keskiviikko 31. heinäkuuta 2019

Palkankorotus!

Sain palkankorotuksen ja samalla siis ylennyksen. Tästä alettiin keskustelemaan jo helmikuussa ja prosessi on ollut pitkä, mutta vihdoin asiasta tuli virallinen päätös. Vaikka päätös tuli vasta nyt niin ylennys ja uusi palkka on siis ollut voimassa 1.4. alkaen. Joka on ihan loistavaa, koska saan siis palkankorotuksen takautuvasti...

Syy, miksi kirjoitan aiheesta ihan oman kirjoituksen, on se että kerrankin korotus on aika merkittävä. Alkuvuodesta kun asiasta alettiin keskustelemaan niin heitin vain ilmaan vähän itsenikin yllättäen, että haluaisin 1.000 euron korotuksen. En ollut siis sen suuremmin valmistautunut, kysymys palkkatoiveesta tuli vähän yllättäen. Olin kyllä asiaa sen verran miettinyt, että mielestäni se oli kohtuullinen ottaen huomioon ne tehtävät joita jo silloin tein. Olen tässä 1,5 vuoden aikana vähän selvitellyt pääkaupunkiseudun palkkatasoa ja tullut lopputulokseen, että tulin tänne aika "halvalla". Eli mielestäni pyysin järkevän palkan ja itseasiassa esihenkilöni oli kanssani samaa mieltä ja sanoi heti, että sillä pyynnöllä mennään eteenpäin.

Toki matkassa oli mutkia ja itse titteli ei noussut niin paljon kuin alkuperäinen tavoite (toimenkuvaa ei nähty tätä tiettyä titteliä vastaavaksi), mutta palkkapyyntö meni aikalailla sellaisenaan läpi! Tittelikin on huomattavasti parempi kuin nykyinen, joten olen siihen loppujen lopuksi ihan tyytyväinen. Ja tärkein nyt oli kuitenkin se palkka. Ja kuten esihenkilöni sanoi, että tämä voi lopulta olla ihan hyvä asia, koska jonkun ajan päästä voidaan alkaa ajamaan tätä korkeampaa titteliä ja samalla siis saada palkkaa vielä vähän ylöspäin. Että aikalailla winwin!

Palkkapyyntö siis meni sellaisenaan läpi, mutta korotus tuli vuosipalkkaan. Joka siis pitää lomarahat sisällään. Eli kuukausitasolla saan lisää palkkaa bruttona noin 800 euroa (omien laskelmien mukaan), mutta kun lasketaan lomarahat mukaan niin korotus on vuositasolla 1.000 euroa per kuukausi. Minulle ei ole vielä kovin selvää, mitä tämä tarkoittaa nettotasolla - oma arvioni on kuukausitasolla joku 300-400 euroa (plus sitten lomarahanetto, jota en osaa laskea lainkaan). Tämä kyllä kuulostaa hieman epäreilulta, jos ottaa huomioon bruttokorotuksen. Mutta näin tämä menee. Yksi syy esihenkilölläni lähteä ajamaan "näin korkeaa" korotusta olikin juuri se, että "tällä tasolla" verotus alkaa syömään tuloja aika paljon ja hän halusi, että korotus kuitenkin tuntuu jossain.

Olen kyllä tosi iloinen tästä! Tähän asti isoin palkankorotus bruttona on ollut noin 350 euroa. Yleensä korotukset ovat olleet 50-200 euroa, jotka toki nekin otan ilolla vastaan. Kaikki ovat kotiinpäin.

Ja hauskinta tässä itseasiassa on se, ettei toimenkuvani konkreettisesti suuresti muutu. Olen jo aika pitkälti tehnyt uuden toimenkuvani mukaista työtä itseasiassa jo pidempään..

Raha(na)inen-bloggari kirjoitti jo jokin aika sitten mielestäni tosi hyvän kirjoituksen (http://rahainen.blogspot.com/2019/06/tarkkana-siella-mita-toivoo.html), jossa hän kirjoittaa siitä kuinka lopulta ylennykset tulevat sitä kautta, että tekee niitä töitä (anteeksi, jos kirjoitin jotenkin tosi väärin, mutta näin minä asian tulkitsin). Olen samaa mieltä hänen kirjoituksen kanssa. Ennen ajattelin, että sillä voittaa, että suostuu tekemään asiaa X vasta sitten, kun saa siitä ns oikean korvauksen. Mutta nyt mitä enemmän olen tätä työhommaa tässä tehnyt niin olen huomannut, ettei ne ylennykset sieltä ihan ilmaiseksi tule. Kyllä sitä pitää alkuun joustaa ja osoittaa pystyvänsä hommaan ennenkuin varsinainen ylennys tulee. (En nyt tarkoita tässä vuosikymmeniä, jossain vaiheessa pitää ehkä vain todeta, ettei tämä ole minun paikkani, jos työpanos ei saa mitään kiitosta).

Jos tiukkaan aina pitää kiinni oman toimenkuvan rajoista ja vastaa vain kaikkeen, ettei kuulu minulle niin ei sillä mielestäni kovin pitkälle pötkitä. Tai tämä on ainakin minun kokemukseni.

Toki uusi titteli ja toimenkuva ei tule ilmaiseksi. Olen jo nyt huomannut, että esihenkilöni on alkanut vaatimaan minulta enemmän. Vaikka konkreettinen toimenkuva ei suuresti juuri nyt muutu niin ero on siinä, että minulta aletaan vaatimaan vastuuta siitä mitä teen. Nyt on kuitenkin voinut vähän mennä sillä, että ok - mä teen ja hoidan tämän, mutta tietyllä tavalla vastuuta ei ole tarvinnut ottaa, koska homma ei ole virallisesti vastuulleni kuulunut. Olen tehnyt asiat, mutta vastuu on kuulunut ylemmälle tasolle. Nyt vastuu kuuluu minulle ja itse vastaan virheistäni. Uuteen rooliin kuuluu myös asioiden delegointi ja ns muiden johtaminen. Tämä tulee olemaan minulle vaikeaa ja itseasiassa aiheuttaa jo nyt stressiä. Mutta tämä oli tiedossa etukäteen jo itselleni kuten myös esihenkilölläni. Tästä keskusteltiin yhdessä jo alkuvuodesta ja olimme molemmat samaa mieltä asiasta, että ainoa kompastuskivi tässä hommassa voi olla tietyllä tavalla "kiltti" luonteeni.

Mutta aika sen näyttää, että onko minusta tähän. Juuri nyt uusi rooli aiheuttaa hieman ylimääräistä stressiä, mutta katsotaan alanko olemaan sinut tämän kanssa, kun saan enemmän kokemusta. Jos itsevarmuus ei kasva tässä roolissa niin sittenhän se on selvä, ettei minua ole tarkoitettu "johtotehtäviin" ja voin alkaa suunnittelemaan paluuta entisenlaisiin tehtäviin (en tässä työpaikassa). Suoraan sanottuna en näkisi tätäkään pahana. Kummassakaan roolissa ei ole mitään pahaa, ne ovat vain erilaisia. Kuten nyt jo konkreettisesti huomasin kesälomalla - ensimmäistä kertaa en pystynyt olemaan ihan täysin lomalla vaan sijaisen puuttuessa tiettyjä työasioita piti hoitaa lomallakin. Hoidin tämän niin, että joka maanantai tein pari tuntia töitä. Ja nyt kun palasin töihin niin ekan viikon olen tehnyt vähän lyhyempää päivää hyvällä omalla tunnolla.

Katsotaan miten tässä käy! Juuri nyt ainakin aion nauttia onnistumisen tunteesta ja lämpimästä ilmasta. Ja alan suunnittelemaan uutta kuukausibudjettia ;)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Maaliskuun tulot ja menot pienellä viiveellä

Maaliskuun budjettikausi loppui jo tuossa 20.3., mutta nyt vasta katsausta. Tämä kevät on kyllä kiireinen, en oikein muuta osaa sanoa. Touko...