torstai 7. kesäkuuta 2018

Toukokuun tuhlailut – mitä ostin toukokuussa

Toukokuussa tulikin ostettua vaikka ja mitä. Asiaan vaikutti paljon muutto, mutta vaikutti siihen ihan yleinen ostelunhalu. Aloitin ostelun hankkimalla uudet täkit (kaksi) ja tyynyt (kolme) ja samalla reissulla Prismasta ostin kuudet nilkkasukat. Nilkkasukat olivat enemmän kuin tarpeelliset, omistin enää noin kolmet sukkaparit ja jokaisessa oli vähintään kantapäässä reikä ellei vähän muuallakin. Sanomattakin on selvää, että vanhat sukat ovat nyt roskissa. Täkit ja tyynyt ostin lähinnä muuttoon liittyen, tosin olin jo jonkin aikaa harkinnut uusien ostamista. Nykyiset olivat joku 4-5 vuotta vanhat, periaatteessa ihan toimivat, mutta jostain olen lukenut, että petivaatteet olisi hyvä uusia joidenkin vuosien välein – tyynyt kahden vuoden ja oliko peitot sitten neljän vuoden. Tyynyjä olen aina välillä pessyt pesukoneessa, mutta täkkejä en.

Seuraavana listalla oli muuton vuoksi ostettavia asioita kuten suihkuverho, taulukoukkuja, pikakiprokkeja (jotain millä kiinnitetään tauluja/peilejä seinään, älkää kysykö enempää…), verhonipistimiä, halogeenilamppuja, vessan kuivauslasta, wc-harja tms. Näiden tarpeellisuudesta en kyllä sen enempää pysty kommentoimaan, pakkohan tuollaista pikkusälää on aina välillä pakko hankkia. Suihkuverhoa en ole omistanut 10 vuoteen ja uudessa asunnossa sellainen on välttämätön. Lisäksi ostin vessaan maton, joka toki ei ole välttämätön, mutta minulla ei sellaista ollut. Vanhan olin laittanut kiertoon jokin aika sitten.

Sitten päästäänkin niihin haluihin. Ostin pitkästä aikaa hajuveden. Olen ostanut hajuveden viimeksi varmaan noin viisi vuotta sitten ja sekin oli loppunut jo noin vuosi sitten. Olin jo ajatellut, etten enää koskaan hajuvettä ostaisi, mutta nyt teki mieli. Lisäksi ostin kolmet uudet kengät ja niille kenkäsuihkeen (jota en ole kyllä vielä laittanut vaikka kenkiä olen kyllä käyttänyt eli se siitä hyödyllisyydestä..). Käytännössä olisin tarvinnut yhdet tai kahdet uudet kesäkengät (omistin siis ennestään yhdet kesäavokkaat + yhdet tennarit, joten tarve yhdelle tai kahdelle lisäparille periaatteessa oli). Kolmet oli toki ihan järjetöntä liioittelua, mutta löysin hyviä yksilöitä ;) Ja olin kesäkuun budjettiin budjetoinut 400 euroa vaaterahaa, toki tarkoitus oli ostaa myös vaatteita, mutta budjetti meni nyt pääasiallisesti kenkiin (sekä hajuveteen ja alushousuihin). Katsotaan sitten heinäkuun budjetissa, että onko oikeasti millainen tarve niille vaatteille. Lisäksi tosiaan ostin vielä neljät alushousut (näiden tilanne oli sama kuin sukkien, en omistanut yksiäkään ehjiä pikkuhousuja). Ostin myös yo-lahjaksi talouskirjan (Kortinvartija – opas nuorille, jotka ovat muuttamassa poiskotoa ja opettelevat itsenäistä elämää, suosittelen!) ja sitten ostin extemporee pokkarin (aivan turha ostos, kirjastosta olisin saanut saman myös kuten myös kävin ilmi seuraavana päivänä, että työkaverillani olisi ollut sama pokkari lainattavaksi).

Lahjaksi sain toukokuussa sähköhammasharja, kattolampun ja peilin eteiseen.

Eli tavaraa kertyi nyt kyllä enemmän kuin tarpeeksi. Yhteensä ostin/sain 29 esinettä/tavaraa. Lisäksi nuo taulukoukut, pikakiprokit, verhonipsut ja halogeenilamput (en laskenut näitä mukaan, kun en keksi pitääkö ne laskea yhdeksi esineeksi vai oikeasti niin moneksi kun niitä on – esim verhonipsuja oli varmaan yhteensä joku 30 kpl:tta pussissa). Laskennallisesti aika paljon. Näiden tavaroiden tilalta olen laittanut tavaraa pois 16 kappaletta (en ihan tarkkaan muista monetko alushousut meni roskiin – ja kyllä rikkinäiset alushousut olen laittanut ihan sekäjätteeseen, jos olen ymmärtänyt oikein niin tämä on oikea paikka rikkinäisille vaatteille, koska sekäjäte poltetaan. Kertokaa ihmeessä, jos olen ymmärtänyt väärin ja olen vienyt väärään paikkaan niin vien jatkossa oikeaan paikkaan).

Olen konmarittanut kotini noin kaksi vuotta sitten ja se jätti aikamoisen ahdistuksen tavaran ostamiseen. Se tavaran ”poistaminen” oli niin iso työ, että todellakin mietin enemmän kuin kaksi kertaa ennen kuin ostan jotain. Toisaalta huomaan nyt ehkä vähän menneeni nyt toiseen ääripäähän; esimerkkinä rikkinäisten sukkien ja alushousujen käyttö. Tämä etenkin on nyt tässä tuoreessa parisuhteessa tullut esiin, koska joku muukin katselee alusvaatteitani kuin vain minä :D Tietystikään tämä ei ole mikään suuri asia ja on herättänyt vain naurua, mutta suoraansanottuna en tiedä miten itse suhtautuisin, jos miesehdokkaani kaikki alusvaatteet olisivat rikkinäisiä. Eli rajansa nyt kaikella.. Muutenkin olen huomannut itsessäni vähän sellaista rennompaa otetta tavaran hankkimiseen ja tosiaan viime aikoina itselleni on herännyt ostohaluja. Toki pitää pitää huolta, että ostohalut pysyvät kurissa ja pääasiallisesti ostan asioita, joita sitten oikeasti käytän ja tarvitsen. Mutta ehkä on aika vähän antaa siimaa itselleni, eikä ahdistua jokaisesta ostoksesta ihan ylettömästi.

Rahaa käytin näihin hankintoihin yhteensä 666,40 euroa. Ja onhan se kyllä iso summa rahaa. Mutta mitään ei ole ostettu luotolla, velalla tms ja rahaa on mennyt säästöönkin. Eli en nyt ota stressiä tästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Maaliskuun tulot ja menot pienellä viiveellä

Maaliskuun budjettikausi loppui jo tuossa 20.3., mutta nyt vasta katsausta. Tämä kevät on kyllä kiireinen, en oikein muuta osaa sanoa. Touko...