keskiviikko 27. joulukuuta 2023

Vedenkulutuksesta

Näin loppuvuodesta saapui taas vesimaksuennakkojen tasauslasku ja pieneksi yllätyksekseni saan palautusta peräti 122 euroa. Olen saanut aina palautusta, kun olen asunut taloyhtiöissä, joissa maksetaan oikean kulutuksen mukaan, mutta tarvii sanoa, että yllätyin aika suuresti kun näin kuinka suuri palautus oli. 

Mun vesimaksuennakko on 18 euroa kuussa eli vuodessa 216 euroa vuodessa ja saan takaisin 122 euroa ja risat. Koko vuoden vesimaksu on ollut 93,14 euroa eli 7,76 euroa kuussa. Tämä on kyllä todella vähän. Ottaen huomioon, että vesimaksut Tampereellakin ovat nousseet joka vuosi aika paljonkin. 

Vuonna 2022 mun vedet maksoivat 116,81 euroa ja vuonna 2021 134,78 euroa. Eli olen onnistunut pienentämään noin 20 euroa per vuosi vaikka itse vesimaksu on kasvanut. 

Vuonna 2021 käytin yhteensä vettä 21,56 kuutiota, päiväkäyttö 59 litraa. Vuonna 2022 käytin vettä 18,84 kuutiota, päiväkäyttö 51,6 litraa ja nyt vuonna 2023 oon käyttänyt vettä 14,2 kuutiota eli päivässä 38,8 litraa. Tämä on kyllä tosi vähän ja alan epäilemään, että onko mun vesimittari rikki :D

Googlettelin vähän vedenkäytöstä yleisesti ja löysin Motivan tekemän tutkimuksen suomalaisten vedenkäytöstä vuosilta 2019 - 2020. Tutkimus löytyy täältä: Vedenkulutus - Motiva

Tutkimuksen perusteella suomalaisten keskimääräinen vedenkulutus on 120 litraa päivässä. 7%:lla vastaajista oli alle 50 litraa vuorokaudessa. 1,5% vastaajista käyttää yli 300 litraa vuorokaudessa, joka nyt näin omaan korvaan kuulostaa aivan järkyttävältä summalta. Siis jotkut käyttävät yli 7 kertaa enemmän vettä kuin minä vuorokaudessa. En ymmärrä miten tämä on ylipäätään mahdollista, koska omasta mielestäni en mitenkään himmaile veden kanssa enkä tietoisesti säästä vettä. 

Viime talvena aloin kyllä kiinnittämään huomiota omaan vedenkäyttööni, mutta tämä johtui sähkönsäästöstä, ei vedensäästötarkoituksista, mutta ilmeisesti siinä sitten tuli tällainenkin sivuvaikutus. Suurimmat muutokset mitkä tein oli, että lyhensin suihkussa käyntiaikoja, lakkasin valuttamasta vettä esim hiusten pesun aikana ja lakkasin myös valuttamasta vettä ns lämpimäksi ja opettelin menemään suoraan kylmään veteen.

Vähän aloin miettimään, että mistä tämä mun alhainen vedenkäyttö johtuu ja päädyin seuraaviin. Olen aina ollut nopea suihkussa kävijä, koska vihaan suihkussa käymistä. En käytä hoitoainetta ja nykyään en edes pese hiuksia joka suihkukäynnillä (pesen shampoolla 1-2 kertaa viikossa). En käy suihkussa päivittäin ellei ole joku tarve eli urheilu tai joku tärkeä meno. Etenkin näin lomalla kun en poistu kotoa niin saattaa mennä useampi päivä, etten käy suihkussa lainkaan. Ja tosiaan mun suihkut kestää max 5 minuuttia ja tällöinkin nykyään en valuta vettä silloin kun peseydyn eli sanoisin, että valutan vettä 1-2 minuuttia per suihku. 

Oon aina tykännyt juoda huoneenlämpöistä vettä eli en valuta juomavettä kylmäksi (siis joo valutan hetken ettei nyt ole ihan seisonutta ja lämmintä, mutta aika nopeaa otan veden lasiin kun avaan hanan). Pesen pyykkiä ehkä keskimäärin 4 koneellista viikossa. Astianpesukonetta mielestäni pyöritän aika usein ottaen huomioon, että asun yksin, mutta siis teen tosi paljon ruokaa ja likaisia astioita kertyy aika paljon. Pyöritän astianpesukonetta 4-6 kertaa viikossa eli joskus jopa päivittäin. Plus olen se ihminen, joka esipesee astiat hanan alla ennen koneeseen laittamista, joten tässä suhteessa olen vedentuhlaaja.

Viimeiseksi en ole mikään supersiivoaja. Mulla käy neljän viikon välein siivoaja ja en välttämättä suuremmin siivoa tällä välillä. Yleensä imuroin tässä välissä kerran ja pesen vessan kerran (vain pöntön ja lavuaarin). En pyyhi pölyjä tällä välillä kertaakaan. Toki keittiötä siivoan useamman kerran viikossa, mutta eipä pintojen pyyhkimiseen sen kummemmin mene vettä. 

Onko mun tavat jotenkin tosi poikkeukselliset verrattuna teihin muihin? En koe, että ne olisi, mutta miten ihmeessä jotkut saavat kulutettua vettä moninkertaisesti. Varmasti jos on lapsia niin pyykkiä tulee ihan eri tavalla, mutta että seitsenkertaisesti (ja siis tutkimuksen määrät ovat per henkilö, ei per asuntokunta). Tuntuu tosi hämmentävältä. Toivottavasti nyt kenellekään ei tule kuvaa siitä, että olen koko ajan likainen sekä minä itse että mun koti :D 

Tai sitten mun mittari jotenkin laskee väärin. Oon kyllä hieman ihmeissäni tämän asian kanssa. 

Se tarvitsee vielä sanoa, että nyt kun olen muutamien vuosien aikana asunut asunnoissa, jossa vesi maksetaan kulutuksen mukaan niin en enää ikinä pysty muuttamaan asuntoon, jossa on kiinteä vesimaksu. Mun aikaisemmassa omistusasunnossa Tampereella maksettiin kiinteää vesimaksua ja se taisi olla loppuaikana jo 27 euroa. Ja muistan, ettei sekään riittänyt vaan todellinen kulutus jaettuna asukkailla oli joku 29 euroa. Katsoin ihan mielenkiinnosta etuovesta myynnissä olevien asuntojen vesimaksuja ja jos maksu oli kiinteä niin se pyöri siinä 25 euron luokassa, plus-miinus pari euroa. Korkein vesimaksu minkä löysin oli 30 euroa. Aika paljon ekstraa vuodessa saisin maksaa, jos kiinteää vesimaksua pitäisi maksaa. 

7 kommenttia:

  1. Meillä on 2 työssäkäyvää aikuista + 1 päiväkoti-ikäinen lapsi. Meillä viime vuoden vedenkulutus oli 58 L/vrk/henkilö, eli puolet vähemmän kuin mainitsemasi keskivertokulutus.

    Tiskikone käy melkeinpä joka päivä, pyykkikone keskimäärin 3 koneellista viikossa. Lapsi käy suihkussa tai lasten ammeessa joka ilta ja aikuiset käy suihkussa lähes joka päivä. Suihkussa meillä on vettäsäästävä suihkupää, mutta muuten ei vedenkulutusta mitenkään erityisesti säännöstellä. Pitkiä suihkuja ei oteta, se on ehkä ainut tietoinen säästötapa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Tästä tuli mieleen, että oikeastaan ihan kiva, että tällaista perusvedenkulutusta ei tarvitse sen suuremmin seurata ja silti pysyy vedenkäyttö kohtuullisena.

      Poista
  2. Oliko Motivan tutkimuksessa huomioitu asumistapa? Jus omakotitalon asukas pesee mitatulla vedellä auton ja kastelee nurmikon, niin kulutus on varmasti suurta. Sulla on kiitettävän pieni. Meidän taloyhtiössä ei ole huoneistokohtaisia mittareita, joten omaani en tiedä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli ja ei. Kulutustietoja oli seurattu rivi- ja kerrostaloissa oliko nyt vuoden ajalta, mutta oma kyselytutkimus oli tehty myös omakotitaloasujille (kyselytutkimuksessa ymmärtääkseni ihmiset itse pitivät kirjaa kulutuksestaan tietyn ajan). Valitettavasti tutkimus oli sen verran monimutkainen, ettei mulle ns nopealla lukemisella selvinnyt, että mistä tuloksista tuo 120 litran keskikulutus oli saatu. Mietin ihan tuota samaa, että jos on oma piha mitä kastella ja mahdollisuus pestä oma auto omalla pihalla niin kulutus voi olla tosi radikaalistikin erilainen tällaiseen kerrostaloasujaan.

      Poista
    2. Tuli vielä mieleen, että onhan talouksia, joissa on uima-altaat, paljut tms niin tuollaiset taloudet varmasti nostavat tuon vedenkulutuksen sitten noihin korkeille tasoille. Näin kerrostaloasujana ei vain tule mieleen, kun oma vedenkäyttö on rajattua jo senkin puolesta, ettei ole omaa pihaa. Tai no, kyllähän joissakin kerrostaloissa taitaa olla palju/poreamme parvekkeella tai kylpytiloissa, itse en niin hulppeassa asunnossa ole koskaan asunut :)

      Poista
  3. Asuin talossa, jossa vesimaksu meni neliöiden mukaan. Maksoin kahden edestä noin 10 vuotta. Nyt kun asun yksiössä on per hlö. Isoissa asunnoissa on sauna ja niissä lorotetaan kunnolla. Kummallisinta on, että ilmanpoistokone on yksiöiden päällä, ja yksiöissä on kaikissa enemmän tuloilmaventiileitä kuin isoissa asunnoissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mä kanssa törmäsin vähän aikaa sitten tähän, että vuokratalossa yksiössä maksettiin yksi vesimaksu, kaksiossa kaksi vesimaksua ja kolmiossa kolme vesimaksua huolimatta kuinka monta ihmistä asunnossa asuu. Kuulostaa omituiselta omaan korvaan!

      Poista

Maaliskuun tulot ja menot pienellä viiveellä

Maaliskuun budjettikausi loppui jo tuossa 20.3., mutta nyt vasta katsausta. Tämä kevät on kyllä kiireinen, en oikein muuta osaa sanoa. Touko...