torstai 21. joulukuuta 2023

Suoratoistopalveluista

Mun aamunrutiineihin kuuluu Ylen aamulähetys. Mun suosikkiosio on tämä jälki-X, suosikkeina jälkipörssi, jälkiviisaat, jälkinäytös ja jälkidigi. Joskus syksyllä jälkidigissä puhuttiin suoratoistopalveluista ja paljonko niihin menee rahaa. Olin ihan järkyttynyt, kun yksi panelisteista sanoi, että nyt tähän lähetykseen valmistautuessaan hän kävin läpi omat suorapoistopalvelutilauksensa ja peruutti ne, joita ei käytä. Panelisti sanoi, että säästi näillä peruutuksilla 50 euroa kuussa. Siis mitä ihmettä? Paljonko hänellä ylipäätään menee niihin, jos pienellä siivouksella saa 50 euroa säästöön kuussa. Olen edelleen järkyttynyt :D 

Mä olen aina ollut aika suoratoistopalveluvastainen. En ole halunnut itselleni mitään toistuvia suoraveloituskuluja. Olen se omituinen tyyppi, jolla ei ole (ollut) edes spotifytä. Moni tuntuu kyseenalaistavan, että onko ihminen edes ihminen, jos ei kuuntele spotifytä. Mulla ei siis ole mitään CD-levyjäkään tms, koska en yleensä kotona ollessa kuuntele musiikkia. Paitsi nyt viime aikoina olen kuunnellut, koska tosiaan - nykyään mulla on spotify ja maksan siitä kuukausimaksua. 

Tosiaan nyt joulukuussa 2023 mä huomaan, että mulla on hiipinyt säännöllisiksi kuluiksi seuraavat suoratoistopalvelut: spotify, bookbeat, podimo. Bookbeatin ja podimon kanssa oon tosi paljon kikkaillut, että irtisanon ne ja otan taas uudestaan. Podimon muun muassa juuri peruin, mutta heti sieltä iski tarjous, että sain puoleen hintaan seuraavat kolmen kuukautta niin palasin asiakkaaksi… Bookbeatista saan opiskelijahinnan, joten Bookbeat mulla on nykyään koko ajan. Ainoa kikkailu sen kanssa on, että otan lisätunteja, kun se perus 20 tuntia ei riitä (onneksi nyt joulukuussa se tuntuu riittävän). Spotifyssa ei kait pystykään kikkailemaan, joten sen nyt olen päättänyt pitää. Saan siitäkin opiskelijahinnan.

Ajattelin tässä vähän pöyhäistä historiaa, että miten ihmeessä tässä nyt on näin päässyt käymään.

Koronan aikana mä löysin podcastit. Siihen asti olin kuunnellut erinäisiä juttuja youtubesta liittyen lähinnä sijoittamiseen eli pääasiassa Inderesin ja Nordnetin videoita ja sitten Dave Ramseyn lähetyksiä. Koronan aikana podcastien kuuntelemiselle alkoi olla aikaa (ja ehkäpä ne yleistyivät siihen aikaan myös) ja aloin olla aika fanaattinen kuuntelija. Alkuun podit olivat melkein kaikki ilmaisilla alustoilla. Vuoden 2022 aikana podeja alkoi siirtyä maksullisille alustoille. Tämä herätti jonkin verran tunteita alussa. Olin kyllä koko ajan sitä mieltä, että on ihan reilua, että podin pitäjille maksetaan ihan oikeaa palkkaa eikä vain mainostuloja tms, mutta silti se vähän sapetti. Lopulta kun mun suosikkipodi kerhotalo siirtyi podimoon niin menin perässä. Samalla huomasin, että siellä oli muutama muukin hyvä podcast niin se koukutti pysymään. Syksyn 2022 sain podimon ilmaiseksi, mutta budjetistani näen, että joulukuusta 2022 alkaen olen maksanut 7,99 euron kuukausimaksua sinne. Nyt syksyllä laitoin sen pariksi kuukaudeksi poikki, sitten palasin kun en pystynyt olemaan ilman kerhotaloa, sitten taas katkaisin, mutta palasin heti kun sain tuon 50% tarjouksen. Katsotaan nyt kuinka tämän kanssa käy.

Mun menneistä budjeteista vähän kurkin tuota mun suoratoistopalvelujen ostohistoriaa. Näin, että toukokuussa 2022 olen ensimmäistä kertaa maksanut ekstra sisällöstä ja olen ottanut ruutuplussan. Jäin koukkuun ruutu+-sarjaan Erikoisjoukot ja mun oli pakko päästä katsomaan ne kaikki. Maksoin ruutuplussaa touko, kesä ja elokuun, sitten lopetin sen (sarja loppui). Kesällä 2022 näkyy myös ensimmäinen maksu bookbeatiin 0,10 euroa. Mä olen käyttänyt melkein kaikkien äänikirjapalveluihin ilmaiset kuukaudet ja sieltä aina tulee noita alehintoja joilla houkutellaan takaisin, kun olet palvelun katkaissut. Onneksi olen toistaiseksi tyytynyt vain bookbeatiin (ja podimossa saa myös 10h äänikirjoja) ja muita en ole sortunut jatkamaan ilmaisjakson jälkeen.

Mä en siis edes suuremmin pidä äänikirjoista, luen paljon mieluummin fyysisiä kirjoja. Ja osa äänikirjoista jää kuuntelematta, koska en voi sietää lukijaa (sivuhuomioni, että musta on ihan kohtuutonta, että jatkossa kirjailija joutuu jakamaan äänikirjapalvelun provikan lukijan kanssa, koska ainakin omalla kohdalla kirja jää kuuntelematta juuri lukijan vuoksi eli lukijalla on negatiivinen vaikutus kuuntelemiseen vaikka itse kirja olisi hyvä). Mutta saatavuus äänikirjoissa on vain niin paljon helpompi. Tykkään käyttää kirjastoja, mutta nykyään on vaikea saada sieltä kirjoja ilman jonoja ja aina ei jaksa jonottaa. Ja kun jää koukkuun johonkin kirjasarjaan niin on oikein kätevää kuunnella ne kaikki putkeen jostain palvelusta. Kesällä etenkin kuuntelin ihan todella paljon, muutamina kuukausina jopa 140 tuntia. Toki olin lomalla ja mulla oli aikaa.

Näin ne suoratoistopalvelut ovat hiipineet minunkin talouteeni. Juuri nyt pähkäilen netflixin kanssa, mutta siinä on vielä hidasteena se, että mun 13 vuotta vanhaan telkkariin ei saa nettiä ja en jaksa katsoa elokuvia padiltä. Varmaan siinä vaiheessa sorrun kyllä netflixiinkin, kun ostan uuden telkkarin.

Parasta näissä suoratoistopalveluissa kyllä on se, että sä voit kikkailla ton tilaamisen ja tilaamattomuuden kanssa. Ne on tosi helppo laittaa tauolle ja on tosi helppo palata asiakkaaksi. Itse koen tämän toimivaksi, koska ei tarvitse alkaa tappelemaan siitä, että saat irtisanottua tilauksen. Tästä syystä en tilaa mitään fyysistä lehteä, koska voi luoja sitä härdelliä, että saat tilauksen lopetettua. Enkä kestä sitä soittelua, kun yritetään saada uudestaan asiakkaaksi. 

Eli en sitten ollutkaan immuuni suoratoistopalveluille. Ja sinänsä koen kyllä, että saan rahoilleni vastinetta, joten ei mua edes suuremmin enää haittaa maksaa näistä kuukausihintaa. Sitä en kyllä tajua, että kuinka jollain voi vahingossa mennä maksuja ilman että enää käyttää ko palvelua. Jos näin käy joskus mulle niin tulen heti tänne tunnustamaan!

Lyhyt kommentti vielä tähän loppuun instan lanseeraamasta maksullisesta sisällöstä tänä vuonna. Nyt joulukuussa 2023 sanon, etten ikinä, ikinä maksaisi yhdellekään seuraamalleni insta-vaikuttajalle hänen sisällöstään. Tavallaan tässäkin kyllä symppaan ja komppaan heitä, että moni oikeasti ansaitsisi rahaa sisällöstään. Mutta se tosiasia, että nytkin kulutan aivan liikaa aikaa instassa, niin olisin itseasiassa ihan helpottunut jos sisältö menisi maksulliseksi eikä tarvitsisi aikaansa enää siellä ”tuhlata”. Plus moni insta-sisältö saa oman fiiliksen vähän huonoksi, joten jo nytkin kyseenalaista tosi paljon miksi tiettyjä tyyppejä seuraan. Niin ajatuskin siitä, että maksaisin siitä heille, on tosi vieras. Mutta katsotaan nyt, jos tulevaisuudessa kaikki menevät maksullisiksi niin alanko sitten ikävöimään heitä ja yhtäkkiä olekin valmis maksamaan insta-sisällöstä… Aika näyttää.

Ainiin ja paljonko mulla nyt menee näihin rahaa! Spotify on 6,99 euroa, bookbeat 4,99 euroa ja podimo 7,99 euroa. Yhteensä 19,97 euroa. Vuodessa 239,64 euroa. Onhan se jo rahaa. 

2 kommenttia:

  1. Kiinnostava teksti ja komppaan paljon näitä ajatuksia. Itsekin hiukan ihmettelin, miten jollain voi mennä tuollaisia määriä rahaa ihan huomaamatta sellaisiin tilauksiin, joita ei käytä. Toisaalta kyllä ymmärrän, miten helppoa tilaaminen on esim. jonkun tietyn sisällön takia ja sitten vain unohtuu päälle.

    Itse en vielä koskaan tilannut mitään suoratoistopalvelua missään muodossa. Eniten ehkä olen jäänyt kaipaamaan joitan podeja, jotka ovat siirtyneet maksullisille alustoille (esim. juuri Kerhotalo), mutta ymmärrän täysin, että ihan oikeudenmukaista, että tekijät saavat korvausta työstään. Ilmaisilta alustoilta löytyy kuitenkin vielä sen verran kuunneltavaa, että olen pärjännyt hyvin niillä.
    Kirjoja haluan lukea edelleen painettuna, joten äänikirjapalveluita en ole kaivannut ja podcasteissa riittää tarpeeksi kuunneltavaa.
    En ole myöskään tarpeeksi kiinnostunut tai koukuttunut mihinkään suoratoistopalveluiden sarjoihin, joten on ollut helppo olla ilman niitäkin. Lähinnä katson sarjoja ym. Areenasta ja joskus Katsomon tai Ruudun ilmaiselta puolelta.
    Musiikkia kyllä kaipaan, mutta siihenkin on riittänyt Spotifyn ilmainen puoli (vaikka sitten mainosten kanssa).

    Ei sinänsä mitään suoratoistopalveluita vastaan, varsinkin jos kokee saavansa rahoilleen vastinetta. Itse olen kuitenkin sen verran pihi, että pärjään ainakin toistaiseksi ihan hyvin ilmaisilla alustoilla.
    Kiinnostava kuitenkin kuulla miten paljon ihmisillä menee rahaa näihin ja muutenkin ajatuksia aiheesta, joten kiitos tästä tekstistä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mäkin katson paljon yle areenaa ja jonkin verran katsomoa ja ruutua, mutta niissä harvemmin on mitään kiinnostavaa. Just tänään puhuttiin näistä mun yhden kaverin kanssa, kun vähän valittelin sitä, että lineaarisesti telkkarista tulee aika vähän mitään kivoja joululeffoja ja mainitsin, että mulla kun ei ole mitään maksullisia. Niin kaverini kommentoi, että ooh meillä on kyllä netflix, disney ja jäi muistelemaan, että onkohan vielä hbo, mutta ei ollut varma. Eli varmaan aika monella on palveluita, mistä ei ole ihan varma :)

      Poista

Maaliskuun tulot ja menot pienellä viiveellä

Maaliskuun budjettikausi loppui jo tuossa 20.3., mutta nyt vasta katsausta. Tämä kevät on kyllä kiireinen, en oikein muuta osaa sanoa. Touko...