keskiviikko 4. lokakuuta 2017

Cut them up!

Dave Ramsey ei omista luottokorttia eikä hänen mielestään kenenkään tarvitse omistaa. Hän tekee luottokorttien leikkaamisesta kunnon shown luennoillaan/esiintymissään tms. Hänellä on vahvat mielipiteet luottokorttien omistamisesta ja niihin liittyvistä eduista, joilla monet luottokortin omistamisen perustelevat. Suomessa luottokorttien ”edut” eivät taida olla lähellekään samalla tasolla kuin jenkeissä, mutta kyllähän meilläkin taitaa saada maksutapaetuja, lentopisteitä tms. Itse en oikein tarkkaan tiedä, luottokortit ovat minulle vähän vieraita ja pelottavia vaikka niitä omistan useamman ja olen niitä paljon käyttänyt.

En muista, milloin olen ensimmäisen luottokorttini saanut. Muistan, kun aikoinaan väänsin pankkini kanssa, että sain edes pankkikortin. Pankkini mielestä Visa Electron riittäisi minulle. Tästä on nyt noin 15 vuotta. Lopulta pankkini myönsi minulle pankkikortin ja jossain vaiheessa se muuttui Visaksi. Tällä hetkellä minulla on kaksi Mastercardia, jossa toisessa on 5.000 euron ja toisessa 500 euron luottoraja. Molempia olen käyttänyt. Usein. Melkein kuukausittain. Minulla on ollut myös Tuohi-kortti kaksi kertaa, molemmat olen lopettanut ja leikannut kahtia heti, kun olin laskuni maksanut.  
Muistan, kun sain Masterin, jonka luottoraja oli 5.000 euroa. Tunsin jostain syystä ylpeyttä. Että minulle annetaan noin iso luottoraja. Minulle! Kylläpä minuun nyt luotetaan. Kortti oli vielä kullan värinen, joka toi korttiin mielestäni arvokkuutta. Tällä hetkellä suhtaudun ajatuksiini hieman ristiriitaisesti. Sehän taisi olla vain pankin tavoite saada minut käyttämään enemmän korttia ja toivottavasti maksamaan enemmän  ja isompia korkoja (korkoja en ole ikinä maksanut – vaikka olen käyttänyt korttia kuukausittain, niin jostain syystä en ole tajunnut, että laskusta olisi voinut vain maksaa minimin ja aina olen maksanut koko summan). Tällä hetkellä korkea luottoraja lähinnä ärsyttää. Haluaisin alentaa luottorajaan muutamaan sataseen kunnes uskallan leikata koko kortin. Toinen Master odottaa vain, että saan aikaiseksi lopettaa koko kortin. 

Seuraan Youtubessa vloggaajaa nimeltä Favorite Daughter Emily. Hän on amerikkalainen nainen, joka seuraa Dave Ramseyn metodia. Yhdessä videossaan (https://www.youtube.com/watch?v=HUhCvwaae3k) pari viikkoa sitten hän leikkaa luottokorttinsa (toki oli lopettanut kortin aiemmin, luottokortin leikkaaminen saksilla on symbolinen juttu). Se oli jotenkin tosi hienoa. Ajatus, että voisin elää ilman luottokorttia, on voimaannuttava. Mieti! Minulla olisi aina varaa maksaa kaikki käteisellä! Heti! Välittömästi! Ilman että mitään laskua tulee perästäpäin!
Ennen olen jostain syystä maksanut melkein joka kuukausi jotain luottokortilla. Mahdollisesti jonkun ravintolaillallisen, kaupassa käynnin tai sokeroinnin juuri ennen palkkapäivää, koska tili on ollut tyhjä. Tämä aiheutti kierteen, että maksoin luottokorttilaskun seuraavasta palkasta ja taas kuun lopussa jouduin maksamaan luottokortilla jonkun typerän jutun, koska tili oli tyhjä. Tästä kierteestä olen onneksi päässyt nyt eroon ja en ole käyttänyt luottokorttia sitten viime huhtikuun. Yksinkertaisesti budjetointi oli ratkaisu tähän ongelmaan. Budjetoimalla tili ei ole koskaan tyhjä päivää ennen palkkapäivää.
Vaikka ajatus luottokortittomasta elämästä kiehtoo, niin samalla se myös pelottaa. Pelkään, että jossain joskus tulee tilanne, josta en selviä ilman luottokorttia. Esimerkiksi ulkomailla. Voinko ostaa lennot ilman luottokorttia? Voinko varata hotellin ilman luottokorttia? Olin nyt kesällä Tukholmassa, Genevessä, Münchenissä ja Amsterdamissa. Kaikissa kaupungeissa pystyin maksamaan debit-puolella, jos oli tarpeen käyttää korttia. Pääsääntöisesti maksoin kyllä käteisellä joka paikassa. Dave Ramsey puhuu vahvasti sen puolesta, että kaikkialla voi maksaa debit-kortilla. Myös ulkomailla. Vaikka minulla on omakohtaista kokemusta neljästä eri kaupungista Euroopassa, niin silti en usko sitä. Mistä tämä kertoo? Onko minut aivopesty vai onko Dave Ramsey väärässä? Olen hieman hämilläni omista ajatuksistani. Joka tapauksessa aion jatkaa empiiristä koettani ”en käytä luottokorttia” ja ehkä jos vielä vuoden selviän ilman, niin voisin uskaltaa lopettaa koko luottokortin? Katsotaan miten käy!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Työmatkalla

Vaikka elämässä on parhaillaan sellaista hyvää kiirettä, niin vähän harmittaa, että se vie aikaa tältä blogilta nyt, kun mulla pitkästä aika...