sunnuntai 1. syyskuuta 2024

Elokuun kulutus

Elokuu oli siten hieman poikkeuksellinen, että tuloina oli melkein pelkästään peruspalkka. Aika usein saan jotain palkan päälle kuten päivärahoja tai osinkoja, mutta nyt ei palkan päälle tullut kuin 1,61 euroa. Tämä oli käyttötilin korkoja, joita Nordea alkoi maksamaan taas viime kesänä. Oon vähän tässä miettinyt omien tilien määrää jonkin verran, että onko niitä järkeä olla niin montaa kuin mulla on nyt. Mulla on tilejä mun pääpankissa yhteensä 7, joista yksi on käyttötili (jonka korko on nyt 0,25%) ja 4 etutiliä (korko 0,4% - 1,4% riippuen paljonko tilillä on rahaa). Lisäksi mulla on kaksi pidempiaikaista säästötiliä, joista toisella on mun vararahat, korko on 3,25% ja tilin jakso 12 kk. Toisella on mun pitkäaikaissäästörahat (Glendora&Raha: Säästösuunnitelma (glendoraraha.blogspot.com)), korko on 3,6% ja tilin jakso on 3kk. Yksi noita etutileistä on tyhjänä nyt, mutta en halua sitä lopettaakaan, koska sitten en saa sille niitä korkoja (vai saanko?), jotka maksetaan vuoden lopussa. Tilillä on ollut kuitenkin rahaa jonkin verran tässä alkuvuodesta, siellä oli mun opintovapaasäästörahat, jotka muuttuivat pitkäaikaissäästörahoiksi ja ovat nyt tuolla korkeampikorkoisella tilillä. Muuten kolmella etutilillä yhdellä on mun asuntolainan-ekstralyhennys-rahat, yhdellä sijoituksiin tarkoitettuja säästöjä ja yhdellä päivittäiskäyttösäästörahat. Itse koen tämän olevan selkeämpää näin, että eri tarkoituksiin tarkoitetut rahat ovat erikseen, mutta korkojen kannalta olisi järkevämpää olla samalla. Mutta ainakin toistaiseksi nyt näin vielä. 

Mutta sitten siihen kulutukseen. Hämmentävää kyllä - juuri heinäkuun kulutusseurannassa kirjoitin, etten enää pysy budjetissa, niin sitten yhtäkkiä elokuussa alitinkin koko budjetin. Ihmeiden aika ei ole ohi. Ajattelin jo, että oliko elokuussa vuoden alin kulutus, mutta ei nyt sentään. Vuoden alin kulutus näyttäisi olevan maaliskuu, jolloin käytin rahaa 2.577 euroa. 

Pakollisissa muuten meni ihan jees, paitsi suoratoistot taas ylittyivät (mulla alkaa olla ongelma) ja ruokakauppaan meni taas yli 400 euroa (aika karua). Voisi yrittää tuota ruokakauppaa kyllä nyt syksyllä vähän yrittää saada kuriin. Mulle ei nyt ole ihan selvää, että miksi näin paljon menee rahaa ruokaan. Ensisijaisesti syytän marjoja ym tuorejuttuja, mutta ei kait nekään nyt ihan täysin ainoita syyllisiä voi olla. Vaikka esimerkiksi alkoholia ja karkkia en juuri nyt osta oikeastaan lainkaan, koska olen tehnyt tässä kesän aikana ruokaremonttia ja makeanhimo on oikeastaan kadonnut. Ei kait nyt yksin marjojen ja vihannesten lisääminen ruokavalioon voi näin paljon vaikuttaa ruokakauppalaskuun? Olen myös aika pitkälti jättänyt pois lihan (kanaa välillä) ja ehkä sitten kasvisproteiinit ovat kalliimpia (ensisijaisesti käytän tofua, delikauraa, vöneriä ja sitten juustoja (halloumi ja feta ensisijaisesti)). Mutta hei, kalaa ostan nykyään myös enemmän, joten varmaan sekin nostaa ruokakauppalaskua! Lisäksi olen vaihtanut kaikki jugurtit ym rasvattomiin ja sydänmerkkituotteisiin ja juurikin pari päivää sitten kauhistelin kaupassa, että Valion kreikkalainen jugurtti rasvattomana maksaa EUROn enemmän kuin 2% rasvalla. Eli yksi litran Valion kreikkalainen jugurtti maksaa mun ruokakaupassa 3,85 euroa. Onhan se nyt kallista. 

Sitten ne muuttuvat kulut. Ravintoloihin meni pari sataa euroa, joista 50 euroa oli edelliskuun lounaita (vähennetään palkasta jälkikäteen). Muuten vapaa-aika/lomaan meni vain yksi kesäteatterilippu. Oon aika ylpeä itsestäni, että onnistuin kesän aikana käymään 4 kertaa kesäteatterissa: 2 kertaa Tampereella, kerran Valkeakoskella ja kerran Turussa. Vaikka muuten vähän tuntuu, etten oikein mitään tänä kesänä ole tehnyt, kuin ollut töissä ja tehnyt koulujuttua. Juuri sain pari viikkoa sitten viimeisen kesäkurssin valmiiksi ja viikkoa sitten alkoi jo syyslukukausi. Hyvin töiden- ja kouluntäyteinen tulee olemaan myös talvikausi 2024-25, mutta sitä se nyt on. Onneksi sain toisen koulun valmiiksi kesäkuussa niin ei ole kuin yksi koulu (mutta itseasiassa nyt on sitten kaksi työpaikkaa, mutta onneksi toista työtä voi tehdä hyvin joustavasti omien aikataulujen mukaan eli juuri nyt ei ollenkaan :D). 

Palveluissa on sokerointi, kasvohoito ja siivous. Tavaroissa on oikeastaan vain vaatteita ja yhden kengät. Hyväntekeväisyyskategoriassa perus kk-lahjoitukset ja sitten tein ylimääräisen lahjoituksen lääkärit ilman rajoja järjestölle Gazan tilanteen vuoksi. 

Pitkäaikaissäästöön sain 200 euroa, joten siellä on nyt 3.800 euroa. 


  

2 kommenttia:

  1. Pääsääntöisesti kertynyt maksamaton korko maksetaan tiliä lopettaessa. Toki kannattaa tarkistaa tilisopimuksesta tämä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin se varmaan on, en onnistunut löytämään tilisopimustani, joten ehkä nyt vain odottelen vuoden loppuun ja lopetan sitten :)

      Poista

Asuntolaina

Otin nykyiseen asuntooni asuntolainaa 180.000 euroa neljä vuotta sitten (elokuussa 2020). Tämä on kolmas asuntolainani. Ensimmäisen asuntola...