sunnuntai 22. lokakuuta 2017

Budget burnout

Perjantai oli palkkapäivä. Viime kuusta sain vararahastoon yhteensä 400€+450€. Sain 400€ ylimääräistä, koska minulla oli 400€ käteistä, jota olin säästänyt puoli vuotta. Tämä liittyy erilliseen säästöprojektiin, jota jatkanen ehkä sen jälkeen, kun vararahasto on täynnä. Palaan tähän tarkemmin, jos jossain vaiheessa jatkan sitä säästömetodia, mutta nyt kaikki menee vararahastoon, joten laitoin jo kerätyt 400€ sinne. Lisäksi 300€ meni oviremonttiin jo kerätyn 1.200€:n lisäksi. Eli oviremontti tuli maksettua ja sen voi nyt unohtaa.

Odotin perjantain palkkaan palkankorostusta, joka on luvattu jo keväällä. Reilu kuukausi sitten sain laskelman, että mikä palkankorotus tulee olemaan ja vahvistuksen, että korotus maksetaan myös takautuvasti, koska tosiaan se on luvattu jo keväällä. Odotin siis jonkin verran ylimääräistä, jotta olisin saanut vararahaston summaan 8.000€ ja loput voisin laittaa odottamaan muuttoa varten. Olin myös ajatellut antaa itselleni vähän enemmän käyttörahaa tälle kuulle, koska viime kuun vika viikko meni aika tiukille, eikä minulla mm ollut varaa ostaa liikuntaseteleitä. Korotusta ei tullut. Hetkellisen hampaiden yhteenpuremisen jälkeen budjetoin itselleni vähemmän käyttörahaa ja laitoin ylimääräiset rahat muuttoa varten säilöön ja tyydyn nyt vararahastoon, joka on 7.550€. En siis vielä tässä kuussa tule saamaan 8.000€ täyteen, koska tärkeämpää on varautua muuttoa varten. 

Joka tapauksessa ensimmäistä kertaa minua ärsytti budjetointi (yleensä olen superinnoissani budjetoinnista vähän liian fanaattisesti jopa...) ja tunsin tuttua kateutta kaikkia niitä kohtaan, joilla mielestäni menee paremmin ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista (tämä on siis minun olettamus, en tiedä muiden rahatilanteita kuin omani). Pääsääntöisesti kateus muiden rahatilanteesta on kadonnut aina siitä lähtien, kun otin itseäni niskasta kiinni ja aloin päättämään itse mihin rahani menevät, mutta nyt tämä vanha tunne palasi. Kyllästytti, että taas on edessä kuukausi, jolloin saan laskea euroja ruokakaupassa ja kieltäytyä kavereiden kutsuista erilaisiin menoihin. Ja yrittää selitellä, että en mä nyt tähän haluaisi käyttää rahaa, kun yritän säästää rahaa. Puuh. Koko muuttoajatus alkoi ärsyttää, kun se tulee viemään ylimääräistä rahaa. Ilman oviremonttia ja muuttosäästöjä minulla olisi jo yli 10.000€ vararahastossa ja voisin pian siirtyä seuraavalle askeleelle. 

Dave Ramsey "Youtube-yhteisössä" termi budget burnout on ollut esillä. Tässä yhden suosikki-tubettejani The Former Mrs Jones video aiheesta: https://youtu.be/l3Svu8XMcIQ, joka on auttanut mua oman turhautumiseni kanss. Tämä viikonloppu on mennyt rauhallisesti kotona hakien inspiraatiota DaveR-videoista, siivoten ja ottaen kuvia kodistani vuokrailmoitusta varten sekä valmistaen ensi viikon ruokia (saa työpaikkaluonaat nyt jäädä minimiin). Lauantain vietin vanhemmillani syöden äidin tekemään kalasoppaa ja säästin yhden päivän ruoat :D Muutaman menokutsun sain kavereiltani, joista kieltäydyin. Eikä mua kyllä suoraansanottuna huvittanut mennäkään, sen verran kuluttava työviikko oli taas takana. 

Eli näillä sitten taas eteepäin, ei tämä vaihe loputtomiin tule kestämään. Live like no one else so later you can live (and give) like no one else!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Maaliskuun tulot ja menot pienellä viiveellä

Maaliskuun budjettikausi loppui jo tuossa 20.3., mutta nyt vasta katsausta. Tämä kevät on kyllä kiireinen, en oikein muuta osaa sanoa. Touko...