torstai 20. helmikuuta 2020

Nettovarallisuudesta


Olen vältellyt nettovarallisuuteni laskemista. Syitä tähän on kaksi. 

Ensinnäkin en oikein tiedä, että miten nettovarallisuus lasketaan. Tai siis en tiedä mitä kaikkea siihen sisällyttää. Sanotaan, että ”kaikki varat ja velat”. Ja kaikki varat tarkoittavat omaisuutta, jolla on arvo sekä rahoja tilillä ja sijoituksissa. 

Mutta omaisuuden arvottaminen on arvaamista. Mielestäni millään ei ole arvoa ennenkuin joku toinen suostuu siitä summa X maksamaan. Esimerkiksi entisen asuntoni Tampereella arvotin välillä 165.000 euron arvoiseksi, välilllä 170.000 euron arvoiseksi ja välillä 180.000 euron arvoiseksi. Vähän riippuen mielialasta ja kuun suunnasta (ja toki myytyjen naapuriasuntojen hinnoista). Loppujen lopuksi myin asunnon 170.000 eurolla eli 170.000 euroa oli sen asunnon arvo. Minulle. Nyt sen asunnon arvo on taas jotain muuta. 

Mietin myös, että lasketaanko nettovarallisuuteen kaikki rahat, jotka ovat tilillä. Myös sellaisetkin joita on tarkoitus käyttää. Sellaiset rahat, joilla huomenna maksan sähkölaskun ja sellaiset rahat, joilla ylihuomenna ostan uudet kengät. 

Toisekseen minua hieman hävettää. Helsinkiin muutto oli minulle taloudellisesti tappiollista. Menetin ihan todella paljon rahaa muutoissa, asunnon myynnissä, vuokrien maksuissa, uuden asunnon ostossa. Kaikkein kannattavinta minulle olisi ollut pysyä Tampereella vanhassa asunnossani, jonka asuntolainaan minulla oli miinuskorko. Toki palkka ei olisi noussut samalla tavalla, mutta Suomen verotus kyllä pitää siitä huolen, ettei näistä palkankorotuksista ihan hirveästi pääse hyötymään nettopalkassa.   

Viimeisin nettovarallisuuslaskelma minulla on elokuulta 2018 (juuri ennenkuin myin Tampereen asuntoni). En halua sanoa mikä tämä on (koska masentaa liikaa), mutta allaolevaan laskelmaan kun vertaa niin ei mitään isoja harppauksia olla menty eteenpäin. 

Mutta näin tämä nyt vain meni. Elämässä tekee päätöksiä ja jotkut ovat hyviä ja jotkut vähän huonompia. Kaikesta huolimatta taloudellinen tilanteeni ei ole huono ja olen saavuttanut myös muita taloudellisia tavoitteita näinä Helsinki-vuosina kuten sijoitussalkun arvo ylitti 10.000 euroa. 

Joka tapauksessa päätin nyt uskaltaa laskea nettovarallisuuteeni kaikki ne rahat mitä minulla on tänään 20.2. tileillä. Minulla on rahapussissa jonkin verran rahaa, mutta näitä en laske. Omistan myös muutaman kallimman taide-esineen, joilla on rahallinen arvo, mutta näitä en laske tähän mukaan. Omistan lisäksi melko arvokkaan maastopyörän, mutta tätä en laske tähän mukaan. Asunnon arvo on se, mitä siitä maksoin. En laske tähän varainsiirtoveroa päälle eli tästä tulee jo aika paljon tappiota nettovarallisuuteeni.


  • Asunnon arvo miinus asuntolainan määrä: 103.511
  • Käyttötilin saldo: 1.300 €
  • Vararahasto + puskuri: 11.000€
  • Asuntosäästötilin saldo: 3.000€
  • Sinking funds tilin saldo: 1.885€
  • Sijoitukset: 14.430€
  • Osakesäästötilillä: 500€

Yhteensä: 135.626€

Eihän tämä nyt niin paha. Jos laskisin varainsiirtoveron asunnonarvoon niin summa olisi yli 140.000 euroa ja tällöin olisin jo päässyt paljonkin eteenpäin. Ehkä vertaankin tätä summaa blogissa aiemmin laskemaani nettovarallisuuteeni: lokakuussa 2017 laskin nettovarallisuuteni olevan 101.065€. Eli onhan tässä tullut nousua yli 30.000 euroa reilussa kahdessa vuodessa (kaksi vuotta ja neljä kuukautta). Nyt jo tuntuu vähän paremmalta! Unohdan nyt kokonaan nettovarallisuuslaskelmani elokuulta 2018. Sille en enää mitään mahda. 

Ja mikä parasta niin asetan vuodelle 2020 tavoitteen. Tähtään, että nettovarallisuuteni on vuoden 2020 lopussa yli 150.000€. Se olisi aika kiva tasaluku, eikös :)

2 kommenttia:

  1. Älä turhaan häpeä, tuohan on jo erittäin kunnioitettava summa :) Ainakin tällaisen tallaajan korvaan, jonka nettovarallisuus on varmaankin vielä miinuksella... :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehee, mutta sä taidatkin olla mua parikymmentä vuotta nuorempi ;) Mutta joo ei - ihan hyvä nettovarallisuus mulla on, sitä ei ollut tarkoitus sanoa, mutta itse kun vertaan siihen mitä se voisi olla ilman tätä mun Helsinki-sekoilua (joka on ollut myös henkisesti tosi raskasta aikaa) niin se vähän harmittaa. Mutta ihan hyvin tässä vedetään! Tsemppiä sullekin :)

      Poista

Työmatkalla

Vaikka elämässä on parhaillaan sellaista hyvää kiirettä, niin vähän harmittaa, että se vie aikaa tältä blogilta nyt, kun mulla pitkästä aika...