maanantai 16. lokakuuta 2017

Nettovarallisuus ja taloudellinen tilanne

Kuten meistä moni, niin seuraan nettovarallisuuttani ja sen kehittymistä. Sehän on melko koukuttavaa, kun siihen leikkiin ryhtyy. Pitkän aikavälin tavoitteeni on varallisuuden kehittäminen siten, että minulla olisi useampi kuin yksi tulonlähde ja rahaa sen verran, ettei tarvitse hampaat irvessä olla työpaikassa, joka stressaa minut kuoliaaksi. En haaveile siitä, etten tekisi lainkaan töitä, mutta haluaisin tehdä sellaista työtä, joka edes jossain määrin motivoi ja kiinnostaa eikä stressaisi minua hengiltä. Tämän hetkinen työ on motivoivaa ja ajoittain koen sitä kohtaan jopa suurta mielenkiintoa ja innostusta, mutta iso ongelma on liiallinen stressi ja työmäärä. 70-vuotiaaksi en tällaista stressiä kestä, joten muita ratkaisuja on löydettävä jollain aikataululla.

Tämän blogin yksi tavoite on seurata, että onko ylläoleva tavoite (vaurastuminen sekä taloudellinen rauha ja vapaus) mahdollista peruspalkansaajalle; naisena ja yksinasuvana olen aina kokenut, ettei tämä olisi mahdollista varsinkaan minulle. Nyt olen hiljaa miettimässä, että olisiko se sittenkin mahdollista. Tätä ollaan tässä nyt seuraamassa.

Olen tehnyt hyviä ja huonoja taloudellisia valintoja menneisyydessäni. Taloudellisia onnenpotkuja elämässäni on ollut, että vanhempani ovat avustaneet rahallisesti opintojani (ei opintolainaa) ja takasivat ensimmäisen asuntoni. Olen myös onnistunut saamaan hyviä kesätyöpaikkoja (esim puoli vuotta paperitehtaalla, halleluja opiskelijan kukkarolle!) ja onnekseni minulla on ollut aina töitä. Taloudellisina haasteina voitaneen nähdä, että olen suurimman osan elämästäni asunut yksin ja maksanut kaikki kuluni yksin. Yksinasuva maksaa oikeasti aika paljon enemmän tästä elämästä kuin muut ja yhteiskunta ei kyllä auta pätkääkään. Mutta näillä mennään. Ja mielestäni ihan ok olen pärjännyt ja etenkin nyt viimeisen puolen vuoden aikana, kun tietoisesti olen talouttani karsinut kokoon.

Tarkoitus on tehdä aina ajoittain taloudellisen tilanteeni kokonaiskatsauksia sen lisäksi että seuraan etenemistäni askelilla. Tilanne siis oli syyskuun lopussa seuraavanlainen:

Lainaa: 76.664,54€ (asuntolaina+julkisivuremonttilaina)
Asunnon arvo: 165.000€ (perustuu yhden välittäjän arvioon+vastaavien asuntojen myyntihintaan taloyhtiössäni, muutaman tonnin alakanttiin näistä)
Sinking funds -tili: 2.309,31€ (tästä viikon päästä katosi 1.500€ ovi&lukkoremonttiin, mutta kuvittelen, että se sitten lisäsi asunnonarvoa vastaavan summan :D)
Vararahasto: 7.100€
Pankin rahasto: 2.457,74€
Nordnet: 863€

Nettovarallisuus asunnon kanssa 101.065,51€ ja ilman asuntoa -63.934,49€.

Ensimmäisen kerran laskin nettovarallisuuteni huhtikuun lopussa ja siitä varallisuus on noussut noin 8.500€.

Dave Ramseyn suunnitelmaan ei kuulu sijoitukset askeleen kolme aikana. Minulla niitä nyt kuitenkin on aikaisemman elämän ajalta. Niihin menee pieni summa rahaa kuussa, enkä ole tätä lopettanut. Olen alkanut vähän pohtia, että lunastaisin pankin rahaston pois siinä vaiheessa, kun vararahastosta puuttuu ko summa ja siirtäisin sen sinne. Sitten alkaisin kerryttämään rahaa osakeostoja ja järkevämpiä sijoituksia varten. Olen avannut kyseisen rahaston muutama vuosi sitten, enkä silloin tajunnut asiasta mitään. Pari sataa rahasto on voitolla, mutta kuluihin kyllä uppoaa rahaa. En ole ihan varma mitä rahaston kanssa haluan tehdä, mutta eipä tässä hevosen selässä olla. Mietin rauhassa :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Työmatkalla

Vaikka elämässä on parhaillaan sellaista hyvää kiirettä, niin vähän harmittaa, että se vie aikaa tältä blogilta nyt, kun mulla pitkästä aika...