maanantai 8. heinäkuuta 2019

Millaisia summia olen saanut säästöön viime aikoina

Aina välillä sitä tuntuu, että mikään ei etene ja tuhlaan vain kaikki rahani taivaan tuuliin. Käyn ravintolassa, juon liian monta kahvikuppia kahvilassa ja viinilasia viinilässä. Ostan vaatteita ja käyn leffassa ja teatterissa. Syön liikaa lounaita ulkona. Olen tässä laskeskellut tulevaisuuden säästösuunnitelmia, nyt kun asunto on ostettu ja ns asuntosäästö on loppunut. Tätä varten aloin käymään läpi keskimääräisiä summia, mitä olen saanut säästöön. Ja kävinkin sitten tämän läpi vähän pidemmältä, niin pitkältä kuin olen kirjannut asioita ylös.

Tällaisia säästösummia löysin kirjanpidostani:

732,49            tammikuu 2018
1.112,27         helmikuu 2018
1.523,09         maaliskuu 2018
213,26             huhtikuu 2018
2.523,92          toukokuu 2018
15,87               kesäkuu 2018
3.949,58€*       heinäkuu 2018
703,25€*          elokuu 2018
1.266,32€*       syyskuu 2018
Noin 600€*      lokakuu 2018
Ei tietoa marraskuusta 2018*
746,00€*          joulukuu 2018
869,33€*          tammikuu 2018
1.003,92         helmikuu 2018
979,95            maaliskuu 2018
0                     huhtikuu 2018 (budjetti meni muutaman kympin miinukselle eli käytin puskuria)
819,05            toukokuu 2018

Tulot ovat vaihdelleet 2.700 – 6.000 euroa. Toim. huom. 6.000 euroa tienasin vain kerran, kun tuli bonukset. Yleisesti tulot ovat vaihdelleet noin 2.700 – 3.300 euron välissä. 

En minä tätä nyt sitten niin huonona pidäkään, kun lukuja oikein katsoi. Osa säästöistä on mennyt sijoituksiin, osa ihan säästötililille. Vuoden 2018 alkupuolella säästin vararahastoa varten, jonka sain valmiiksi. Loppukesä/syksy meni osakkeisiin enemmän kunnes syksyllä 2018 aloin säästämään asuntoa varten ja asuntoon onkin sitten mennyt viime aikaiset säästöt. Rahastosijoitukset ovat rullanneet koko ajan ja rahastoihin olen laittanut rahaa 70 – 180 euroa (nykyään 180 euroa, vuosi sitten meni vain 70 euroa). Lisäksi osa säästösummista on mennyt kulutustäästöön - esim kesälomajuttuja varten tai uutta pesukonetta. Eli kaikkea säästöön mennettä rahaa minulla ei enää ole vaan se on tuhlattu tarkoituksen mukaisesti.

Toki elän budjettitietoisesti ja seuraan kulutustani budjetissa, mutta en minä mielestäni hirveästi ole joutunut mistään luopumaan. Isoin juttu mistä olen luopunut (verrattuna elämään ennenkuin aloin saamaan mitään säästöön) on matkustaminen. Ennen matkustin ulkomaille noin 2-4 kertaa vuodessa; joko lyhyempiä tai pidempiä matkoja. Nyt olen viimeksi omalla rahalla ollut ulkomailla kesällä 2017, jolloin kävin kaverini luona Genevessä. Viime talvena olin Berliinissä, mutta olin siellä vanhempieni ja enoni kanssa ja vanhempani pääsääntöisesti maksoivat koko minun matkani. 

Seuraava suunnitelmissa oleva matka on vuoden 2020 syksyllä Italiaan, kun täytän 40-vuotta. Olen asunut ulkomailla pari vuotta (Saksassa ja Espanjassa), kun olin 18-23 vuotias ja muutenkin ikävuosien 15–35 aikana olen matkustanut todella paljon. Kuten yllä kirjoitin niin 2-4 ulkomaanmatkaa vuodessa. Lisäksi matkustan töideni puolesta 3-6 kertaa vuodessa ulkomaille pidempiä ja lyhempiä reissuja. Näistä työmatkoista johtuen minusta ei tunnu, ettenkö matkustaisi lainkaan. Mielestäni matkustan liikaa :D Joten juuri nyt en koe lainkaan, että matkustamattomuus olisi jotenkin huono juttu. Varmaan jos matkustaminen olisi minulle tärkeää niin keksisin siihen rahat jostain ja säästäisin jostain muusta. 

Eli säästölinjallla jatketaan!

*Heinäkuussa 2018 aloitin 52-viikkosäästöhaasteen ja alkuun säästin käteisenä tämän. Tähdellä merkityissä kuissa tilisäästöjen lisäksi on tullut käteissäästöjä 52-viikkohaasteen myötä.

1 kommentti:

Maaliskuun tulot ja menot pienellä viiveellä

Maaliskuun budjettikausi loppui jo tuossa 20.3., mutta nyt vasta katsausta. Tämä kevät on kyllä kiireinen, en oikein muuta osaa sanoa. Touko...