sunnuntai 3. maaliskuuta 2019

Maaliskuun ruokahävikkihaaste

Olen jo useamman vuoden tuntenut ympäristö&ilmastonmuutosahdistusta. Kaikki alkoi aikalailla Konmaritus-prosessistani, kun tajusin kuinka paljon turhaa kamaa olen kotiini rahdannut ja kuinka paljon turhaa omistin (omistan). Ja kuinka huoletta olin vain aina ostanut uutta, kun vanha ei ollut enää kivaa. Jostain syystä samalla heräsin siihen kuinka huoletta myös ostelin ruokaa ja heitin samalla ruokaa roskiin, koska jostain syystä en ehtinyt/halunnut syödä ko tuotteita.

Tein eilen illallan Sitran elämäntapatestin. Olen tehnyt kyseisen testin jo aiemminkin ja siitä oli jo sellaista mutua, että mitkä asiat elämisessäni kaipaisivat parannusta. En oikein vain ole jaksanut keskittyä näihin asioihin. Tämä menossa oleva talvi (samoin kuin viime kesä) on kyllä ollut taas kerran aika iso herätys siihen, että jotain olisi tehtävä. Eihän tämä nyt ihan normaalia ole.

Eilen illalla taas googlettelin, että mitä muutoksia minun pitäisi elämässäni tehdä. Ja päädyin Sitran sivulle ja kerrankin tein testin ajatuksen kanssa - rehellisesti sanottuna ensimmäinen kerta kun testin tein niin se aiheutti vaan turhautumista ja vähän ohitin koko jutun. Tai oikeastaan se tökkäsi siihen, että vaikka en omista autoa niin käytän julkisia useita satoja kilometrejä viikossa, koska työpaikkani sijaitsee 20 kilometrin päästä työpaikastani. Tästä sain pahat pisteet ja ärsyynnyin, koska koen, etten voi asiaan vaikuttaa (ja luulin, että olen todella ekologinen tyyppi, koska en omista autoa). En halua asua työpaikkani lähellä lentokentällä ja toisaalta en voi vaikuttaa työpaikkani sijaintiin. Toki voin hakea uuden työpaikan ja karsia vaihtoehdot sijainnin perusteella, mutta aika epätoivoista tämä on. Nykypäivänä työpaikan löytäminen ylipäätään on melko haasteellista, joten sellaisen työpaikan löytäminen, joka on parin kilometrin päässä kotoasi on melkein mahdotonta.

Eilen tajusin, että aika lapsellista minulta jäädä jumiin tähän yksittäiseen seikkaan ja tärkeintä olisi kait katsoa, että mitä voisin tehdä muilta osin.

Testin tulos oli melko samanlainen kuin aiemmin - saan plussaa autottomuudesta, pienestä asunnosta, kerrostalossa asumisesta, siitä etten tykkää shoppailla, en omista kesämökkiä, minulla ei ole lemmikkiä, en lennä kovinkaan paljoa. Miinusta tuli siitä, että asun yksin, työmatkani on pitkä, syön päivittäin eläinkunnantuotteita. Olen jo pitkään yrittänyt muuttaa ruokavaliotani poispäin lihasta, mutta tämä on vaikeaa. En syö päivittäin lihaa, mutta noin 4-6 kertaa viikossa + päivittäin syön kyllä maitotuotteita. Ruokahävikkiä minulla syntyy ja tähän olen kyllä yrittänyt kiinnittää huomiota jo useamman vuoden ja aika hyvin olen pystynyt parantamaan tapojani (verrattuna muutaman vuoden takaiseen). Tein itselleni listan, että mitä asioita yritän alkaa parantamaan (suurin osa näistä liittyy ruokaan). Ensimmäiseksi tehtäväksi valikoitui ruokahävikin seuraaminen/vähentäminen, koska pidän listoista ja koen tämän helpoimmaksi. Jotta muutkin pääsevät hommaa seuraamaan niin tein oman välilehden maaliskuun ruokahävikkituotteille kaapistani. Ja jotta homma pysyy todenmukaisena niin en mitenkään ennakoinut asiaa vaan aloitin siitä mikä tilanne oli tänään. Tein jääkaapin inventaarion ja heitin roskiin homeessa/syömäkelvottomat asiat ja listasin ne. Katsotaan onnistunko loppukuusta vähentämään tätä, kun nyt tiedostan tämän, että yritän vähentää ruokahävikkiä. Koska aika paljon siellä jääkaapissa oli vanhaksi jäänyttä ruokaa.. :(

2 kommenttia:

  1. Se tuntuu kyllä aina kaamealta heittää jääkaapista ruokaa roskiin. Tsemppiä hävikkihaasteeseen!

    VastaaPoista
  2. Ei hitsi, mun täytyy tehdä tuollainen testi myös! Kauheeta. Mulla on oma auto, työpaikka 20 km päässä (tosin enää pari viikkoa), on lemmikki ja on mökki. Sitran testi varmaan tuomitsee mut alimpaan helvettiin. Ja niin kuin mä olen kulutushysteriaa vastaan, tiedostava ja ihan epä-kuluttava ihminen! En kestä, tuli huono omatunto. Mutta siis tosi hyvä, että ihmiset yrittää parantaa näitä juttuja. Sinä ainakin olet ihailtavan edistyksellinen!

    VastaaPoista

Työmatkalla

Vaikka elämässä on parhaillaan sellaista hyvää kiirettä, niin vähän harmittaa, että se vie aikaa tältä blogilta nyt, kun mulla pitkästä aika...