perjantai 17. tammikuuta 2020

Paljonko sitä rahaa siihen ruokaan oikeasti menee kuukauden aikana?

Olen tässä viime aikoina pohtinut ruokaan kuluvaa rahaa. Että paljonko sitä rahaa oikeasti siihen ruokaan menee. Mielestäni mulla menee aika ja paljon. Hämmästelen paljon talouksia, joilla menee kahden hengen ruokiin kuukaudessa esimerkiksi vain 300 euroa. Näin yhdenhengen taloudessa tämä tarkoittaisi vain 150 euroa, joka on minusta aika vähän... Mutta tosiasiassa en kyllä tiedä kuinka paljon mulla menee rahaa ruokaan. Tiedän kuinka paljon mulla menee ruokakauppaan rahaa kuussa, mutta ostan sieltä ruokakaupasta paljon muutakin kuin vain ruokaa.

En ole ainoa joka aihetta on tässä pohtinut ja Puudelin innoittamana päätin seurata yhden kuukauden ajan sitä rahaa, joka mulla menee ruokaan. Yritän ostaa ihan normaalisti enkä tietoisesti pihistele, jotta saisin oikean kuvan tilanteesta. Palkanmaksupäivästäni johtuen seurantakausi on 20.1. – 19.2. Eli alkaa nyt maanantaina. 

Minulla oli jo alustavasti suunnitteilla tehdä jonkinlaista ruokakauppavertailua ja tavoite oli yhden kuukauden ajan käydä ruokaostoksilla Lidlissä ja toisen kuukauden ajan omassa K-marketissani. Yritin tätä itseasiassa jo nyt tammikuun palkkakauden alusta alkaen, mutta epäonnistuin jo viikon jälkeen.. Lidlistä ei vain löydy kaikkea mitä haluan syödä. Ja kuten Osinkokuningas vähän aika sitten kommentoi, että molemmista pitäisi sitten ostaa samoja asioita niin tarvitsee myöntää ettei tule onnistumaan.. En vain pysty. Lidlin valikoima on liian suppea, mun mieli halajaa sitä tätä ja tuota. Joten joutunen luopumaan tästä suunnitelmasta.  

Mutta onneksi on nyt tämä toinen suunnitelma! 

Helmikuun palkkakaudelle olen budjetoinut kauppaostoksiin 250 euroa, lounaisiin 70 euroa ja ravintolakuluihin 100 euroa.

Äkkiseltään voisi todeta, että olen siis budjetoinut 420 euroa ruokaan, mutta asia ei ole ihan näin yksinkertainen. 

Kauppaostokset pitävät sisällään mulle kaiken mitä ostan ruokakaupasta eli vessapaperit, siivousvälineet + -aineet, hygieniatuotteet. Joten uskallan väittää, ettei mulla tuota 250 euroa ikinä mene pelkkään ruokaan, koska joka kuukausi tulee ostettavaksi ainakin nenäliinoja (mulla vuotaa nenä kroonisesti, jos ulkona vähänkin tuulee ja täällä Helsingissähän tuulee!), vessapaperia, dödö ja pumpulia. 

Ravintolaostokset pitävät sisällään ravintoloista ja kahviloista ostetun ruoan lisäksi melkein kaiken alkoholin mitä ostan – joko ravintolasta tai Alkosta. Ainoastaan ruokakaupasta ostetut oluet ei tästä mene vaan ne menevät ruokabudjetista. 

Lounasbudjetti on puhtaasti se ruoka mitä ostan lounasravintoloista, joten tämä on ainoa selkeä budjettikategoria mulla :D 

Aion pitää nämä budjetit tällaisenaan, koska tämä on itselleni selkeintä. Mutta nyt kuukauden ajan aion erotella näistä oikeasti ne eurot, joilla ostan RUOKAA. Ruoaksi käsitän kaiken mikä menee kurkusta alas poislukien alkoholi. 

Yritän raportoida aiheesta viikoittain. Tämä vaatii kaikkien kuittien säilyttämistä, joka voi olla kyllä haaste – ja kuiteista tarvitsee vielä sitten erotella ruokaan menneet rahat. Toivottavasti onnistun tässä koko kuukauden ajan! Aion ainakin yrittää.

1 kommentti:

Maaliskuun tulot ja menot pienellä viiveellä

Maaliskuun budjettikausi loppui jo tuossa 20.3., mutta nyt vasta katsausta. Tämä kevät on kyllä kiireinen, en oikein muuta osaa sanoa. Touko...