torstai 19. toukokuuta 2022

Toukokuun tulot ja menot

Toukokuussa tuloja oli peruspalkka ja osingot. Sain osinkoja Elisalta, Marimekolta, Orthexilta ja Bolidenilta. Ensi kuussa tulee vielä Sammon (super)osingot ja sitten taas hiljenee kunnes syksyllä tulee vielä muutamalta yritykseltä toiset osingot. Olen nyt saanut osinkoja yhteensä 970 euroa (nettona). Alustava arvio koko vuodella on 1.440 euroa. 

Toukokuussa tuntui, että mulla oli koko ajan jotain ylimääräisiä suunnittelemattomia menoja, mutta kun tuota exceliä tarkemmin katsoo niin ei siellä nyt mitään ihan älytöntä ole. Isoin ylitys oli sijoituksissa; laitoin taas enemmän kuin suunnittelin ja nyt yritän istua hampaat ja sormet ristissä, etten osta mitään ennen kesäkuun lopun bonuksia. Tässä on ensi kuulle tiedossa muutama isompi hankinta kotiin niin OIKEASTI ei nyt ole rahaa laittaa sijoituksiin. 

Tosiaan sijoituksiin menevät rahat ylittivät budjetoidun. Opintovapaasäästöön meni 500 euroa. Oli tarkoitus laittaa asuntosäästöön myös vähän rahaa, mutta en onnistunut. Ruokabudjetti alittui, samoin palveluissa olin melko oikeassa. Tavarat ylittyi huimasti, koska en ajatellut ostavani mitään, mutta sitten lopulta ostin lääkkeitä (näissä ei nyt oikein ole vaihtoehtoja ja kulu oli suht pieni), fitnesskellon (tästä isomman osan maksoi työnantaja kun sain sellaisen palkinnon) ja sitten menin ostamaan kosmetiikkaa 200 eurolla. Korona on aiheuttanut kaikenlaisia jälkioireita, joista ihon kuivuus ja huono kunto on yksi. Tämä antoi tekosyyn ostaa kaikkea ihanaa kosmetiikkaa (ah olen heikkona kosmetiikkaan ja minulle saa kosmetologin vastaanotolla myytyä melkein mitä vain, huoh). 

Vapaa-aika ylittyi kahdesta syystä. Ensimmäisenä ostin 12 kerran kortin lähisalille joogaan, 99 euroa. Loput 124 euroa meni ravintolaan. Koronan jälkeinen syömättömyys muuttui jatkuviin mielitekoihin ja yhdistettynä väsymykseen laittaa ruokaa, olen lähinnä elänyt woltilla + eineksillä. Ostin myös pitkästä aikaa ruokaboksin ja onneksi sen myötä olen vähän taas innostunut laittamaan ruokaa (kun joku kuskasi ruoka-aineet ja reseptit kotiovelle). Ei vain yksinkertaisesti ole jaksanut. Kaikki energia menee siihen, että käyn töissä. Iltaisin/vapaalla jaksan tehdä max yhden jutun ja se on joko tehdä ruokaa, käydä lenkillä, pestä pyykkiä, vähän järjestellä tai esim käydä kaupassa. Energiaa myös vie pääsykokeisiin valmistautuminen, joten olen päästänyt itseni juuri nyt aika helpolla tuon ruoanlaiton suhteen. 

Lahjoihin meni yllätyksenä rahaa: työkaverin läksiäiset ja äitienpäivä (todellinen yllätys:D). Äitienpäivänä pyysin sukulaisia mun luo eli suurin osa on tuolla ruokabudjetissa tarjoiluina, mutta ostin myös äidille kukkia. Ostin yhdet junaliput Helsinkiin ja se näkyy matkustuksessa. 



Joku tarkkasilmäinen ehkä huomasi excelissä muutaman poikkeaman. Suunnitelma ei ole tällä kertaa ollut cero-based-budget. Eli budjettisuunnitelmassa on vähemmän euroja kuin arvioidut tulot. Toisena poikkeamana kulutin 200 euroa enemmän kuin tienasin. Tämä onnistui siten, että verotin 200 euroa käyttötilipuskuriani ja tilini saldo oli nyt palkkapäivän aattoiltana 800 euroa - normaalisti tämä on siis 1.000 euroa. Korjaan tämän ensi kuun tilistä. 

Mä en oikein koe enää tarpeelliseksi tehdä tuota cero-based-budjettia. Ärsyttää vähän käyttää aikaa siihen, että mietin laitanko 100 euroa ravintolaan vai 100 euroa vaatteisiin ja sitten kuitenkin kuukauden aikana teen ihan jotain muuta. En vain ole vielä päättänyt, että mitä sitten oikein tekisin. Pakolliset kulut haluan budjetoida jo etukäteen, mutta en nyt tiedä onko tarpeellista budjetoida etukäteen, että laitan 10 euroa työkaverin keräykseen tai 20 euroa kukkakimppuun. Ja typerää, että tunnen sitten tästä syyllisyyttä, kun laitan sen kympin jonnekin mihin "ei ole budjettia". Ratkaisu ehkä olisi vain laittaa joka kategoriaan jotain budjettia, käyttää sen sitten tai ei käytä. Mutta sitten joka tapauksessa pitkin kuuta saatan näitä muutella, kun huomaan että olen ostanut vaatteita enemmän kuin budjetissa niin poistan sitten jostain toisesta budjetista ja lisään vaatebudjettiin. Tuntuu niin turhalta. 

En tiedä. Katsotaan nyt miten tämä muokkautuu. Eniten mua rasittaa, että musta koko ajan tuntuu siltä, ettei mulla ole rahaa mihinkään. Miten henkilöllä, joka saa keskimäärin rahaa käteen 3.500 euroa kuussa on sellainen tunne "ettei ole rahaa". Jotenkin ihan käsittämätöntä. Miten ihmeessä tulen pärjäämään aikuiskoulutustuella. Huoh. Tätä tarvii vähän pohdiskella. 

Ja siis joo ymmärrän tosi hyvin, että tällä hetkellä tuhlaan rahaa turhuuksiin kuten salikorttiin, kalliiseen kosmetiikkaan, fitnesskelloon, wolt-tilauksiin, sokerointiin tms. Mutta siis ymmärtääkseni mulla on suht isot tulot suomalaiseen keskipalkkaan verrattuna niin jotenkin kuvittelisin, että mulla olisi tällaisiin varaa*. Ehkä mun epärealismi tulee siinä, että yhtaikaa haluan käyttää rahaa kaikkeen elämän luksukseen sekä säästää tosi isoja summia plus sijoittaa isoja summia. Ihan tähän kaikkeen ei mun palkka repeä. Pitäisi siis jotenkin saada vähän realismia tähän touhuun. 

Ei kai tässä auta muu kuin jatkaa opettelua. 

*Anteeksi tosi paljon, jos tämä kuulostaa ylimieliseltä. Se ei ole mun tarkoitus ja en siis pidä itseäni mitenkään super-hyvätuloisena (pidän itseäni ihan kohtuu hyvin tienaavana). Ihmettelen vain sitä, että moni mun ympärillä käyttää rahaa paljon enemmän hankintoihin, matkoihin, remontoimiseen, kesämökin hankintaan, lemmikkieläimiin, autoon plus lisäksi vielä lasten hankintoihin ja samalla tiedän, että heillä on minua pienemmät tulot (ei toki kaikilla, osalla on myös mua huomattavastikin isommat tulot). Sitten monella on vielä myös isoja säästöjä. Niin ihan aidosti ihmettelen, että mikä tässä mun kuluttamisessa on ongelmana, kun mulla ei ole varaa hankkia kaikkea. Rehellisesti sanottuna olen kateellinen, koska mäkin haluaisin koko ajan kaikkea mitä muillakin on :D Vai voiko olla, että sitä sokeutuu omille hankinnoille ja joku toinen mun läheinen seuraa mun menoa ajatuksella, että miten toi nyt taas hankki tuollaisen uuden jutun ja miten sillä on tuohon varaa? 

4 kommenttia:

  1. Hyvät on tulos Sinulla, saanko udella, mitä teet työksesi/mikä ala?

    VastaaPoista
  2. Hauskoja nämä ihmisten erilaiset ajatusmallit, oma nettopalkkani pyörii 1700e tienoilla ja ajattelen, että minulla on niin paljon rahaa käytettävissä että voin tehdä mitä ikinä haluan.

    VastaaPoista
  3. Glendoran kanssa sama ongelma. Palkka 4100 bruttona ja jatkuvaa tasapainoilua. Rahaa saisin kulumaan vaikka kuinka paljon tosta vaan.

    VastaaPoista
  4. Samaa mietin. Nettona käteen n.3100 e+bonus+ matkakorvaukset ja silti ei ole ikinä "mihinkään" rahaa :D. Ei kivitalossa, ei matkoja, ei premiumautoa mitä monilla mua vähemmän tienaavilla on. En edes juo alkoholia ja tosi harvoin käyn ulkona syömässä. Mutta kaippa ne menee vähän parempaan ruokaan ja niihin "vähemmän mutta laatua" valintoihin. Nimim. Ostin yli 1000 euron teltan ja telttailen ehkä muutaman yön vuodessa XD

    VastaaPoista

Työmatkalla

Vaikka elämässä on parhaillaan sellaista hyvää kiirettä, niin vähän harmittaa, että se vie aikaa tältä blogilta nyt, kun mulla pitkästä aika...