tiistai 1. maaliskuuta 2022

Rankkoja aikoja

En oikein tiedä mitä kirjoittaa, mutta tekee mieli kirjoittaa.

Tänään mun kollega Lähi-Idässä kysyi, että “How do you feel about the situation there in Europe?”.

Kysymys oli vaikea. Olen ollut tästä Euroopan tilanteesta ihan tosi tolaltani kuten me kaikki. Mutta samalla tajuan, ettei Eurooppa ole ainoa missä on sota meneillään. Etenkin kun kysymys tulee ihmiseltä, joka on jo pidempään asunut konflikti-alueella niin tuntui tosi pikkumaiselta alkaa itkemään kun kerrankin joku on kehdannut tulla sotimaan ”mun kotiin”. Yritin diplomaattisesti sanoa, että tunteet ovat sekavat ja onhan se aina järkytys kun sota tulee lähelle. En oikeasti tiennyt oikein mitä sanoa. 

Koska luonnollisesti Venäjän hyökkäys Ukrainaan koskettaa minua enemmän kuin sota Syyriassa. Konflikti Afganistanissa. Olen järkyttynyt molemmista ja kaikista niistä konflikteista ja käynnissä olevista sodista, joista en edes tiedä. Sota ei ole ikinä hyvä. En pysty ymmärtämään niin vallanhimoisia ihmisiä, jotka ovat valmiita tappamaan pönkittääkseen omaa egoaan tai saadakseen pari neliöitä lisää ”omaan maahansa”.

Luen ja katson aika fanaattisesti uutisia. Tajuan, että pitäisi tauottaa, mutta aina kun yritän niin en vain pysty. Yksi ilta teamseilin Sveitsissä asuvan ystäväni kanssa ja noin tunnin kohdalla hätkähdimme molemmat vähän, ettei oltu katsottu uutisia lainkaan. Oli hämmentävä. Öisin olen onneksi saanut nukuttua ja iltaisin uutisten jälkeen olen ollut pystynyt olla katsomatta uutisia. Pahalta tuntuu, ettei kaikki pääse yöksi eroon näitä uutisia. Unohdan yöksi ja aamulla taas muistan kun avaan aamu-television.

Tuntuu aika syylliseltä, mutta siitä huolimatta olen sijoittanut vähän ekstraa viime viikolla ja tänään. Olen ostanut lisää jo omistamiani rahastoja ja yhtä uutta (USA indeksi jota olen miettinyt kauan). Mulla ei oikeastaan olisi ollut ylimääräistä rahaa, mutta mulla oli asuntosäästötilillä 1.000 euroa ja palkasta olen pystynyt aika hyvin napsaisemaan, koska mitään suuria menoja ei ole tällä palkkakaudella tiedossa. Niinhän sitä sanotaan, että ”Osta silloin kun veri virtaa kaduilla.” Aika karua. Tuntuu pahalta, mutta silti olen laittanut ostotoimeksiannot menemään. Olen myös laittanut ekstra-rahaa hyväntekeväisyyteen. Helpoin tapa halata omaa syyllisyydentuntoani, mutta toivottavasti siitä rahasta on jotain konkreettista apuakin.

Seuraan paljon sijoittaja-somea (youtube, insta, twitter, face) ja tällä hetkellä melkein kaikki ottavat ensin esiin sodan inhimillisen puolen ja sitten mennään asiaan. Tämäkin herättää tunteita. Jotenkin tulee itsellekin helpompi olo, kun toinen osoittaa myötätuntoa tilannetta kohtaa ennen asiaan menemistä. Tulee itsellekin enemmän sellainen olo, että ihan ok katsoa tätä analyysia sodan aiheuttamasta kurssien laskemisesta vaikka toisaalla ihmisiä kuolee.

Oma salkkuni oli korkeimmillaan tammikuun alussa 46.000 euroa ja nyt tänään laitoin luvut exceliin ja sain tulokseksi 42.000 euroa. Olen tänä vuonna laittanut pörssiin rahaa 2.500 euroa, joten olen tässä nyt lasketellut sellaiset 6.500 euroa (näin lyhyellä matikalla). Ei tämä oikeastaan tunnu missään. Ainoa mistä olen pitkällä tähtäimeillä ”huolissani” (eli menetänkö rahani) on Fortum. Mielenkiinnolla odotan 3.3. julkaistavaa Q4 ja 2021 katsausta, uskoisin että ottavat kantaa myös tämän hetkiseen tilanteeseen. Miinuksella osakkeistani on Kone, Valmet ja YIT. Tänään tipahti miinukselle vielä lisäksi TietoEvry. Rahastoista maailma- ja usa-rahastot ovat plussalla, kehittyvät markkinat- ja aasia-rahastot ovat miinuksella (nämä ovat kyllä tuskailleet jo aiemminkin Kiinan tilanteesta johtuen). Kehittyvät markkinat –rahastossa näytti olevan 0,02% Venäjän osuus. Uskon ja toivon, että salkunhoitaja myy tuon osuuden, mutta itse en ala koko rahastoa myymään tuon pienen osuuden vuoksi.

Alan tässä nyt varmaan vähän siivoaan ja teen iltapalaa. Katsoin, että Kenen kotona? alkaa ysiltä. Toivottavasti saisi ajatukset ihan muualle. Tässä on nyt viikon sisään pari työmatkaa tulossa, tavallaan ei huvittaisi lainkaan, mutta ehkä hyvä saada ajatukset ihan johonkin muualle. Työmatkoilla ei ainakaan ehdi ajattelemaan yhtään mitään.

Julkaisen nyt tämän tekstin ihan raakaversiona. Jos alan hiomaan oikeinkirjoitusta ja sitä, että onko nyt jokainen ajatus ja lause ihan loppuun asti ajateltu niin en ikinä saa tätä julkaistua. Toivottavasti ei ole pahoja kirjoitusvirheitä ja anteeksi jos teksti sisältää jotain ihan älyttömiä ajatuksen kulkuja.

 Voimia kaikille, etenkin teille joita tämä koskettaa henkilökohtaisesti <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Maaliskuun tulot ja menot pienellä viiveellä

Maaliskuun budjettikausi loppui jo tuossa 20.3., mutta nyt vasta katsausta. Tämä kevät on kyllä kiireinen, en oikein muuta osaa sanoa. Touko...