tiistai 9. toukokuuta 2023

Rahantuhlauspäivä

Pitkästä aikaa oli kunnon rahantuhlauspäivä kaupungilla. Hieman jännittää listata kaikki, mitä tänään tuhlasin, niin ajattelin tehdä postauksen nyt julkisesti teidän kaikkien lukijoiden kanssa :D 

Olen siis jo kesälomalla. Mulla on vielä yhdestä kurssista pari juttua tekemättä, jotka tulee viemään 2-3 päivää. Tekisin mielelläni ne jo heti nyt, mutta vika luento (ainoa jäljellä oleva) on ensi viikon keskiviikkona ja tentti avautuu vasta 22.5. eli ei auta muuta kuin odotella. Tenttiin ei mitenkään tarvitse lukea, vähän teen harjoituksia ennen tenttiä, mutta ne ei nyt paljoa tule viemään aikaa. Yksi pilipalikurssi on vielä toukokuun vikalla viikolla, mutta se on vain yksi opintopiste ja koskee jotain omaa hyvinvointia. Sunnuntai-iltana siis päätin, kun tein tän viikon suunnitelmaa ja katsoin säätiedotusta, että mä aloitankin jo kesäloman! Käytännössä olen jo toukokuun lomalla niin tein asiasta ihan virallista oman pään sisällä. Aika huikeeta. Loma kestää sinne elokuun alkuun / puoliväliin asti. En ole ihan varma, koska opinnot taas elokuussa alkaa, mutta just nyt en jaksa hirveästi vaivata sillä päätäni! 

Kesäloma tarkoittaa usein rahantuhlausta ja siinä mä kunnostauduin tänään oikein urakalla. 

Aamulla kaikki alkoi siitä, kun lähdin kampaajalle. 52 euroa. Siitä menin lounaalle, 12,70 euroa. Sen jälkeen haahuilin Stockalla ja ostin kaksi paitaa, 114,28 euroa. Sitten mulla oli piilolinssisovitus, sovitus ja 5 kpl testilinssejä maksoi yhteensä 10 euroa. Jos linssit on hyvät, niin voin netistä tilata sitten enemmän lisää. Jos linssit eivät ole hyvät, voin varata uuden ajan ja testataan toisia.

Tämän jälkeen lähdin Jyskiin ostamaan maton liukuesteitä - ostin 3 kpl, yhteensä 12 euroa. Tosin näitä ei tarvinnutkaan maksaa, koska mulla oli iänikuisen vanha lahjakortti Jyskiin ja siellä oli kuin olikin vielä rahaa. Seuraavana oli vielä vuorossa apteekki, johon vein vanhoja lääkkeitä kierrätykseen ja ostin aurinkorasvan kasvoille, 21,90 euroa. Koska tässä ei vielä ollut tarpeeksi niin ostin jäätelöannoksen, 7,90 euroa. Nyt olen kotona ja yritän olla tuhlaamatta enää rahaa tänään. Onneksi ruokaa on kaapissa. 

Yhteensä nämä kaikki teki 218,78 euroa (en laskenut liukuesteitä). No ei nyt niin paha. Mutta sen verran, että varmaan pitää ottaa säästöistä, en oikein osannut budjetoida kaikkea. Siksi niitä säästöjäkin on tällä hetkellä, että voi aina välillä ns elää yli tulojensa. Aikuiskoulutustuki riittää mun kohdalla ihan hyvin peruselämiseen, mutta tällaisiin tuhlailupäiviin/ekstraosteluihin tuki ei kyllä riitä. Eikä sen mun mielestä tarvitsekaan riittää. 

Muuten asiat ovat aika hyvällä mallilla. Opintoja olen saanut tehtyä nyt reilussa puolessa vuodessa (loka22-huhti23) aika paljon, yhteensä tulen saamaan 78 opintopistettä ekan vuoden aikana (tutkinto on 210 op). Ajallisesti näiden tekeminen on vienyt ehkä noin puolet ns normityöajasta. Pääsääntöisesti olen opiskellut neljänä päivänä viikossa, noin 4-6 tuntia päivässä. Oon tykännyt opinnoista tosi paljon. Jonkin verran tulevaisuus stressaa. En haluaisi palata vanhaan työtehtävääni (vanha työpaikka olisi ihan ok, jos olisi mahdollista vaihtaa toimenkuvaa), mutta samalla pelottaa, etten tule saamaan uutta paikkaa yhtä hyvillä eduilla ja palkalla. Eduilla tarkoitan etupäässä bonuksia, henkilökuntaetuja ja työn vapautta. Tarkoitus on ensi syksynä laittaa cv, linkedin tms kuntoon ja aloittaa alustava työnhaku. Mulla oli alkuvuodesta koulun uravalmentajan kanssa tapaaminen ja hän ainakin oli hyvin optimistinen mun tulevasta työllistymisestä. Oon nyt suuntautumisen valinnut niin, että en ihan täysin aloita alusta vaan aika paljon mulla on jo kokemusta entisen toimenkuvan kautta. En haluaisi mitenkään aloittaa ihan alusta, koska opintojen myötä myös mun kunnianhimo on alkanut kasvaa. 

Mutta yritän nyt kesän aikana olla stressaamatta tästä asiasta. Opintovapaa kestää vielä noin vuoden vielä, joten on tässä aikaa. Ja pahin skenaariohan on vain palata vanhaan työhön ainakin hetkellisesti. Jos saan lähettää universumille toivomuksen niin saisin uuden työpaikan alkuvuodesta 2024. Ensi syksyn toivoisin, että voisin vielä keskittyä 100% opintoihin niin saisin ne tosi pitkälle eikä jäljellä jäisi kuin opinnäytetyö (jonka toivottavasti voisin tehdä sitten tulevalle työpaikalle) ja muutamia syventäviä kursseja, jotka voin tehdä töiden ohessa. 

Rahatilanne on myös ihan hyvä. Toki lievästi ahdistaa se, kun säästöt pienenee, mutta sehän on tämän opintovapaan tarkoituskin. Ihan riittävästi on vielä jäljellä opintovapaan loppua varten. Kesällä saan yhden täyden palkan, lomarahat (50% palkasta) ja bonukset (arviolta 50% palkasta). Kesäkuun alussa saan vielä aikuiskoulutustuen toukokuulta, joten näillä pärjään tosi hyvin kesän ja pitäisi saada vähän säästöönkin. Kesällä ei ole suunnitelmissa tehdä mitään kallista (no okei, yksi ulkomaan matka, mutta se oli suunnitelmissa/tiedossa jo ennen opintovapaata ja siihen on omat rahat säästössä). Päätavoite yrittää pysähtyä nauttimaan siitä, että on paljon vapaata ilman aikatauluja. 

Eli asiat ovat aika mallillaan, kunhan nyt en enempää tämän päivän kaltaisia rahantuhlauspäiviä kesälomalla harrasta :D Kivaa toukokuuta kaikille, alkavia jääkiekon MM-kisoja ja etenkin Euroviisuja! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Maaliskuun tulot ja menot pienellä viiveellä

Maaliskuun budjettikausi loppui jo tuossa 20.3., mutta nyt vasta katsausta. Tämä kevät on kyllä kiireinen, en oikein muuta osaa sanoa. Touko...