sunnuntai 3. joulukuuta 2017

Haaste - money stories

Seuraamissani vlogeissa on aina erilaisia haasteita, joihin vloggaajat haastavat toisiaan mukaan. Yksi haaste vaikuttaa sen verran mielenkiintoiselta, että haluan itsekin osallistua. Haasteessa vastataan viiteen kysymykseen koskien rahaa. Eli here-we-go. Aiheena oli jotenkin ”money stories – the good, the bad and the ugly”.  

1.       Best money decision you ever made
Autoni myyminen. En kadu, että omistin auton (nyt ainakin ymmärrän mitä kaikkea se vaatii ja kuinka paljon se maksaa), mutta näin jälkeenpäin olen tajunnut, että omistin auton vähän turhaan. Ensinnäkin auto vie ihan hirveästi rahaa, mutta elämä on myös paljon helpompaa ilman autoa. Ei tarvitse murehtia autoveroista, kuluttaa aikaa katsastuksiin, viedä autoa korjaamolle mistä syystä sattuukin, ei tarvitse huolehtia öljynvaihtoväleistä, parkkeeraus ei ole ongelma ja parhaimpana; aina voi ottaa muutaman oluen, jos sille päälle sattuu ;D Ja auton myyminen myös edesauttoi sitä, että rahaa alkoi jäämään säästöön ja aloin pikkuhiljaa ymmärtämään, että mitä säästämisellä voi saavuttaa.

2.       Worst money decision you ever made
Voisin kirjoittaa tähän auton ostaminen, mutta en kirjoita. Koska kuten yllä kirjoitin niin auton omistaminen on tuonut arvokasta kokemusta ja itse asiassa silloin muinoin autosta oli kyllä myös hyötyä sen hetkisessä elämäntilanteessani. Tähän kohtaan mulla ei varsinaisesti ole mitään yhtä juttua, mutta voisin yleisesti sanoa, että jossain vaiheessa jäin koukkuun merkkiasioihin ja kaikkeen mikä maksoi paljon, koska musta se oli jotenkin hienoa ja osoitti muille sen, että mulla oli rahaa (niin noloa, eikä minulla edes ollut!). Tarkoitan kalliita merkkihuonekaluja (kuka nyt ei Artekista tykkäisi), merkkilaukkuja (voi Longchampit, Furlat ja Marco Polot, Vuittoniakin olen harkinnut, mutta luojan kiitos en lopulta sitten ostanut), merkkivaatteita yms yms. Ja pahinta näissä on ollut, että joskus jopa muutaman kuukauden päästä olen myynyt näitä eteenpäin Torilla tai kirppiksellä, kun ”en-mä-nyt-tykännytkään-tästä”. OMG.

3.       Most embarrasing money decision
Suostuin exäni ehdottamaan Lontoon matkaan vaikka tiesin, ettei minulla todellakaan ole varaa. En vain kehdannut sanoa ei. Jouduin lainaamaan matkaa varten rahat eläkkeellä olevilta vanhemmiltani. Olin tällöin jo yli 30-vuotias. Nolottaa vieläkin niin törkeästi ettei tosiakaan. Plus erosimme melkein heti matkan jälkeen. Mahtavaa.

4.       Most expensive stupid thing I ever purchased
Pari vuotta sitten ostin kaksi nojatuoli á 2.000 euroa. 4.000 euroa kahdesta nojatuolista. Ihan oikeesti! Toki mulla ne nojatuolit vielä on ja ne ovat tosi kivat, mutta tuota ihan rehellisesti sanottuna mun nimenomainen tarkoitus oli ostaa kalliit tuolit, että voisin näyttää muille, että mulla on varaa tällaisiin. Nykyään mua lähinnä nolottaa, kun vieraat kysyvät, että jaa onko noi jotkut merkkituolit, mahtoivat olla kalliit. Sinänsä ok, tuolit ovat ihan jees, omistan ne vielä, ja vaikka ostin ne osamaksulla, niin bonusten ansiosta pystyin maksamaan ne heti pois eli niinsanotusti pitkäkestoista velkaa näistä ei sitten lopulta itselleni syntynyt. Mutta olisihan tuolla summalla saanut ihan kivan määrän osakkeita.. Noi nojatuolit eivät ole kovin hyviä osingonmaksajia vaikka ihan kivahan niillä on istuskella.

5.       Once I was so broke I…
Rikoin säästöpossuni, ladoin kolikot olohuoneen pöydälleni ja mietin mitä ruokaa rahoilla kannattaa/voi ostaa, että ruoka kestää seuraavan viikon, jolloin tulee seuraava palkka. Muistan vieläkin ne kolikot kasattuina pinoihin mun olohuoneen pöydällä. En ole ikinä kertonut tästä kenellekään. Aikuinen työssäkäyvä yksinasuva ihminen, jolla ei ole rahaa ruokaan. Ihan käsittämätöntä.

Että tällaisia päätöksiä minun menneisyydessä. Tervetuloa haasteeseen mukaan ja kertomaan omat tyhmät ja viisaat rahapäätöksesi J Jos kiinnostaa katsoa muutama video haasteesta niin tässä pari linkkiä:
The Former Mrs Jones https://www.youtube.com/watch?v=ImaY2edm7bM
Budget Girl https://www.youtube.com/watch?v=VIH010cdDs0&pbjreload=10

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Työmatkalla

Vaikka elämässä on parhaillaan sellaista hyvää kiirettä, niin vähän harmittaa, että se vie aikaa tältä blogilta nyt, kun mulla pitkästä aika...