keskiviikko 25. heinäkuuta 2018

Heinäkuun tulot ja menot (20.6. - 19.7.)

Tulot:
Palkka, bonus, osa lomarahoista: 6.002,09€

Menot:
15%: 574,92€*
Puskurisäästö: 3.374,66€**
Vuokra: 1.040,00€
Bussi: 75,70€
Liitto: 48,10€
Terveys: 52,00€
Sähkö: 14,72€
Vakuutus: 212,41€
Ruoka: 250,00€ (käteinen)
Kosmetologi 160,00€
Ekstra: 199,58€***

En ole oikein tyytyväinen nyt tähän mun budjetointitapaan. Näiden kulujen lisäksi maksoin siis asuntolainan + vastikkeen ja näihin otin rahat vuokratililtä. Plus kesälomajuttuihin meni yhteensä 1.133,80€ ja näihin otin rahat tuolta puskurisäästötililtä. Kun heinäkuun palkka tuli 20.7. niin puskurisäästötin saldo oli noin 2.300 euroa (siellä oli siis pohjalla joku 250 euroa kun tuon reilun 3.000 euron siirron sinne tein 20.6.).

Sinänsä olen tyytyväinen tilanteeseeni eli minulla on nyt vararahasto (joka on täysin erillään kaikista muista rahoista omalla tilillään), minulla on käyttörahatili, johon jätän kaikki laskuihin ja tulevassa kuussa tuleviin menoihin tarvittavat rahat ja lisäksi minulla on puskurisäästötili, josta voin ottaa rahaa ns ylimääräisiin tarvittaviin kuluihin (kuten nyt kesälomamenoihin). Lisäksi minulla on sijoitukset: rahastoja ja osakkeita. Ja toki vielä erikseen vuokratili, jossa on takuuvuokra ja jonne tulee vuokrarahat (tämä onneksi tulee nyt poistumaan, kun saan asunnon myytyä ja vuokralaiset muuttavat pois, huh olen jo etukäteen niin helpottunut tästä!).

Olen tavoitteessani, jossa minulla on kunnon vararahasto, sijoituksia ja sitten ns täysin ylimääräistä tuhlailurahaa eli juuri nyt olen tilanteessa, ettei minun oikeastaan tarvitse pihistellä lainkaan. Paitsi että tarvitsee, jotta en vahingossa tuhlaa kaikkea! :D Rahaa ei ikinä tule olemaan niin paljoa, jotta sitä voisi sokeasti käyttää. Tarkoitan tällä lähinnä nyt sitä, että omalla kohdallani ei juuri nyt tarvitse miettiä jokaista kahvilassakäyntiä ja viinilasillista, jonka haluan ostaa. Minusta tuskin tulee ikinä sitä ekstreme-säästäjää, joka yrittää saada kuun säästöprosentin mahdollisimman suureksi. Tärkeää on, että jotain menee säästöön + sijoituksiin per kuukausi eli budjetin pitäminen ylijäämäisenä tulee olemaan tavoitteeni.

En siis missään nimessä ole jättänyt kuluseurantaa, säästän kaikki kuitit ja teen muutaman kerran viikossa katsauksen, että paljonko olen käyttänyt mihinkin ja että pysyn tekemässäni budjetissa. Tosiaan tein erillisen kesälomabudjetin ja seuraan sitä tarkkaan, jotta tiedän suunnilleen paljonko voin käyttää kussakin kesäloma-aktiviiteetissa. Ja suunnitelmana on tehdä ennakkobudjetti kaikille rahoille, joita aion käyttää puskuri/tuhlailurahatililtä, jotta pysyn kärryillä, että missä mennään. Samoin on tärkeää olla jonkinlainen käsitys siitä, että mihin rahaa tulen tarvitsemaan ja että tilillä olevat rahat riittävät kaikkeen suunnittelemaani ja paljonko tilille on hyvä laittaa lisää rahaa per kuukausi.

Olisi mielenkiintoista kuulla miten te muut budjetoitte ja seuraatte ns ylimääräistä kulutusta? Eli kulutusta ei-pakollisiin asioihin (omalla kohdallani pakolliset asiat tarkoittavat siis asumista, syömistä ja liikkumista lähinnä). Ehkä saisin näistä vähän vinkkejä, että miten toimia omalla kohdallani :)

*70€ rahastoihin, 504,92€ osakeostoon. Tämä on siis noin 15% normi bruttopalkastani, tässä kuussa bruttopalkka oli erikoislaatuinen bonuksien ja lomarahojen vuoksi.

**Noniin, siis kuten aiemmin kirjoittelin niin en ainakaan vielä tässä vaiheessa ala erikseen allokoimaan näitä puskurisäästöjä (eli säästöjä tuleviin menoihin: matkoihin, harrastuksiin, vaatteisiin tms) vaan aion pitää tiettyä könttäsummaa säästötilillä ja ottaa sieltä tarpeen mukaan ja samalla siis lisätä sinne kuukausittain rahaa, jotta saldo pysyy siinä 2.000 – 3.000 euron välillä. Tämä reilu 3.000 euroa ei siis enää ole puskuritililllä vaan olen osan jo käyttänyt siitä kesälomamenoihin. Samalta säästötililtä lähtee myös osaketoimeksiannot eli tämä tili on kieltämättä nyt vähän sekamelska. Toisaalta on kiva, että tilillä on myös saldoa potentiaalisia ylimääräisiä osakeostoja varten. Yritän saada tähän tolkkua vähän..

***Ekstra-kategorian rahat menivät tällä kertaa ravintoloihin, meikkeihin, veikkaukselle (jalkapallon MM-kisat…) ja hierojalle.

3 kommenttia:

  1. En budjetoi muuten kuin mielessäni. Seuraan kulutusta kirjaamalla kulut exceliin ja näen miten paljon rahaa on mennyt mihinkin asiaan kuukausittain. Sinne olen kirjannut myös pakolliset kiinteät kulut. Kategoriani ovat matkat, terveys, kauneus, viihde, lahjat, ravintola/kahvila. Ruokakauppaan meneviä rahoja en seuraa koska syön lounaat työpaikan lounasravintolassa eikä muuhun ruokaan mene isoja summia. Joskus aikaisemmin olen excelöinyt ruokamenoja ja silloin paljastui kuinka paljon käytän rahaa makeisiin herkkuihin (välillä jopa yli 30 euroa per kk). Siitä oppineena nykyään ostan kaupungin halvimmasta irtokarkkipaikasta eurolla vkl:n namit. Palkkapäivänä siirtyy NB:hen 1000 euroa, ja seuraavan palkkapäivän lähestyessä saattaa vielä siirtyä toinen mokoma, jos ei ole ollut isompia menoja. Budjetointi ei oikein toimi minulla, sillä haluan antaa itselleni vapauden toimia impulsiivisesti (heh). Esimerkiksi jos törmään kaupassa kivaan ja tarpeelliseen vaatteeseen, ostan sen enkä odota että milloin vaatebudjetissa oleva summa x riittää ostokseen. Mutta yllättävää kyllä, talouteni on oikein hyvin tasapainossa. Huomasin että sinulla on liiton maksu ja kosmetologi huomattavasti kalliimmat kuin minulla. Normi-ihonpuhdistus vai jotain muuta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käyn noin kuukausittain sokeroinnissa, jonka summa vaihtelee 50-80€ riippuen mitä sokeroidaan ;) Nyt mukana oli myös kasvojenhoito, jossa käyn noin kerran vuodessa. Eli toi 160€ oli sokerointi+kasvojenhoito yhteensä. Liitto on mulla 1% bruttopalkasta sekä lomarahoista. Se on kyllä kallis ja olen miettinyt ytk:ta, mutta ainakin toistaiseksi pysyn vielä tuossa liitossa.

      Poista
    2. Niin jostain syystä mulla tökkii vähän supertiukka-budjetointi esim vaatteiden ostolle. Haluaisin jonkin verran liikkumavaraa ja ei musta myöskään elämää pysty ihan 100% ennakoimaan, joten haluaisin pitää mahdollisuuden esim extemporee risteilylle tms. Säästöt toki priorisoiden ja siten että mitään ei osteta velaksi vaan raha on valmiina tilillä.

      Poista

Työmatkalla

Vaikka elämässä on parhaillaan sellaista hyvää kiirettä, niin vähän harmittaa, että se vie aikaa tältä blogilta nyt, kun mulla pitkästä aika...