sunnuntai 8. syyskuuta 2019

Syyskuun rahankäyttöpäiväkirja viikko 1

Mun niin piti pitää syyskuussa säästökuukausi. Olin jo alustavat luonut itselleni säännöt eli olisin yrittänyt välttää ravintolassa/kahvilassakäyntiä, lounasruokailua ja kaiken tavaran ostamista. Tarkoitus oli myös olla maksamatta mistään palveluista. Oikeastaan tavoite oli olla ostamatta mitään ylimääräistä perusasioiden (asuminen, liikkuminen, syöminen, laskut tms) lisäksi. 

Noh. Tajusin tuossa elokuun viimeisen viikon aikana, että ei tule onnistumaan. Kaverini Sveitsistä on tulossa mun luokse viikonlopuksi. En ole vielä maksanut syksyn balettitunteja, joten ne pitää maksaa viimeistään syyskuussa. Olen hankkimassa minulle ja siskontytöille joululahjaksi kylpyläyötä ja se on järkevää ostaa nyt mahdollisimman pian. Muutenkin tuli suunnitelmia syksylle, jotka vaativat rahaa ja on aika keinotekoista olla maksamatta niitä syyskuussa. Koska maksaa ne kuitenkin pitää ja mieluummin maksan kaiken heti niin on sitten hoidettu. Veromätkytkin erääntyivät syyskuussa. Uusi asunto kaipaa verhoja ja ruokapöytä pöytäliinaa. Tarvitsen uudet kengät syksyksi/talveksi. Tarvitsee viedä toiset kengät suutarille korjattavaksi. 

Päätin siis säästösyyskuun sijasta pitää viikoittaista rahankäyttöpäiväkirjaa. Tavoite on edelleen olla ostamatta mitään turhaa ja yritän parantaa tapojani viedä eväitä töihin. Yritän myös olla syömättä ravintolassa poislukien ystäväni vierailuviikonloppu. Yritän samalla vähän kirjoitella mietteitäni rahankäytöstäni ja miksi kulloinkin rahaa päätän käyttää. 

Alla viikon 1 päiväraportit. 

Sunnuntai 1.9. 

Aamulla kävin kaupassa ostamassa kahvimaidon ja päivällä tekemääni ruokaan kinkkua ja ruokakermaa. Muut aineet olivat jo kotona. Kauppaan meni 4,45 euroa. Maksoin myös kaverilleni marraskuun teatterilipun, jonka kaverini hankki. Lippu maksoi 66 euroa. Muuten en käyttänyt rahaa. Tein veromuutoskortin omaverossa. Sain tosiaan sen palkankorotuksen, joten veroprosenttia piti nostaa – muuten veroprosentti olisi mennyt lisäprosentille jo lokakuusta lähtien.

Muuten päivä meni aika laiskasti. Nukuin pitkään, katselin youtube-videoita, pari Masterchef Australia jaksoa, tein ruokaa, siivoilin vähän, puhuin äitini ja siskoni kanssa puhelimessa ja whatsappailin parin kaverin kanssa. Illalla kävin uimassa. Katsoin myös BB:n aloitusjakson. Päivä oli aika rentoilua, johtuen osittain siitä, että olin aika poikki to-la työmatkasta. 

Maanantai 2.9. 

Töissä. Lounas 6,10 euroa. Veromätkyt 431,55 euroa. Veromätkyt ovat siis siitä, koska viime vuonna vuokrasin asuntoani enkä maksanut siis vuokrasta veroja, joten näitä nyt tulee maksettavaksi. Marraskuussa vielä toinen erä. 

Pitkästä aikaa oli oikeastaan ihan kiva maanantai. Olen töissä pienessä toimistossa ja täällä on ollut vähän ihmeellinen tapa aina tehdä asiat yhdessä – kuten aamukahvi, lounas ja iltapäiväkahvi. Tämä on tehnyt minut vähän ärtyneeksi kahdesta syystä: en pidä jokaisesta toimiston ihmisestä eli aika usein vietän taukoja itselleni hankalassa seurassa (jossa joudun teeskentelemään) ja muilla on ihan eri rytmi kuin minulla – he tulevat töihin paljon aiemmin kuin minä ja sitä myöten menevät syömään kahville tms aina vähän liian aikaisin minun näkökulmastani. Jostain syystä olen mennyt tähän mukaan tai siis olen kuvitellut, että minun tarvitsee. Vihdoin tajusin ettei minun tarvitse! Tulin töihin vartin yli yhdeksän, kävin aamukahvilla puoli yksitoista ja lounaalla kello yhdeltä. Iltapäivän kahvin vietin ruotsalaisen kollegani kanssa skype-palaverissa (siis meillä oli ihan asiaakin). Kotiin lähdin puoli kuusi. Aivan mahtava päivä! Miksi en ole uskaltanut aiemmin tehdä oman rytmini mukaan! 

Illalla kävin kaupassa tarjoushaukkana – sieltä sai eurolla rasian vadelmia, pensasmustikoita ja nektariineja. Eli yhteensä 3 euroa. Vein myös pulloja ja tienasin 3,6 euroa. 

Tiistai 3.9. 

Tiistaina käytin rahaa vain lounaaseen, 6,30 eur. Sorruin hampurilaiseen, kun lounasravintolassa oli sellaista tarjolla. Loppuviikosta yritän tuoda eväitä. Haluaisin vältellä lounasravintoloita enemmän ruokavalintojen kannalta kuin rahankäytön kannalta. Toki se on myös vähän turhaa rahanmenoa, mutta suurempi haaste henkilökohtaisesti minulle on valita ”se terveellinen vaihtoehto”. Ja syön aina liikaa, koska ajatus ”koko rahan edestä”. Esim tiistaina mulla oli nälkä vasta illalla, joka nyt sinänsä oli ihan jees, koska balettitunnit alkoivat. Eli onnistuin menemään töistä suoraan klo 19.00 alkavalle balettitunnille ja söin vasta kotona vähän ennen ysiä tuntien ja suihkun jälkeen. Ei ollut nälkä oikein missään välissä. Balettitunteja en ole vielä maksanut, koska en osaa päättää menenkö saman järjestäjän kehonhuoltotunnille myös – on halvempaa jos ottaa kaksi tuntia samaan aikaan. 

Keskiviikko 4.9. 

Junaan aamukahvi 2 euroa. Aivan turhaa rahankäyttöä tällainen. Kahvi ei edes maistunut hyvältä (koska olin juuri juonut kotona...). Mietin siinä kahvia juodessani matkalla, että miksi tämän ostin. Sitten muistin. Kun muutin Helsinkiin 1,5 vuotta sitten ja kaikki oli uutta, vierasta ja pelottavaa niin ainoa tuttu hetki minunlle oli matkustaa junalla töihin. Ennen Helsinkiin muuttoa olin usein tullut Tampereelta junalla ja ottanut lähijunan toimistolle. En oikein pystynyt rentoutumaan missään tilanteessa alkuaikoinan täällä (inhosin asuntoa, inhosin busseja, inhosin kaupunkia, inhosin ruokakauppoja, inhosin sitä, että koko ajan olin jossain hukassa ja eksyksissä), mutta juna oli minulle tuttu ja aina kun junalla menin töihin niin halusin mukaan jotain lämmintä ja lohduttavaa. Joten hain kahvin. Ja sen pienen hetken ajan junassa pystyin olla turvassa, rauhoittua ja vain nauttia kahvista. Nyt tilanteeni on ihan erilainen ja junassa istuminen on vain siirtymistä paikasta toiseen. Luulen, että tämä oli viimeinen lähijuna-aamukahvi minulle. Sille ei enää ole tarvetta. 

Muuten ostin lounaan 4,80 euroa. Illalla menin kutsuvierasennakkoon katsomaan Kari Tapion elämänkertaa Orionin leffateatteriin (ihana paikka!). Oli aika siistiä, sai ruokaa ja skumppaa leffan aikana. Kotiinmenomatkalla hain kaupasta pumpulia ja irtokarkkia.. Kääk! Meni 3,45 euroa. 

Torstaina 5.9.

Vastike ja vesi menivät maksuun 208,35 euroa. Lounaaseen 4,80. Kävin ruokakaupassa ostamassa ruoka-aineita ja sinne meni 15,30 euroa. Piti ostaa myös aamupalatarvikkeita viikonlopun vierasta varten, mutta yllättäen unohdin. Illan kokkailin ruokia, siivosin, pyykkäsin, kävin rauhallisella lenkillä vaikka satoi. Vähänkö oli voittaja olo!

Perjantai 6.9.

Työpaikkani vieressä on hotelli ja meillä on sinne diili, että saamme kympillä hotelliaamiaisen. Torstaina houkuttelin kollegoitani, että aloitetaan perjantai-aamu aamupalalla ja sinne meni siis 10 euroa. Minulla oli kerrankin lounaseväät, jotka söin vasta joskus kahden maissa. Hotelliaamiaisella pärjää näköjään pitkään. Minulle tuli kaveri viikonlopuksi – menin häntä töiden jälkeen juna-asemalle vastaan ja tultiin mun luo. Käytiin terassilla yhdellä (olut 8,90 euroa) ja sitten kaupassa ilta&aamupalaa: 20,60 euroa. 

Lauantai 7.9.

Lauantai oli oikein kunnon kulttuuripäivä ja museokortin ja hsl-kausilipun ansioista minulle täysin ”ilmaista”. Käytiin parissa eri paikassa Helsingissä ja Espoossa. Rahaa meni kahviin ja pullaan 6,10 euroa. Kävimme myös syömässä, mutta kaverini tarjosi ruoan minulle. Ilta meni mun luona hengaillessa ja tv:tä katsoessa. Kaverini asuu siis ulkomailla, joten ilta suomalaisen telkkarin parissa oli jo itsessään viihdyttävä ja poikkeuksellinen tekeminen :D

*******************************

Viikon aikana käytin rahaa yhteensä 801,70 euroa. Suurimpina menoina veromätkyt ja vastike&vesi ja nämä ovat pakollisia kuluja, joten en näitä sen kummemmin analysoi. Kun nämä vähentää kokonaissummasta niin jäljelle jää 161,80 euroa. Ruokakauppaan summasta meni 46,80 euroa. Voisi tietysti myös miettiä, että oliko kaikki kaupasta ostamana hyödyllistä. Ehkä myöhemmin. Lounaisiin meni 22 euroa. Tulevaisuuteen 66 euroa (teatteriliput). 

Niinsanotusti turhuuteen meni 27 euroa – aamiainen, take-away-kahvi, terassiolut ja museokahvittelu. Toki lounaat olisin voinut säästää tekemällä itse. Tässä on tarkoitus vähän tsempata, mutta katsotaan miten käy. Muuten minua ei kyllä harmita nämä turhuudet paitsi take-away-kahvi. Ja toisaalta silläkin kahvilla oli tärkeä opetuksensa ja tuskin enää työmatkoilla mitään kahveja ostelen. 

Viikon aikana tienasin 3,60 euroa palauttamalla pulloja. 

Tämä on mielenkiintoista! Odotan jo innolla, että mikä on ensi viikon toteuma. Hieman työlästähän on listata (tai siis muistaa listata) menoja, mutta ainakin ekalla viikolla jaksoin vielä innostua asiasta ja nyt tämän viikkokatsauksen tekeminen vasta mielenkiintoista olikin. Yritän siis jatkaa viikkokatsauksia koko syyskuun. Kivaa alkavaa viikkoa kaikille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Maaliskuun tulot ja menot pienellä viiveellä

Maaliskuun budjettikausi loppui jo tuossa 20.3., mutta nyt vasta katsausta. Tämä kevät on kyllä kiireinen, en oikein muuta osaa sanoa. Touko...