keskiviikko 16. elokuuta 2023

Valitsin kiinteähintaisen sähkösopimuksen vaikka pörssisähkö voisi tulla halvemmaksi

Kesäkuussa mun halvan sähkösopimuksen ilo loppui ja piti tehdä päätös, että otanko kiinteähintaisen sähkösopimuksen vai pörssisähkön. Päädyin kiinteähintaiseen ja kahden vuoden määräaikaiseen ja alla perusteluja päätökseeni. 

Asun Tampereella ja mulla on sähkösopimus Tampereen sähkölaitokselta vain ja ainoastaan yhdestä syystä; näin saan yhdellä laskulla sähkölaskun ja sähkönsiirtolaskun. Olen oikeastaan koko aikuiselämäni asunut kaukolämpökerrostalossa, jolloin suurin kustannus sähkölaskusta on juurikin tämä sähkön siirron osuus, joten on oikeastaan ihan sama mitä se itse sähkö maksaa. Sähkön siirtoa ei voi kilpailuttaa. Itselle on ollut helpointa, että nämä ovat samalla laskulla eikä tarvitse maksaa eri laskua sähköstä ja sähkön siirrosta.

Mun entinen sopimus oli näin, että sähkön kuukausimaksu oli 1,98 euroa (tämä oli ns puoleenhintaan), sähkönhinta 4,39 snt/kWh, sähkön siirron kuukausimaksu 3,98 euroa ja siihen sitten joku energiamaksu ja sähkövero lisäksi. Saan laskun kolmen kuukauden välein ja se on ollut 60-80 euron välillä riippuen kuinka paljon käytän saunaa. 

Viimeisin lasku huhti-kesäkuulta (huom tässä ALV halvennus oli 30.4. asti) oli yhteensä 63,73 euroa. Tämä jakautuu seuraavasti: 

  • Sähkön myynnin kuukausimaksut 5,72 euroa
  • Sähkön energiamaksut 18,98 euroa
  • Sähkön siirron kuukausimaksut 11,94 euroa
  • Sähkön siirron energiamaksut 14,43 euroa
  • Sähkön siirron sähkövero 12,66 euroa
Tammi-maaliskuun lasku oli 79 euroa ja tästä sähkön energiamaksut olivat 24,48 euroa. Eli tästä näkee kuinka pieni osuus itse sähkönhinnalla on mun sähkölaskusta. Olen valmis siihen, että tämä tuplaantuu versus se, että alkaisin käyttämään aikaani sähkönhinnan seuraamiseen. Nyt kesällä, kun sähkönhinta on suht alhaalla koko ajan, tässä ei tietysti ole mitään taloudellista järkeä, mutta oman näkemykseni mukaan tulen hyötymään tästä talvella kun sähkönhinta nousee. Tulen maksamaan kuussa noin 10 euroa ylimääräistä vanhaan verrattuna ja tämä on mulle ok. Vaikka kävisi niin, että sähkönhinta ei nouse talvella niin korkeaksi kuin mun sopimus on nyt. Tässä haen helpoutta ja olen valmis siitä maksamaan. Tunnen itseni ja en ala pesemään pyykkiä tms yöllä sen takia, että sähkö on juuri silloin halpaa. 

Mun uusi sopimus on siis kahden vuoden määräaikainen, jossa sähkön kuukausimaksu on 3,98 euroa, sähkönhinta 9,50 snt/kWh. Sähkön siirron kuukausimaksu on 3,98 euroa. Sähkön siirron energiamaksua ja veroa en näe, suoraan sanottuna en tiedä mistä tämä tulee ja pysyykö se samana joka kuukausi. Joka tapauksessa tämä on kohta, johon en voi vaikuttaa mitenkään, joten se ei mua niin kauheasti kiinnosta.

Tällaiseen ratkaisuun minä päädyin. Onko muita kerrostaloasujia, jotka ovat valinneet kiinteän hinnan helppouden vuoksi vai aloitteko seuraamaan pörssisähköhintoja? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Maaliskuun tulot ja menot pienellä viiveellä

Maaliskuun budjettikausi loppui jo tuossa 20.3., mutta nyt vasta katsausta. Tämä kevät on kyllä kiireinen, en oikein muuta osaa sanoa. Touko...