torstai 3. tammikuuta 2019

Joulun 2018 kulut

Joulu on nyt lusittu ja onneksi vuosi seuraavaan. Joulu oli ihan jees, mutta kaksi viikkoa pienessä mökissä sukulaisten kanssa varmaan kiristäisi ihan kenen tahansa hermoja, joten olen todella iloinen, että olen nyt kotona. Saan olla yksin ja tehdä omia juttuja! Ei tarvitse neuvotella kenenkään kanssa mitä syödään, milloin syödään ja paljonko syödään! Mihin meet, mitä teet, koska tuut. Aion viettää tulevan viikonlopun aivan yksin. Ihanaa. Parasta kaikessa, että alustavasti jo vähän juttelin ensi joulusta ja näyttää positiivisesti siltä, että jos haluan viettää ensi joulun yksin kotona (tai kavereiden kanssa) niin tähän suhtauduttaisiin melko neutraalisti. Taas kerran tuli todistettua, että kun asioista vain puhuu avoimesti ja suoraan niin hommat kyllä toimii. Kun omassa päässään vain pohtii asioita ja kuvittelee tietävänsä mitä muut ajattelevat ja haluavat niin melkein aina pieleen menee.

Tein itselleni joulua varten budjetit lahjoihin, joulunajan kuluihin ja hyväntekeväisyyteen ja näissä onnistuin melko hyvin pysymään. Jostain syystä en tajunnut budjetoida matkoja vaikka olen jo pitkään tiennyt, että olen joulun pohjoisessa. Mutta joka tapauksessa tämän verran joulu 2018 verotti kukkaroani:

- Matkat: menomatka kotoa Tampereelle juna 8,90€ (pohjoiseen asti pääsin kyydillä, josta en maksanut mitään) ja paluumatka pohjoisesta Helsinkiin junalla 150€ (järjetön kuinka kallis on VR!)
 
- Lahjat: 133,84€ (ostin kolme lahjaa)
 
- Joulunajan kulut eli mitä kulutin pohjoisessa niin yhteensä 113,34€, josta 14€ meni kylpylään ja loput ruokakauppaan
 
- Hyväntekeväisyys 90€
 
Yhteensä joulu kustansi minulle 496,08€. Lisäksi maksoin jotain yksittäisiä juttuja kuten kahvin junassa käteisellä, jotka ovat siis kuukauden perusruokarahojani. Näistä en pitänyt mitään kirjaa. Tämän joulun kulut olivat huomattavasti isommat kun vertaa viime vuoteen (https://glendoraraha.blogspot.com/2017/12/hyvaa-joulua.html), mutta toki tänä vuonna olin kaksi viikkoa reissussa, joten hyvinkin ymmärrettävää. Mielestäni silti mentiin melko maltillisella kulutuksella ottaen myös huomioon, että tässä oli kaikki mitä kulutin kahden viikon aikana. Jos olisi ollut kotona/töissä niin olisihan minulla silti mennyt rahaa ruokakauppaan, lounaisiin tms ja nyt säästin myös 2 viikon ajalta bussimatkat (oikeastaan kolmen, koska ensi viikon olen työmatkalla niin en tarvitse bussilippua kolmeen viikkoon).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Työmatkalla

Vaikka elämässä on parhaillaan sellaista hyvää kiirettä, niin vähän harmittaa, että se vie aikaa tältä blogilta nyt, kun mulla pitkästä aika...