättä, syksyä ja hellekelejä saman kuun aikana. Töitä on ollut enemmän kuin tarpeeksi, mutta olen myös lomaillut. Sekosin osakeostojen kanssa ja siksi olen saanut kiristellä kukkaronnyörejä nyt loppukuusta.

Tuloja tuli peruspalkka ja sitten osingot Elisalta ja Fortumilta. Myin vähän tavaraa ja sieltä tuli 50 euroa. Oon käynyt konmari-tyyliin tavaroitani läpi ihan vain tekemisen puutteesta. Yritän myös tässä saada turhaa tavaraa myytyä ja tienata rahaa... 

Pakollisissa kuluissa oli tässä kuussa asumisen ja syömisen lisäksi liitonmaksu ja sähkölasku. Sähkölaskusta huomaa, että saunottu on talvella! Mun ainoa ilo talvikuukausina oli lenkki ja sauna. Kävin saunassa varmaan 3-4 kertaa viikossa. Nyt saunominen on taas huomattavasti vähentynyt, käyn keskimäärin 1-2 kertaa viikossa. Luulen että kesällä vähenee entisestään.

Lounaskulut olivat suht maltilliset, kävin maaliskuussa vain kaksi kertaa lounaalla ulkona (maksetaan epassilla lounaat ja ne vähennetään palkasta jälkikäteen). Vapaa-aika oli tällä kertaa pelkkiä takeaway/ravintola/kahvila/terassi/jätskikioski-kuluja. Tässä oli myös mun helatorstain pitkän viikonlopun Helsinki-reissun ravintolakäynnit. Päädyin lopulta sisällyttämään kaikki tämän reissun kulut normibudjettiin vaikka mulla oli matkabudjettiakin varattuna. Helsinki-reissuun ei kuulunut mitään erikoista – vähän ravintolaa ja yksi taksimatka niin en nähnyt järkeväksi laittaa näitä erikseen lomakategoriaan.

Palvelut ylittyivät jonkin verran. Suunniteltua oli siivous, kampaaja ja sokerointi ja ne toteutuivat. Lisäksi oli yksi ruoankotiinkuljetus (no tämä oli semi-suunniteltu, en ikinä näitä sen suuremmin mieti kun kustannus on kuitenkin suht pieni 10 euroa), yksi taksimatka Helsingin reissulla ja mun pyörän talvisäilytysmaksu. Mulla oli siis pyörä erillisessä säilytyksessä talven missä pyörä myös pestiin ja huollettiin nyt keväällä ennen palautusta. Tästä tuli lasku maksettavaksi. En muistanut tätä ennakoida. Jos kiinnostaa tämä palvelu niin käy lukemassa lisää täältä: www.vapautusliike.com. Kokeilin nyt ekaa kertaa palvelua ja pidin. Säilytys, pesu ja huolto maksoi yhteensä 90 euroa (pyörä haettiin kotoani syksyllä ja tuotiin keväällä), en muista miten nämä oli eritelty. Tämä ei ole maksettu mainos :)

Tavaroissa olin vähän budjetoinut kevätvaatehankintoja, mutta nämä jäivät tekemättä, koska tosiaan innostuin osakeostoissa. Ostin kuitenkin yhden kirjan, rannekellooni patterit ja shampoota. Yllätyskuluissa on osakesäästäjien liiton vuosimaksu. Oon tätä miettinyt pitkään ja nyt oli toukokuussa pari mielenkiintoista yritysesittelyä joihin halusin osallistua niin liityin. En oikein tiennyt, että mihin tämän kulun laittaisin niin meni nyt yllätykseen. Hyväntekeväisyyteen meni peruskuukausimaksut.

Asuntosäästöön sain vähän ekstraa. Ensimmäistä kertaa myös käytin tältä tililtä rahaa työpöydän ostoon. Tuskaisen hitaasti tämä säästötili kasvaa ottaen huomioon, että tarkoitus olisi vielä rempata keittiötä loppukesästä plus olen tilannut yhden taulun tilaustyönä... Mutta olen hassannut kaikki rahani sijoituksiin.

Tosiaan ihan perusbudjetista laitoin sijoituksiin 1.075 euroa. Lisäksi siirsin koko mun käyttösäästötilin rahat (500 euroa) sijiotustilille ja ostin osakkeita. Lisäksi vielä lainasin ensi kuun palkasta 600 euroa sijoituksiin (käytännössä otin rahat asuntosäästötililtäni, jonne olen nyt palauttanut ko summan kun palkka tuli tänään). Yhteensä laitoin tässä kuussa rahastoihin ja osakeostoihin 2.900 euroa :D Myin vihdoin mun loput Wärtsilän osakkeet ja tästä tuli noin 650 euroa lisää. Mutta siis riivin tileiltä kasaan reilut 2.200 euroa. Aikamoista. Ei ihme, että vähän kiristelin hampaitani loppukuun. Jotenkin vähän kökköä. Siis ihan hyvään tarkoitukseenhan nämä rahat menee, mutta jotenkin ärsyttää että koko ajan tuntuu, että pitää pihistellä kaikessa. Ja toi seuraavan kuun palkasta lainaaminen on myös vähän kökköä, kun sitten se raha on jo käytetty. Yritän nyt holdata tämän sijoitusinnon kanssa. Saan vuosibonukset kesäkuun lopussa, siitä lohkaisen osan sijoituksiin mutta esim sitten heinäkuun palkasta päätin etten laita sijoituksiin muuta kuin rahastot (mun on pakko pystyä tähän). Tosiaan haluaisin näitä kodinhankintoja saada tehtyä. Myös mun kesälomasuunnitelmat alkaa vähän päästä käsistä, joten sitäkin varten tarvitsen rahaa! Ja haluan nyt vihdoin uusia nämä mun silmälasit ja niitä varten mulla oli se 500 euroa siellä käyttösäästötilillä ja nyt se summa pitää säästää uudelleen... huh tätä hommaa :D

Alla taas tarkemmat luvut. Kivaa sateista toukokuuta kaikille lukijoille <3



4 kommenttia:

  1. Hei, kiva blogi Sinulla :) Utelias kun olen, niin kysyn ammattiasi, koska palkkasi on kuitenkin oikein hyvä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uuh tämä on hieman hankala kysymys :) En tarkkaa alaa halua paljastaa, koska ala on aika spesifi etenkin Suomen mittakaavassa ja olen avoimesti kertonut asuinpaikkakuntani niin ei suurta googlettamista vaadi kun työnantajani on selvinnyt ;) Mutta olen siis töissä suht suuressa globaalissa yrityksessä myynti&markkinointi-osastolla. Toimenkuvani on älyttömän laaja, joka johtuu siitä että olen ollut ko yrityksessä 14 vuotta. Tästä varmaan johtuu suht korkea palkka, pikkuhiljaa se sieltä on kirinyt ylös. Isomman korotuksen sain nyt pari vuotta sitten kun mut ylennettiin ns koordinaattori-tasolta päällikkö-tasolle. Minulla ei ole alaisia, mutta aika paljon vastuuta ja itsenäistä päätöksentekoa vaaditaan ja suurien kokonaisuuksien hallintaa.

      Poista
  2. Onko toi sun asuntosäästö remppoja varten vai mahdollista asunnon vaihtoa varten? Mikä tavoitesumma sulla on sillä tilillä? Tai ajatus muuten.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tällä hetkellä asuntosäästö on keittiöremppaa varten. Haluan vaihtaa keittiön tason sekä tiskialtaan ja lieden. Haluan myös uuden ja hyvän valaisimen keittiöön (nyt on aika pimeä). Oma arvio tarpeesta on 3.000 - 4.000 euroa minkä haluaisin saada asuntosäästöön ennenkuin remppaan lähden. Nyt siellä on vajaa 900 euroa. Pitäisi nyt ottaa vain itseä niskasta kiinni ja säästää, koska haluan saada sen rempan tehtyä enkä aina vain lykätä ja lykätä! :)

      Poista

Työmatkalla

Vaikka elämässä on parhaillaan sellaista hyvää kiirettä, niin vähän harmittaa, että se vie aikaa tältä blogilta nyt, kun mulla pitkästä aika...