torstai 19. maaliskuuta 2020

Maaliskuun palkkakauden tulot ja menot (20.2.-19.3.)

Kuukauden kaksi ensimmäistä viikkoa olivat melko erilaiset kuin kuukauden kaksi viimeistä viikkoa. Yhtäkkiä kaikki muuttui.

Tulopuoli oli maaliskuussa hyvä – sain talvilomarahat ja palkan alemmalla veroprosentilla. Lisäksi tuli veden tasauslaskun palautusta ja pari euroa siirsin Nordnetista omalle pankkitililleni. Tein alkuvuodesta vähän rahastomuutoksia Nordnetissa eli myin yhden rahaston ja siirsin rahaa toiseen. Tästä myynnistä Nordnettiin jäi senttejä, joita ei voinut laittaa rahastoon enkä myöskään pystynyt siirtämään omalta tililtäni rahaa Nordnettiin siten, että olisi ollut tasaeuroja. Joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi palauttaa vähän rahaa omalle tililleni (meni kyllä harvinaisen hankalaksi). Lisäksi tuli päivärahoja sekä ensimmäiset osingot (Wärtsilältä). Katsotaan nyt koska seuraavat osingot tulee, kun yhtiöt eivät pääse pitämään yhtiökokouksiaan. Poistin ensi kuun budjetista osinkosaatavat kokonaan ja pelkällä palkkatulolla siis mennään ensi kuussa. Jos jotain osinkoja jo tulee niin se on vain plussaa.

Mitäs sitten kuun menopuolesta sanoisin... Vähän muuttui suunnitelma matkan varrella! Säästöön sain mielestäni hyvin eli vähän vajaa 1.600 euroa (asuntolainalyhennyksen kanssa 2.300 euroa). Pörssikurssien lasku aiheutti sen, että laitoin kaikki säästöt (poislukien asuntosäästöt) sijoituksiin (tai siis sijoitussäästöön, tein yhden oston, mutta vielä on rahaa vähän jemmassa). Tarkoitus oli siis säästää ensin myös käyttöä varten – olen (olin) menossa syksyllä Italiaan joogalomalle ja toiseksi halusin tehdä vähän kotiin ostoksia. Ehdinkin ostaa yhden lipaston (499euroa) ja listalla on myös paljon muuta, jotka laitoin toistaiseksi holdiin. Niitä ehtii sitten myöhemmin miettiä, kun tilanne tasaantuu. En huimia summia pysty pörssiin laittamaan, mutta haluan laittaa kaiken minkä saan irti ilman että vaarannan omaa talouttani (eli en koske vararahastoon, puskuriin tai asuntosäästöön). Olin myös alkanut kerätä vaatteille sinking fundeja, mutta jätetään nyt vaatteet ostamatta hetkeksi aikaa. Ostin 6 kpl:tta sukkia kyllä, koska ne joita minulla oli, olivat kaikki rikki. Nyt on kiva kulkea taas ehjissä sukissa. 

Aion siis jatkaa sijoituksia ihan normaaliin tapaan - rahastoihin menee 200 euroa kuussa ja aina kun 1.000 euroa kasassa niin ostan osakkeita. Juuri nyt en vain suuremmin uskalla katsoa sijoituksiani, alas ollaan menty kovaa vauhtia. Periaatteessa maaliskuun jälkeen mun pitäisi tehdä ensimmäisen kvartaalin sijoituskatsaus, mutta en tiedä pystynkö tätä tekemään. Olisi kyllä hyvä, koska silloin itsekin näkisin sitten tulevaisuudessa, että missä mentiin alkuvuodesta 2020. Muuten olen melko rauhallinen tämän pörssiromahduksen kanssa, mutta on vaikea katsoa kuinka paljon sijoitukset ovat menneet alas. Joten en katso lainkaan. Helpottaa huomattavasti fiiliksiä. Muuten ei paljon haittaa - pörssissä oleva raha on minulla ns ylimääräistä rahaa eli en niitä tarvitse. Toki en halua niitä menettää, mutta luotan vielä siihen, että pitkällä kuten 10 vuoden aikasyklillä en tule rahoja menettämään. 

Olen ollut tämän viikon lomalla ja tarkoitus oli lähteä lappiin. Tätä reissua varten olin varannut 100 euroa sekä olin asettanut ruokabudjetin 300 euroon, jotta se kattaisi lomaruokakauppaostokset myös. No, tilanteesta johtuen reissu jäi tekemättä ja juna lähti ilman minua. Maksoin junalipuista 218 euroa ja en saa tästä mitään takaisin – ensinnäkään en jaksanut jonottaa vr:lle, jotta olisin voinut vaihtaa lippujen ajankohdan ja toiseksi vakuutus ei korvaa mitään, koska ”itse valitsin olla lähtemättä matkalle”. Liput eivät olleet peruutuskelpoiset. No mutta elämä on. Minusta tärkeämpää oli nyt pysyä kotona. Moni varmasti pitää tätä ylivarjelun liioitteluna, mutta minusta juuri nyt jos koskaan on aika ylireagoida. Olemme pahassa tilanteessa ja ajatuskin siitä, että meininki menee samanlaiseksi kuin Italiassa, on kammottava. Siksi olen valmis tekemään jo nyt näitä pieniä uhrauksia kuten jättää lomamatkan väliin, jotta saataisiin tämä homma kuriin mahdollisimman pian. Mutta ei se helppo päätös ollut. Olen kärsinyt todella paljon tästä lumettomuudesta ja olen koko talven suunnitellut paluumuuttoa Tampereelle. En kestä tätä Helsingin pimeää, sateista ja tuulista talvea. Asun meren rannassa ja täällä on ihan hullu sää ollut koko talven. Tiedän kyllä, että sama meininki on ollut muuallakin, mutta esimerkiksi Tampereella on edes muutaman päivän ajan ollut lunta aina välillä. Tässä meren rannassa lunta on ollut ehkä kahtena päivänä noin tunnin ajan ennenkuin se on sulanut pois. Ja täällä tuulee niin paljon, että saa pelätä kävellessään, että mikä esine lentää päälle minkäkin kulman takaa.

Päätin joka tapauksessa pitää loman vaikkei oikein mitään ole voinut tehdä. Pääni todellakin tarvitsi sitä ja toiseksi mietin, että jos tulee ulkonaliikkumiskielto niin ainakin vielä tällä viikolla voin lähteä aamulla lenkille ja liikkua päivän aikana sen sijaan, että istuisin kotona koneeseen sidottuna 8-10 tuntia. Sitten jos/kun ulkonaliikkumiskielto tulee niin sitten minulla on aika istua koneen ääressä. Ja olenkin liikkunut aika mallikkaasti! Joka päivä olen käynyt pidemmällä lenkillä ja yhtenä päivänä kävin Sipoonkorvessa metsävaelluksella ja grillaamassa. Kävin ensimmäistä kertaa myös juoksulenkillä ja kulki yllättävän hyvin! Olen myös tehnyt kotona lihaskuntoa ja joogaa - kuntosalini on vielä auki, mutta en oikein sinne halua mennä.

Lisäksi olen – kuten muutkin – ”hamstrannut” ruokaa ja tästä syystä ruokabudjetti on ylittynyt huimasti. Osittain ylitys johtuu myös, että olen ostanut jonkin verran lähitilalllisilta suoraan, koska tilanne on mikä on. Maksoin muunmuassa 12 karjalanpiirakasta 10 euroa :D Mutta mielestäni tämä on nyt tärkeämpää kuin budjetin miettiminen --> tai siis kyllä budjetti pitää pitää mielessä, ettei ala mitään velaksi ostamaan, mutta mielestäni juuri nyt ei ole oikea aika kreisi-säästää, vaan jos on mahdollista tukea pienyrittäjiä ostamalla heiltä tuotteita tässä vaikeassa tilanteessa niin tekee näin. 

Mutta siis osittain ylitys johtuu ihan hamstrauksesta. Minulla on ollut jo mielessä pidempään, että minulla pitäisi olla jonkinlaista kotivaraa. Eli ruokaa jota voi ottaa joko pakkasesta tai kokata nopeaa. Olen pyrkinyt tähän siksi, että tämä estäisi pikaostokset valmisruokaa tai take-awayta silloin kun on liian väsynyt tai kiireinen laittamaan ruokaa. Minullahan ei tällaista lähtökohtaisesti ole. Yritän ostaa mahdollisimman pienen määrän ruokaa kerralla, syödä kaiken ja käydä usein kaupassa. Pelkään ruokahävikkiä paljon ja siksi olen päätynyt tällaiseen ratkaisuun. Minulle on käynyt aiemmin usein niin, että olen ostanut isot määrät ruokaa kerralla ja osa sitten vanhentunut ja mennyt roskiin. Olen ollut aiemmin melko impulsiivinen eli olen hetken mielijohteesta mennytkin ulos syömään vaikka ruokaa kotona olisi. 

Joka tapauksessa viime viikolla, kun korona-tilanne eskaloitui Suomessakin niin kaappini oli melko tyhjä. Ymmärsin, että tässä on riski itsellänikin sairastua ja jos näin käy niin ulos ei ole menemistä. Ajatus siitä, että joutuisin tähän tilanteeseen, kun kaapeissa ei ole yhtään ruokaa eikä vessapaperia, oli melko ahdistava ja pelottava. Tosiasia kuitenkin on, että turvaverkkoni täällä Helsingissä ovat melko löyhät. Täällä menee viikkoja, etten näe muita kuin työkavereita. Vapaa-aikani koostuu vielä melko uusista tuttavuuksista, joille en ole ”kovin tärkeä”. Tunne oli aika yksinäinen ja ahdistava, joten se ajoi minut ostamaan vähän enemmän kuin normaalisti. Ja paino sanalla vähän. En mitenkään mennyt ihan hulluksi ja rahaa kului paljon senkin vuoksi, että kaupassa oli jäljellä enää ne-kalliit-tuotteet. No, onneksi minulla on rahaa maksaa myös vähän enemmän. (Kaikilla ei ole, joten siksikin olisi tärkeää, ettei ihan älyttömiä hamstrattaisi - ruokaa kyllä on, sitä ei vain voida pitää kauppojen hyllyillä määräänsä enempää.)

Olen varautunut seuraavasti:

Pakkaseen hankin:

  • Yhden jauhelihapaketin
  • Yhden nakkipaketin
  • Yhden kanapaketin
  • Karjalanpiirakoita (12 kpl)
  • Yhden ruisleipäpaketin (12 kpl)

Kuivakaappiin hankin:

  • Yhden kaurapuuropaketin (entisestä on noin 1/3 jäljellä)
  • Yhden mannaryynipaketin
  • Yhden vehnäjauhopaketin
  • Yhden makaronipussin (entisestään oli vain puolikas spagettipaketti)
  • Kaksi tomaattimurskatölkkiä
  • Kaksi paseerattutomaattipurkkia
  • Kaksi tonnikalapurkkia
  • Yksi hernekeittopurkki
  • Yksi myslipaketti (entisestä on noin ¼ jäljellä)
  • Yksi teepaketti (entisestä on 4 pussia jäljellä)
  • Yksi sokeripaketti (entisestä on noin 2 desiä jäljellä)
  • Kaksi pilttiä (aurinkoinen)
  • Suklaakeksejä
  • Kaksi ananaspurkkia

Jääkaappin hankin:

  • 3 ruokakermaa
  • Perunoita, porkkanoita ja sipulia (pienet määrät jotta ne eivät mene huonoksi)
  • Vissyä
  • Mustaherukkamehutiivistettä
  • E-kaffe soijamaidon kahvia varten
  • Kananmunia (oikein huimat 6 kpl:tta, edellisiä on vielä jäljellä 3)


Toki minulla jotain jo olikin kuten pakkasessa marjoja, kuivakaapissa mausteita ja hunajaa, jääkaapissa ketsuppia, sinappia tms. 

Olen myös hankkinut aineet seuraaviin ruokiin: lohikiusaus, butter chicken, nakkikastike ja perunamuusi (tämän olen jo tehnyt ja syönyt ja yhden annoksen laitoin jo pakkaseen), lohipasteijat. Aion tehdä näitä ruokia ja pakastaa kustakin yhden annoksen. Aion leipoa myös pullaa!

Toki olen ostanut myös hedelmiä ja vihanneksia ja muita tuollaisia jokapäiväisiä aineita. Näitä ei oikein voi hamstrata sen kummemmin eikä nyt ole tarvekaan – selviän ilman tällaisia sitten sairausajan kyllä. En siis usko, että ruoka on loppumassa Suomessa, mutta haluan tosiaan varautua mahdollista sairastumista ja karanteenia varten. Tarkoitus on nyt myös jatkossa toimia niin, että ostan uuden heti, kun avaan seuraavan enkä enää odota, että viimeisiä viedään ennenkuin harkitsen uuden ostamista. Tämä tarkoittaa siis sitä, että kun tänä aamuna avasin kahvipaketin (joka on siis ainoa mikä minulla on) niin jo heti seuraavalla kauppareissulla ostan yhden uuden kahvipaketin. 

En tiedä, miltä tämä teistä kuulostaa? Itseni mielestä toimin ihan järkevästi. Toisaalta tilanne on vähän omituinen juuri nyt, että jokainen meistä menee varmaan vähän hulluksi eikä ihan tarkkaan tiedä, että miten olisi järkevä toimia. 

Mutta jos sitten vielä palataan muihin maaliskuun menoihin. Tavarahankintoja tein hieman – ostin reitittimen (pakollinen juttu että sain netin pelaamaan etätöitä varten) ja yhden kirjan (kirjastot ehti mennä kiinni). Tosiaan vaatteita hankin sen verran, että ostin uusia sukkia. Hyvinvointi pitää sisällään sokeroinnin, jalkahoidon ja hieronta vuosikortin, jotta saa hieronnat edullisemman. Lahjoihin meni vähän ennakoitua enemmän – oli tiedossa yhden kaverin 50-vuotiskimppalahja, mutta lisäksi tuli erään kollegan eläköitymiskeräys, toisen kollegan synttärilahjakeräys sekä sitten siskontyttöni oli luonani käymässä ja teimme kaikkea kivaa yhdessä. Kosmetiikkaa ostin kasvoveden ja huulivoiteen. Minulla oli kasvoveteen lahjakortti, mutta en onnistunut tilaamaan netistä ja itse liike on toisella puolella kaupunkia, jonne juuri nyt en viitsinyt lähteä. 

Hyväntekeväisyyteen meni 30 euroa. Olen vihdoin saanut tehtyä kuukausisopimukset ja minulla menee nyt säännöllisesti itämeren puhdistukseen ja vähävaraisille lapsiperheille Suomessa. Aiemmin minulla oli tosiaan tarkoitus aina valita kohde kuukausittain, mutta tämä alkoi mennä siihen, että se aina unohtui enkä siis antanut mihinkään yhtään mitään rahaa. Nyt olen tyytyväinen, että edes jotain menee jonnekin ja tämän lisäksi voin sitten laittaa ad-hoc-kohteisiin, kun tulee sopiva eteen. Eihän 30 euroa nyt mikään iso raha ole, mutta on se nyt kuitenkin jotain ja mahdollisesti korotan sitä myöhemmin. 

Ravintolaan meni taas melkein 200 euroa. Suurin syyllinen on, että päätimme aika ekstemporee kollegoiden kanssa mennä afternoon tealle, joka kustansi 55 euroa. Tässä tällä viikolla olen myös jonkin verran hakenut take-awayta ihan vain tukeakseni ravintolayrittäjiä. Nämä ravintolakulut ovat vain sellaisia, että pienistä puroista koostuu iso vesilammikko. Tämä on ollut aina akilleen kantapääni ja tämä tulee todennäköisesti aina olemaan. Tai siis niin kauan kuin minulla on tällaiseen hurvitteluun varaa.

Mitäs tässä muuta nyt vielä kirjoittelisi. Tekstistä on näemmä tullut aikasta pitkä. Sen siitä saa, kun on ollut monta päivää yksin puhumatta niin on iso tarve puhua. Todennäköisesti tämä minun blogini aktivoituu tästä aika paljonkin, jos kotityökaranteeni jatkuu vieä viikko- ellei sitten jopa kuukausitolkulla. Viihdyn yksin ja koen olevani enemmän introvertti kuin ekstrovertti, mutta ei tämä yksin-kotona-kökötys ihan totaalisesti mitenkään kovin helppoa ole. 

Mites sulla on sujunut nyt koronan ensimainingeissa? Toivottavasti pysytään mahdollisimman moni terveinä ja tsemppiä meille kaikille!

Alla tarkempia lukuja tutkailtavaksi niille, joita ne kiinnostavat.  




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Maaliskuun tulot ja menot pienellä viiveellä

Maaliskuun budjettikausi loppui jo tuossa 20.3., mutta nyt vasta katsausta. Tämä kevät on kyllä kiireinen, en oikein muuta osaa sanoa. Touko...